Cum a rămas Aeroportul Otopeni fără servicii de curăţenie şi de pază de la Romprest, după ce compania a pus monopol timp de 17 ani pe contract

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aeroportul Henri Coandă a rămas, de miercuri, fără servicii de curăţenie şi de pază furnizate de Romprest, după ce contractul dintre firmă şi Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB) a expirat. Acest lucru pune însă capăt unui monopol de 17 ani al Romprest asupra acestui contract. Până la găsirea unei noi firme, serviciile vor fi asigurate intern.

Reprezentanţii CNAB au transmis că miercuri, 31 ianuarie, expiră contractul încheiat între CNAB şi Romprest pentru servicii de curăţenie şi de pază. Astfel compania a organizat luni, 29 ianuarie 2018, o licitaţie pentru asigurarea curăţeniei în Aeroportul Henri Coandă. „Comisia tehnică a analizat ofertele transmise de societăţile specializate în domeniu, urmând ca firma câştigătoare să îşi îndeplinească serviciile contractuale la standarde înalte de calitate, în avantajul pasagerilor”, a transmis CNAB la solicitarea „Adevărul”.

Aceştia mai susţin că serviciile de curăţenie şi salubritate din aeroport au fost, de-a lungul timpului, criticate de pasageri, „transformându-se într-unul dintre punctele vulnerabile ale Aeroportului”.

Din acest motiv, reprezentanţii CNAB spun că managementul companiei a decis „ca noile contracte să fie guvernate conform unor reguli de eficienţă şi să instituie o serie de criterii stricte de verificare a activităţilor de curăţenie, pe care firma câştigătoare trebuie să le respecte”.

Contractul cu Romprest devenise exagerat

Însă surse din domeniul aviaţiei au spus pentru „Adevărul” că Romprest obţinuse un adevărat monopol asupra acestui contract de servicii de curăţenie şi de pază ale Aeroportului Otopeni, care atât că erau defectuoase, dar şi ajunseseră să coste o avere.

Potrivit surselor, CNAB a încheiat încă din 2001 contractul cu Romprest pentru aceste servicii, iar acesta s-a tot prelungit în timp şi, din diverse motive, nu se găseau alte firme niciodată.

Acest contract a fost atât de mult perpetuat, cu tot felul de clauze şi de prelungiri, că în anul 2017 Romprest a ajuns să încaseze de la CNAB o sumă colosală.

CNAB a încercat să liciteze contractul, dar Romprest a blocat licitaţia

Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti a lansat astfel licitaţii pentru a găsi alte firme care să se ocupe de curăţenie şi pază, însă ele au fost blocate de Romprest, care le-a contestat, ne-au mai spus sursele.

A urmat încă o încercare, de data aceasta printr-o „licitaţie urgentă”, dar şi aceasta a fost contestată.

Potrivit informaţiilor publice, CNAB a lansat în data de 15 decembrie 2017 un anunţ de achiziţii publice pentru „Servicii de curăţenie, salubrizare şi colectare selectivă în spaţiile terminalelor de pasageri”, dar şi pentru „Servicii de vidanjare a cabinelor ecologice amplasate în perimetrul aeroportuar”, în valoare totală estimată de 9.378.631,36 euro.

Totodată, în data de 19 decembrie, CNAB a lansat un anunţ de achiziţie pentru „Servicii de pază a obiectivelor, bunurilor şi valorilor deţinute de CNAB la punctele de lucru AIHCB (Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Bucureşti, n.r.) şi AIBB-AV (Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa – Aurel Vlaicu, n.r.)”, în valoare estimată între 19.550.900,16  şi 29.324.417.76 lei, respectiv între 4.198.083,93 şi 6.296.710,94 euro.

Soluţia: un plan de contingenţă

Între timp, pentru ca CNAB să aibă timp să găsească o companie care să ofere serviciile de care are nevoie, ţinând cont că urma să expire contractul cu Romprest, compania a apelat la o soluţie de compromis.

Este vorba despre un plan de contingenţă, prin care serviciile de salubritate şi de pază urmează să fie acoperite din servicii interne. Astfel, începând cu 1 februarie, aceste servicii vor fi derulate de o parte din angajaţii CNAB.

„Pentru a eficientiza cheltuielile şi pentru a respecta standardele de calitate oferite pasagerilor, începând de joi, 1 februarie, până la intrarea în vigoare a contractului, o parte dintre angajaţii Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti se vor implica voluntar, pentru o scurtă perioadă, într-un proiect de contingenţă pe domeniul serviciilor de curăţenie din aeroport, care până acum au fost externalizate. Această strategie vizează asigurarea cu resurse proprii, de către Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, a serviciilor de curăţenie şi salubritate, astfel încât să se instituie în acest domeniu criteriile interne de performanţă ale CNAB”, ne-au mai transmis reprezentanţii companiei.

CNAB a lansat până şi un anunţ de selecţie pentru ocuparea a 91 de posturi de femei de serviciu, pe durata de 30 de zile.

Sursele ne-au menţionat că aceste posturi vor fi ocupate tocmai de angajaţii care lucraseră până acum în Aeroport prin intermediul Romprest şi care altfel ar fi rămas fără locuri de muncă.

„Adevărul” a trimis şi către Romprest o serie de întrebări, însă compania nu a răspuns până la ora publicării acestui articol.

Situaţia delicată vine într-un moment în care cele două aeroporturi din Capitală întregistrează un un număr record de pasageri, numai în 2017 trecând peste 12,84 milioane de pasageri prin acestea, cu 16,8% mai mult decât în 2016 şi depăşind media europeană.

Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti a înregistrat anul trecut venituri totale de 1,08 miliarde lei, cu 8,3% mai mult faţă de 2016, şi un profit brut de 389,7 milioane lei, cu 45% mai mult faţă de anul precedent.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite