Artiştii implicaţi în programul „9G la TNB” acuză Teatrul Naţional din Bucureşti pentru nerespectarea promisiunilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mai mult de jumătate dintre participanţii la proiectul „9G la TNB”, Teatrul Naţional din Bucureşti pentru Noua Generaţie de creatori de teatru, aşa cum a fost el lansat în urmă cu un an, semnează o scrisoare deschisă adresată instituţiei în care s-a desfăşurat proiectul, cerând lămuriri şi explicând ce lucruri nu au funcţionat din punctul lor de vedere.

Atunci când a fost lansat, proiectul „9G la TNB” a avut ca scop încurajarea tinerilor creatori de teatru, cu vârsta până în 35 de ani. Prima etapă s-a încheiat şi TNB a lansat deja un nou concurs de proiecte, însă, în urma unor nemulţumiri legate de felul cum a funcţionat prima etapă, o parte dintre realizatorii spectacolelor care au fost admise au elaborat o Scrisoare deschisă adresată Teatrului Naţional din Bucureşti, în care-şi exprimă nemulţumirea legată de felul cum a fost gândit şi implementat „9G la TNB”. Principalele puncte în Scrisoarea deschisă se referă la condiţiile inegale oferite celor care au lucrat la acest proiect, tinerii artişti vorbind despre faptul că în alte concursuri adresate tinerilor şi derulate de alte teatre nu se punea problema de reprezentaţii gratuite aşa cum s-a întâmplat la TNB.

„În urma unui concurs de proiecte, la care au fost înscrise 42 de titluri, echipa de selecţie a reţinut şapte dintre ele pentru a intra în etapa următoare, urmând ca, după o serie de repetiţii cu public, Consiliul Artistic al teatrului să decidă titlurile care vor fi incluse în repertoriul Sălii Mici. Aici începe complicata poveste a tinerilor creatori declaraţi câştigători şi maniera discutabilă în care Teatrul Naţional şi-a asumat acest proiect. Semnatarii acestei scrisori sunt o parte dintre tinerii artişti liber profesionişti care au ales să-şi înscrie proiectele în această competiţie, considerând acceptabile condiţiile propuse de Teatrul Naţional în materialul de anunţare a concursului respectiv, cu toate că, în formulele abordate de alte teatre pentru astfel de concursuri, proiectele câştigătoare, odată alese, sunt integral produse din bugetele teatrelor şi artiştii remuneraţi ca orice alţi colaboratori ai teatrului respectiv. În niciunul dintre celelalte proiecte adresate tinerilor nu se punea problema de reprezentaţii gratuite”, se arată în Scrisoarea deschisă. „Teatrul Naţional propunea însă anul trecut o formulă nouă, axată pe ideea că tinerii artişti au ocazia de a lucra în condiţii de teatru profesionist proiecte care îi reprezintă, neîngrădite de o tematică repertorială sau estetică anume, ceea ce l-a făcut tentant pentru noi, tineri artişti aflaţi într-o perpetuă căutare de spaţii, resurse financiare şi disponibilitate din partea teatrelor, în general, pentru experiment şi cercetare.”

Întrebările pe care ei le adresează sunt următoarele: „După această experienţă, la aproape un an de la lansarea proiectului, ne întrebăm: Care sunt aceste condiţii de „teatru profesionist”? De ce, într-un teatru profesionist, cu buget de stat, artiştii realizează proiecte din resurse proprii şi sunt responsabili în mare măsură de promovarea spectacolelor? Cum se poate crea un program inovator, care să definească gândirea tinerilor artişti, dacă există condiţionări de ordin comercial (vorbim de un teatru finanaţat de Ministerul Culturii) care fac ca un teatru de stat să se comporte ca un teatru independent sau privat? A încurajat în mod real TNB-ul artiştii tineri, dincolo de retorica folosită, prin conturarea unui mediu propice creaţiei, sau a bifat un program prin care să pară că îi susţine pe aceştia la început de drum?”

Cei implicaţi în acest proiect şi care au realizat spectacole la Teatrul naţional din Bucureşti acuză faptul că „există o pregnantă lipsă de concordanţă între condiţiile promise la lansarea concursului şi realitate, fapt ce a fost sesizat în nenumărate rânduri de către tinerii creatori implicaţi în proiectele primei ediţii”.

În acest moment, se află deja în derulare o altă nouă etapă a concursului, care, se arată în aceeaşi Scrisoare deschisă, ar presupune nişte neclarităţi.

„Fără a clarifica modul de funcţionare a programului, Teatrul Naţional a lansat deja anunţul de concurs pentru a doua stagiune 9G la TNB. Ceea ce ar trebui precizat în anunţul noii ediţii este că echipele trebuie să gândească proiecte vandabile, că dacă vor ca aceste proiecte să rămână în repertoriu, trebuie să ştie să-şi facă promovare singure şi pe banii lor şi, în general, să se plieze pe profilul repertorial al Teatrului Naţional şi să nu se aştepte, de fapt, la un suport real din partea unui teatru profesionist. Ni se pare extrem de grav că un teatru de stat se comportă ca un spaţiu privat, că încalcă principiile egalităţii de şanse şi, de asemenea, că funcţionează discriminatoriu şi ofensator la adresa tinerilor artişti, folosindu-i ca pe o masă de manevră prin care îşi bifează un aşa-zis proiect de risc.”

În finalul Scrisori pe care tinerii creatori au făcut-o publică se cer câteva explicaţii şi răspunsuri.

„1.Actorii spectacolelor incluse în stagiune sunt exclusiv plătiţi din încasări, TNB-ul reţinând, totuşi, parte din formula sălii. Cum îşi propune teatrul să ajute tinerii în aducerea acestui public plătitor de bilet, astfel încât ei chiar să fie plătiţi pentru munca depusă?

2.Teatrul Naţional nu are o strategie coerentă şi consecventă de promovare unitară a spectacolelor acestui program. Dacă mediatizarea este precară, cum se pot aduce categorii noi de public şi poate acest criteriu condiţiona durata de viaţă a acestor spectacole?

3.Materialele de promovare existente (flyere, stickere etc.) sunt realizate şi produse din resurse proprii de către echipele proiectelor respective.

 4.Cinci reprezentaţii gratuite presupun, la o sală de aproximativ 100 de locuri în medie, 500 de potenţiali plătitori pierduţi, ulterior, accesul la spectacole fiind condiţionat de cumpărarea unui bilet, deşi nefăcându-se investiţii în spectacole, ele arată la fel ca înainte. Prin ce diferă producţiile înainte şi după preluarea sub egida TNB?

5. În anunţul concursului nu se precizează obligativitatea echipelor de a-şi gândi propria strategie de promovare şi a face investiţiile aferente. Discursul TNB-ul faţă de proiecte s-a tradus în final prin „preluarea” spectacolelor. Nu modifică aceste responsabilităţi neanunţate la lansarea proiectului statutul acestor producţii şi le transformă în coproducţii realizate în parteneriat de Teatrul Naţional şi echipa fiecărui proiect?

6.Nu s-a făcut nicio comunicare publică în care să se precizeze statutul aparte al acestor producţii, realizate din resurse proprii sau sponsorizări atrase de către echipe, devenite astfel, cel puţin teoretic, co-producători ai spectacolelor. De ce?

7.Recuzita sau decorul sunt depozitate impropriu (pe holuri), exitând numeroase cazuri de dispariţie şi degradare a acestora. Niciuna dintre investiţiile de producţie ale tinerilor creatori nu a fost decontată de TNB prin preluarea spectacolelor în repertoriu, iar statutul acestora este incert.

8.Există o reticenţă a multor angajaţi TNB implicaţi în realizarea proiectelor faţă de acest program, manifestată prin lipsa de răspuns cu privire la soluţionarea problemelor/necesităţilor întâmpinate de tinerii creatori, imaginea programului în interiorul teatrului fiind asociată cu teatrul de amatori. Cum îşi propune teatrul să ajute la asimilarea acestui program?

9.Celor 7 echipe câştigătoare în ediţia pilot nu li s-a cerut feedback, deşi aşa ar fi fost indicat unui proiect care doreşte să devină peren (o constantă a Teatrului Naţional), formula rămânând aceeaşi, iar diferenţele între promisiuni şi realitate fiind majore.”

Dintre semnatari fac parte: Liviu Chiţu, actor, Simona Cuciurianu, actriţă, Catinca Drăgănescu, regizor, Cristina Drăghici, actriţă, Crina Ene, actriţă, Alexandra Fasolă, actriţă, Cristina Gavruş, actriţă, Lucian Iftime, actor, Rolando Matsangos, actor, Andrei Măjeri, regizor, Elena Morar, regizor, Bogdan Nechifor, actor, Oana Popescu, actriţă, Vladimir Purdel, actor, Lucian Rus, actor, Silva Helena Schmidt, actriţă, Sorina Ştefănescu, actriţă, Vlad Udrescu, actor.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite