Orchestra Naţională de Tineret a Germaniei în turneu transcontinental

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Orchestra Naţională de Tineret a Germaniei
Orchestra Naţională de Tineret a Germaniei

Spre bucuria publicului bucureştean, în plină caniculă Orchestra Naţională de Tineret a Germaniei a poposit la Atheneul Român, cu prilejul unui mare turneu de concerte ce vizează în final câteva dintre cele mai importante oraşe ale Chinei.

Iar aceasta dată fiind aniversarea a patru decenii ce au trecut de la reluarea relaţiilor diplomatice dintre cele două ţări. Şi de această dată muzica, tinerii muzicieni se dovedesc a fi cei mai acreditaţi ambasadori ai popoarelor lumii actuale.

Structural este vorba de un altfel de organism decât, spre exemplu, ansamblul tinerilor muzicieni români care au concertat şi aceştia în cadrul programului Vara Magică. Tinerii muzicieni germani, dirijorul Patrick Lange (foto), nu se lasă tentaţi de spectacolul absolut al organismului orchestral, spectacol pe care l-ar putea oferi ansamblul în marile partituri ale muzicii secolului XIX, spre exemplu.

Orchestra tinerilor germani este o orchestră şcoală în care, prioritar, se dobândesc deprinderile cântului în ansamblu de la nivel individual la nivelul partidelor, la nivelul întregului colectiv; iar aceasta vizând inclusiv virtuozitatea înaltă aşa cum a fost demonstrată aceasta în realizarea cu totul spectaculoasă a momentului orchestral Zborul cărăbuşului din opera-basm Povestea Ţarului Saltan de Nikolai Rimsky-Korsakov, partitură redată în versiunea originală a acesteia; a fost unul dintre moemntele oferite în supliment, la cererea insistentă a publicului.

Patrick Lange dirijor

Membrii formaţiei sunt cu toţii exclusiv laureaţi cu distincţii înalte ale competiţiilor naţionale şi internaţionale. Dispun de o mobilitate instrumentală individuală şi de grup, uimitoare. Intregul program a fost conceput de o manieră ce a pus în evidenţă agilitatea şi muzicalitatea grupurilor instrumentale, claritatea, calitatea timbrală a sonorităţilor. Mă refer la dinamica pregnantă din prima simfonie, Simfonia Clasică, de Serghei Prokofiev, dar mai ales la Simfonia a patra, Italiana, de Felix Mendelssohn Bartholdy.

Atât pe parcursul acestor lucrări cât şi pe parcursul momentelor Suitei orchestrale Appalachian Spring / Izvorul Munţilor Apalaşi / de Aaron Copland, virtuozitatea individuală a membrilor formaţiei a putut fi apreciată drept parte esenţială a calităţilor ansamblului; publicul bucureşten a avut posibilitatea de a se fi bucurat în primă audiţie de versiunea originală a lucrării, versiune concepută pentru 13 instrumentişi, formaţie camerală de corzi şi trei suflători de lemn; am remarcat evoluţia cu totul spectaculoasă la fagot şi la clarinet; nu se poate să nu fi remarcat implicarea uimitoare a primului violonist, un tânăr care, în acord cu dinamica dirijorală, a ştiut a se erija în calitate de veritabil conducător al întregului ansamblu.

Unitar conceput, programul tinerilor muzicieni din Germania a pus în valoare scopul final al educaţiei în cadrul acestui special organism care este orchestra simfonică; …şi mai puţin dorinţa împlinirii marilor opus-uri ale repertoriului simfonic; mă refer la marile partituri ce marchează faza evoluţiei paroxistice a ansamblului în anii sfârşitului de secol XIX, ai începutului de secol XX.

Mai bine decât cu alte prilejuri am înţeles că orchestrele simfonice ale tinerilor pot tinde spre nivelul suprem de exemplaritate artistică dar nu pot înlocui performanţa ansamblurilor profesioniste în care tind a se integra, în final, tinerii instrumentişti.

La fel ca şi tinerii muzicieni români, Orchestra Naţională de Tineret a Germaniei nu se află în vacanţă; se află pe parcursul unui mare turneu de concerte în China; şi nu numai. Se bucură de sprijinul necondiţionat, bine pus la punct al organismelor federale ale statului care finanţează substanţial orchestrele de tineret ale ţării. Căci, în unele state ale Uniunii Europene, cultura muzicală, muzica cultă se constituie în priorităţi naţionale privind comunicarea dintre tineri, dintre tinerii muzicieni şi marele public.

Materialul a apărut iniţial în revista România Literară

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite