Margareta Pogonat îşi interpreta rolurile firesc, cu drag şi har

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Margareta Pogonat, actriţă româncă de teatru şi de film (1933-2014)
Margareta Pogonat, actriţă româncă de teatru şi de film (1933-2014)

Margareta Pogonat va rămâne pentru totdeauna în memoria cinefilului român ca soţia înţelegătoare, iubitoare, răbdătoare şi rafinată a lui Caratase din „Actorul şi sălbaticii” (1974), a lui Toma Caragiu, dar şi din filmul de neuitat şi de neratat al lui Manole Marcus, unde reuşeşte o compoziţie fără cusur alături de un gigant al marelui ecran, pe care parcă ni-l face şi mai ataşant.

S-a născut la Iaşi, pe 6 martie, (1933), premonitoriu, asemenea numelui Bulevardului cu cinematografe de altădată, de lângă Cişmigiu.

Avea să joace şi mult teatru la prestigiosul „Nottara” din Bucureşti  şi UNITER-ul o va răsplăti printr-un premiu de excelenţă. Va fi minunată în „Drum în penumbră”, un scenariu altfel pentru o perioadă ultra-politizată semnat, la debut, de Petru Popescu. Idila de vacanţă alături de partenerul de afiş, delicatul Cornel Coman, îi va aduce un premiu ACIN şi un loc în categoria peliculelor de revăzut oricând. În 1973, este din nou recunoscută de breaslă pentru personajul Livia din „Zestrea”, în regia Letiţiei Popa şi pentru Marieta din „Dragostea începe vineri”, de Virgil Calotescu, după romanul lui Francisc Munteanu Calotescu, iar cu Toma şi dar şi cu Liviu Ciulei. În „Pistruiatul” e înduioşătoare, iar în „Gloria nu cântă” a regretatului Alexandru Bocănerţ are o partitură şi la propriu şi la figurat surprinzătoare.

În serialul „Lumini şi umbre” este cooptată de Andrei Blaier, Mihai Constantinescu şi Mircea Mureşan, între 1978-1982.

Mai puţin se ştie că, în 1972, joacă în producţia britanică „Papesa Ioana” alături de Liv Ullmann, Oliva de Havilland şi recent omagiatul la Berlin Maximilian Schell.

Alte titluri de referinţă sunt „E atât de aproape fericirea” şi „Oraşul văzut de sus”, „Meandre”, „Regăsire” sau „Crucea de piatră”, ori la început de carieră caragialianul „Două lozuri” cu inegalabilul Birlic, dar şi cu Al. Giugaru sau Marcel Anghelescu, sub… clacheta lui Aurel Miheles şi Gh. Naghi, care i-au intuit talentul pentru o a şaptea artă interpretată firesc cu drag şi har.

  

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite