Două cărţi noi despre regizorul Mircea Daneliuc, prezentate la Cineclubul Film

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Stop-cadru din filmul „Iacob“, cu Dorel Vişan în rolul principal.
Stop-cadru din filmul „Iacob“, cu Dorel Vişan în rolul principal.

Astăzi, 11 decembrie, de la ora 19:00, la Sala Eforie a Cinematecii Române, are loc a opta întâlnire a Cineclubului Film, organizat de Arhiva Naţională de Filme (ANF), în colaborare cu revista FILM, publicaţie trimestrială a Uniunii Cineaştilor din România (UCIN). Filmul „Iacob“ (1988) de Mircea Daneliuc va fi proiectat, într-o copie nouă, pe 35 de mm, realizată în laboratorul ANF.

Cu prilejul întâlnirii din această seară, vor fi prezentate două volume publicate recent, semnate de doi critici şi istorici de film: „Mircea Daneliuc – Cele 17 vieţi ale pisicii rupte“ de Marilena Ilieşiu (Editura UCIN) şi „Mircea Daneliuc – Monsieur l’Auteur sau Lupul singuratic al filmului românesc” de Titus Vîjeu (Editura NOI Media Print). De asemenea, va fi lansat şi cel mai recent număr al revistei „Film“. La eveniment vor fi prezenţi, pe lângă autorii celor două cărţi, criticul şi profesorul de cinema Dana Duma, redactor şef al revistei „Film“, Călin Căliman, critic şi istoric de film, precum şi colaborator constant al publicaţiei UCIN, alături de mai mulţi redactori şi colaboratori ai revistei Film.

Cineclubul Film, iniţiat în luna ianuarie, anul acesta, îşi propune să prezinte publicului cinefil copii noi (35 mm) sau restaurate ale unor titluri importante din istoria cinematografului românesc. În primele şapte întâlniri din sălile Cinematecii (Eforie / Jean şi Union), au fost prezentate filmele româneşti „O lacrimă de fată“ (Iosif Demian, 1980), „S-a furat o bombă“ (Ion Popescu Gopo, 1962), „Mere roşii“ (Alexandru Tatos, 1976), „Moromeţii“ (Stere Gulea, 1987), „Reconstituirea“ (Lucian Pintilie, 1970), „Directorul nostru“ (Jean Georgescu, 1955) şi „Domnişoara Aurica“ (Şerban Marinescu, 1886). Printre invitaţii de până acum ai Cineclubului s-au numărat: regizorul şi scenaristul Stere Gulea, directorii de imagine Vivi Drăgan Vasile şi Florin Mihăilescu, actorul Dorel Vişan, criticii Călin Căliman, Dana Duma, Marilena Ilieşiu, Cristian Tudor Popescu şi Călin Stănculescu.

Filul „Iacob“

România, 1988, 116 min.; dramă, adaptare după proza lui Geo Bogza

Regia: Mircea Daneliuc

Cu: Dorel Vişan, Cecilia Bârbora, Ion Fiscuteanu, Maria Seleş, Dinu Apetrei, Florin Zamfirescu

„Construit din unghiul a doi poli narativi distincţi (latura prozaică propriu−zisă domină prima parte care se înscrie într-un raport de durată, apoi factorul nedeterminat şi drama ce-i urmează), filmul descrie truda cotidiană a unui miner român prin anii ’30. În prima jumătate a filmului, Daneliuc trasează o imagine aspră şi sumbră a muncii, dar în locul unui mizerabilism, el preferă o impecabilă reţinere (lacob, minerul, nu dezvăluie nici o clipă chipul nefericirii sale). Realizatorul îşi urmăreşte personajul propunându-şi să dezvăluie etapele succesive ale unui proces de alienare. Ritmul filmului se autoreglează pornind de la repetarea agasantă de gesturi, de mişcări rectilinii (verticale pentru coborârea în adâncuri, orizontale pentru istovitorul drum spre casă). Coborârea abruptă şi năucitoare în mină cu ajutorul transportorului de vagoneţi trezeşte, de altfel, printr-o secvenţă consternantă, o impresie de prăbuşire în vid. De aici înainte, spaţiul îşi pierde realitatea; nu mai rămân decât personajul, relaţia fizică pe care o întreţine el cu lumea, încăpăţânarea lui de a înainta cu orice preţ, iar, ca o fatalitate contrapunctică, o oboseală grea, implacabilă”, a scris Jacques Maurice, în „Cahiers du Cinéma”, în 1992). 

Tariful unic de acces la evenimentele Cineclubului Film este de 3 lei. 

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite