Cum a devenit un cimpanzeu pe nume Peter, pictorul Pierre Brassau, lăudat de critici pentru lucrările realizate cu „delicateţea unui balerin“

Cum a devenit un cimpanzeu pe nume Peter, pictorul Pierre Brassau, lăudat de critici pentru lucrările realizate cu „delicateţea unui balerin“

Expoziţia din Goteborg care a cuprins şi patru tablouri de Brassau                                                                   FOTO:  hoaxes.org

În februarie 1964, la o expoziţie colectivă de artă abstractă din Goteborg, Suedia, alături de artişti din Anglia, Danemarca, Austria, Italia şi Suedia, au fost prezentate şi patru picturi ale unui artist francez pe nume Pierre Brassau. Tablourile acestuia au fost lăudate de mai mulţi critici, cu excepţia unuia care a considerat că „numai o maimuţă ar fi putut face aşa ceva”- iar acest critic nu era deloc departe de adevăr.

Ştiri pe aceeaşi temă

După cel de-al doilea război mondial, lumea artei a fost dominată de o obsesie pentru arta abstractă, diametral opusă celei care se constituie ca o încercare de redare cât mai fidelă a obiectelor reale. Astfel, în această perioadă, pictori precum Jackson Pollock sau Arshile Gorky reprezentau unele dintre cele mai populare figurii ale lumii artistice. 

Totuşi, când vine vorba de arta abstractă, oamenii reuşesc cu greu să distingă o pictură proastă de una foarte bună, mulţi considerând acest curent copilăros sau de-a dreptul stupid. 

Deşi criticii anilor '50-60 erau fascinaţi de acest tip de pictură, un jurnalist suedez care lucra pentru tabloidul Goteborgs-Tidningen, Ake Axelsson, era revoltat de acest entuziasm, considerând că aceştia nu au de fapt criterii valide după care judecă picturile respective. Astfel, Axelsson a decis să testeze criticii.  

                                                                                                           Cimpanzeul Peter, pictorul Pierre Brassau

Convingând un îngrijitor de 17 ani de la grădina zoologică Boras Djupark,după cum scrie shipsandscience.com, jurnalistul a reuşit să găsească artistul: un cimpanzeu în vârstă de patru ani, pe nume Peter. Axelsson i-a dat lui Peter vopsele de ulei pe care, iniţial, acesta le mânca, în special culoarea albastru, după cum scrie Jan Payne în ”The Worlds Fastest Spookiest Smelliest Strongest Book”. După un timp însă, Peter a început să se joace cu vopselele pe pânză, folosind în multe dintre ele, în special culoarea albastru.

Pentru a completa legenda pictorului inventat, jurnalistul suedez i-a semnat lucrările cu numele de Pierre Brassau. Artistul francez inventat s-a bucurat de recenzii mai mult decât pozitive în urma celor patru lucrări expuse.

Spre exemplu, criticul Rolf Anderberg care scria pentru „Posten” a considerat că lucrările din expoziţie erau plictisitoare, toate, cu excepţia celor ale lui Brassau, informează acelaşi site.

„Pierre Brassau pictează cu tuşe puternice, dar şi cu o determinare clară. Tuşele pensulei sale se rotesc cu o afectare furioasă. Pierre este un artist care lucrează cu delicateţea unui balerin”, scria Anderberg despre operele cimpanzeului Peter.

Pictură de „Pierre Brassau” (Foto: hoaxes.org) 

Printre laude a existat însă şi un critic care nu a fost deloc impresionat, considerând că tablourile lui Brassau ar fi putut fi făcute numai de o maimuţă. 

Ulterior, Axelsson a dezvăluit că totul a fost o farsă şi le-a mărturisit oamenilor că Brassau era de fapt cimpanzeul Peter. La aflarea veştii, Anderberg, criticul care i-a lăudat operele, a spus că încă este de părere că picturile sale sunt cele mai bune din expoziţie şi că este şi mai captivat de ele. 

Una dintre picturile cimpanzeului a fost cumpărată, după cum scrie thevintagenews.com, de un colecţionar pe nume Bertil Eklot pentru 650 de dolari.

citeste totul despre: