Cercetătorii au decis: aplauzele sunt ca o boală infecţioasă

Ce se întâmplă atunci când aplaudăm? De fapt, de ce o facem? Cercetătorii au încercat să răspundă la această întrebare şi au ajuns la o concluzie dezamăgitoare pentru artiştii de pe scenă.

Potrivit studiului, oamenii aplaudă la un concert sau la teatru deoarece aud alte aplauze în jurul lor, nu pentru că simt acest lucru. Echipa de matematicieni şi biologi din Suedia şi Germania încearcă să afle cum se extind astfel de activităţi pe care le facem foarte des, aproape inconştient, scrie revista „Popular Science”.

Studiul se concentrează pe meme-uri, simboluri culturale populare în lume, care devin virale. Aplauzele pot fi comparate cu un meme: se extind viral, de la om la om, pentru că şi ceilalţi o fac. Practic, aplauzele sunt infecţioase.

În momentul când cercetătorii au analizat momentul când oamenii încep şi se opresc din aplauze au ajuns la concluzia că acestea urmează o curbă sigmoidală, comparabilă unui moment când oamenii sunt „infectaţi”, iar apoi toţi se fac bine.

Astfel, cercetătorii au pus mai mulţi studenţi să asculte două prezentări şi au văzut că atunci când unii oameni au început să aplaude, alţii deja se opriseră. Văzând aceste date, matematicienii au elaborat mai multe ecuaţii care ar putea să explice modul cum luăm decizia de a aplauda.

La final, oamenii de ştiinţă au ajuns la concluzia că cea mai bună metodă de a explica aplauzele este că începem să aplaudăm atunci când auzim foarte mulţi oameni din jurul nostru făcând-o. De asemenea, oamenilor nu le place să aplaude foarte mult.

De ce au studiat cercetătorii aplauzele? Pentru a dezvolta o metodă de a analiza reţelele sociale şi viralitatea. Ştiinţa viralităţii este o arie de mare interes în acest moment, iar din ce în ce mai mulţi oameni de ştiinţă încearcă să înţeleagă cum se răspândesc simboluri culturale, video-uri, pisici pe internet sau alte GIF-uri animate.