Arta conversaţiei. Spitalul din România unde paznicii sunt instruiți cum să comunice cu pacienții și rudele acestora
0Pentru că agenţii de pază au rolul lor într-o unitate, mai ales în una sanitară, conducerea unui spital din Neamț a inițiat un curs unic despre modul în care trebuie să comunice aceștia cu un pacient sau cu aparținători ai acestuia

Conducerea Spitalului de Urgenţă Roman a organizat, la mijlocul lunii august 2023, o instruire care i-a avut în prim-plan pe cei 19 angajaţi care au ca atribuţiuni paza instituţiei. Cursul a fost motivat de faptul că portarul este, de foarte multe ori, prima persoană care ia contact cu un pacient sau un aparţinător al acestuia.
Au fost destule situaţii în ţară când lipsa de tact, atât din partea celor puşi să vegheze la ordinea în spitale, cât şi a celor veniţi acolo să se intereseze de starea de sănătate a unei conoştinţe sau rude, au degenerat în dispute verbale inacceptabile sau conflicte violente, perturbând actul medical prin amploarea lor.
„Ne dorim ca acest curs să ofere personalului de pază instrumentele necesare pentru a asigura un mediu prietenos şi înţelegător pentru toţi cei care trec pragul spitalului. Prin îmbunătăţirea abilităţilor de comunicare, vom contribui la un climat mai plăcut şi mai cald pentru pacienţii şi aparţinătorii lor“, a explicat conducerea Spitalului Roman, rolul instruirii.
Cursul despre arta conversației a fost susţinut de un expert în domeniu, fiind dezbătute teme ce au vizat dezvoltarea abilităţilor de comunicare empatică şi eficientă pentru a asigura o experienţă mai plăcută şi reconfortantă pentru pacienţi şi aparţinători, îmbunătăţirea relaţiilor interpersonale, înţelegerea importanţei ascultării active şi a comunicării nonverbale.
Tehnici de gestionare cu tact a situaţiilor tensionate
Alte noţiuni au privit tehnici pentru gestionarea cu tact a situaţiilor tensionate, răspunsuri potrivite la întrebările şi îngrijorările pacienţilor şi aparţinătorilor, identificarea nevoilor şi emoţiilor pacienţilor în situaţii de stres, dezvoltarea empatiei şi înţelegerii pentru diversele perspective ale bolnavilor şi construirea unui climat de încredere şi sprijin reciproc.
Despre rolul agentului de pază într-o unitate sanitară, media românească a prezentat o situație specială în anul 2019, când ministrul Sănătăţii de la acea vreme, Sorina Pintea, a vrut să intre, în jurul orei 22.00, în spitalul din oraşul Dej. A fost refuzată categoric de portar, care n-a lăsat-o să pătrundă în incintă, oficialul relatând ulterior: „M-a întrebat ce caut în spital. Era ora 22.00. M-am prezentat, i-am spus cine sunt, i-am zis că vreau să urc pe secţie şi el m-a anunţat: «Nu cred că puteţi, la ora asta!». Eu i-am replicat: cred că pot!. L-am rugat să cheme medicul de gardă. După această întâmplare portarul, încurcat, s-a scuzat: «Ştiu că sunteţi ministru, dar eu îmi fac treaba!».
Revenind la Spitalul Roman, Andreea Trifan, purtătorul de cuvânt, a spus că acel curs de comunicare face parte dintr-un program mai amplu de instruiri. În noiembrie 2023, angajaţii au fost „şcoliţi“ despre corupţie şi riscurile ce derivă din astfel de fapte. Asta după ce o contabilă fusese arestată pentru că promitea, contra unor sume de bani, angajări.