Parchetul Europen anchetează achiziționarea frauduloasă a două remorchere pentru Delta Dunării de Jos: „S-au dovedit inutilizabile pentru navigația fluvială”

0
Publicat:

Parchetul European (EPPO) anchetează o presupusă fraudă legată de achiziționarea, cu bani europeni, a două remorchere pentru Delta Dunării de Jos, care s-au dovedit a fi inutilizabile pentru navigația fluvială. Prejudiciul este estimat la șapte milioane de euro.

Remorcherele s-au dovedit inutilizabile pentru navigația fluvială. FOTO eppo.europa.eu
Remorcherele s-au dovedit inutilizabile pentru navigația fluvială. FOTO eppo.europa.eu

EPPO a efectuat miercuri, 27 martie, 12 percheziții în cadrul unei anchete care vizează funcționari ai Administrației Fluviale a Dunării de Jos Galați (AFDJ) și ai Autorității Navale Române (ANR). În cauză este vorba despre o suspiciune de fraudă legată de achiziția a două remorchere - ambarcațiuni puternice folosite pentru tractarea unor ambarcațiuni și nave mai mari - pentru Delta Dunării de Jos.

Prejudiciu de șapte milioane de euro 

Trei dintre percheziții au avut loc la instituții publice (una în județul Galați și două în județul Constanța), șapte s-au desfășurat la domiciliile funcționarilor publici care lucrează pentru aceste instituții, iar două au avut loc la firme private.

Potrivit probelor strânse până în prezent în cadrul acestei anchete, funcționari publici din cadrul AFDJ Galați, în calitate de reprezentanți ai acesteia, au obținut finanțare europeană prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) pentru achiziționarea a două remorchere multifuncționale. Acesta a fost rezultatul unui contract de achiziție publică lansat în septembrie 2019, în valoare totală de 35.144.000 lei (aproximativ 7 milioane de euro)”, se arată într-un comunicat al Parchetului European.

EPPO are suspiciuni că funcționarii publici au prezentat documente inexacte pentru a finanța proiectul.

„Deși ambarcațiunile erau destinate exclusiv navigației fluviale, suspecții au întocmit caietul de sarcini al licitației pe baza caracteristicilor tehnice mai restrictive și a cerințelor de construcție specifice navelor maritime. Prin urmare, tipul de ambarcațiuni care se încadrau în criteriile din caietul de sarcini a fost foarte limitat, ceea ce a împiedicat participarea altor operatori economici la procedura de licitație și, în cele din urmă, a favorizat un singur candidat”, mai arată comunicatul instituției europene.

Remorcherele s-au dovedit a fi inutilizabile pentru navigația fluvială

În urma finalizării contractului cu societatea furnizoare, cele două remorchere au fost livrate în iulie 2021 cu un pescaj (adâncime de scufundare) nautic mai mare decât cel prevăzut inițial în caietul de sarcini al licitației și în contractul de achiziție.

„Acest lucru le-a făcut să fie adaptate exclusiv pentru Dunărea maritimă, unde adâncimea apei permite navigația cu un pescaj mai mare - ceea ce a făcut ca cele două ambarcațiuni să fie inutilizabile pentru navigația fluvială, deoarece nu puteau tranzita rezervoarele pline ale sectorului fluvial al Dunării. Acest lucru a cauzat un prejudiciu bugetului UE în valoare de aproximativ 7 milioane de euro”, arată Parchetul European.

La percheziții au fost mobilizați zeci de polițiști din Structura de Sprijin a EPPO în România, Brigada de Combatere a Criminalității Organizate Galați, Serviciul Județean Anticorupție Constanța din cadrul Direcției Generale Anticorupție (Serviciul Județean Anticorupție din cadrul DGA), Inspectoratul de Poliție al Județului Galați SAS-(Inspectoratul de Poliție al Judetului Galați-SAS) și Jandarmeria Română - Inspectoratul Județean de Jandarmi Galați (Inspectoratul Județean de Jandarmi Galați).

EPPO este parchetul public independent al Uniunii Europene și are atribuții de investigare a infracțiunilor împotriva intereselor financiare ale UE, urmărire penală și trimitere în judecată a făptuitorilor.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite