Afacerea corvetelor pentru Forţele Navale Române. Damen pierde procesul cu MApN. Ce nave de luptă vor ajunge la marinarii români VIDEO
0Compania olandeză Damen a pierdut definitiv procesul prin care a încercat să blocheze anularea procedurii de atribuire a contractului pentru achiziţia celor patru corvete militare pentru Forţele Navale.
Licitaţia a fost organizată de Ministerul Apărării Naţionale şi câştigată de francezii de la Naval Group. Oferte depuse de cele trei companii: Fincantieri a propus un contract de 1,34 miliarde de euro, Damen - 1,255 miliarde de euro şi Naval Grup - 1,2 miliarde de euro.
Compania olandeză a contestat procedura de atribuire după ce contractul a fost câştigat de către compania franceză Naval Group. „Admite recursul formulat împotriva încheierilor de şedinţă din 08.08.2019 şi 13.08.2019. Casează încheierile de şedinţă din 08.08.2019 şi 13.08.2019 şi în rejudecare constată că reclamanta datora o cauţiune în cuantum de 220.000 lei. Respinge, în rest, recursul, ca nefondat. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 51 alin. 5 din Legea nr. 101/2016, ca inadmisibilă. Cu recurs în 48 de ore de la pronunţare în ceea ce priveşte soluţia dată excepţiei de neconstituţionalitate. Definitivă, în rest. Pronunţată în şedinţă publică azi 13.07.2020”, se arată în hotărârea Curţii de Apel Bucureşti.
Reamintim că, licitaţia a fost câştigată de francezii de la Naval Group cu nava Gowind 2500 şi soluţii de înarmare franceze (MBDA), singurul competitor care nu deţine un şantier naval în România. Naval Group are, totuşi, semnat un parteneriat cu Şantierul Naval Constanţa pentru a construi navele în ţară.
Perfomanţele GOWIND 2500
Naval Group va livra Forţelor Navale vase de luptă de ultimă generaţie de tip GOWIND 2500, care au fost contractate deja de forţele navale din Malaezia, Emiratele Arabe Unite şi Egipt.
Conform MApN, aceste corvete vor „asigura cercetarea permanentă a litoralului şi a Mării Negre”, dar şi „desfăşurarea de acţiuni militare, independent sau în cadrul unor grupări multinaţionale, pentru asigurarea integrităţii spaţiului maritime”. În plus, „corvetele şi cele două fregate T22 R vor constitui, prin rotaţie, un grup de nave care să fie pus la dispoziţia NATO şi UE, în vederea îndeplinirii angajamentelor asumate de România”.
Navele care vor intra în dotarea Forţelor Navale Române vor avea un deplasament de 2.500 de tone şi vor dispune de o propulsie combinată Diesel - Diesel (CODAD), dar vor avea la dispoziţie şi sisteme cu jeturi de apă pentru o mai bună manevrabilitate. Radarele şi senzorii se află plasaţi, central, pe un singur catarg.
GOWIND 2500 are o lungime de 102 metri şi este capabilă de o viteză maximă de peste 45 de kilometri pe oră. Raza de acţiune este de 6.900 de kilometri, la o viteză de peste 20 de kilometri pe oră. Este dotată cu sisteme variate de război electronic şi cu o mulţime de senzori care furnizează date sistemului de luptă.
Sistemele de armamament sunt MBDA şi constau în rachete antinavă Exocet, sisteme antiaeriene VL Mica, dar şi torpile. În plus, corvetele sunt dotate cu un tun principal OTO Melara de 76 de milimetri şi cu alte două tunuri automate de 20 de milimetri.
Nava are un hangar care poate fi utilizat de un elicopter de 10 tone sau de sisteme de drone. În fine, corvetele GOWIND 2500 sunt deservite de un echipaj format din 65 de marinari, iar la bord îşi au baza şi 15 ofiţeri din Forţele pentru Operaţii Speciale.
Ofertele concurenţei
Olandezii de la Damen au propus MApN nava Sigma 10514 cu soluţii de înarmare americane (Boeing şi Raytheon). Compania deţine şantierul naval de la Galaţi, acolo unde au tot construit nave militare pentru export de-a lungul anilor.
Apoi italienii de la Fincantieri, care deţin şantierele de la Brăila şi Tulcea, au oferit nava Abu Dhabi Enhanced cu soluţii de înarmare franceze (MBDA).
Reacţia Damen după decizia Curţii de Apel Bucureşti
După decizia Curţii de Apel Bucureşti compania Damen a reacţionat. "Damen a primit decizia Curţii de Apel Bucureşti ca urmare a apelui formulat în instanţă în ceea ce priveşte rezultatul Programului de înzestrare esenţial „Corvetă multifuncţională”. Pe tot parcursul procedurii, Damen a urmărit principiile unui proces echitabil dorindu-şi transparenţă, condiţii de concurenţă corecte şi clarificări cu privire la licitaţie, pe care am sperat ca instanţa să le ofere în motivarea sa. În acest sens, deşi cu dezamăgire, am primit cu respect decizia Curţii de Apel Bucureşti.
După anunţul deciziei, Damen reiterează că acţiunile noastre au fost în spiritul consolidării statului de drept şi a procedurilor de licitaţie şi vom căuta în continuare o clarificare definitivă a suspiciunilor publice, a scurgerilor de informaţii clasificate şi a controverselor nefondate din media. Neclaritatea privind corectitudinea procedurilor de licitaţie publică afectează reputaţia programelor de achiziţii din România atât în ţară, cât şi în străinătate şi este o consecinţă îngrijorătoare.
În spiritul transparenţei şi al clarităţii, Damen a solicitat în instanţă accesul la documentele ofertelor de licitaţie. Acest lucru a fost refuzat până acum, obligând compania Damen să înceapă noi demersuri în justiţie pentru rezolvarea acestor aspecte.
Damen este mai hotărât ca niciodată să rămână un partener de încredere al României pentru construcţia de nave civile şi militare împreună cu cei peste 6500 de angajaţi şi subcontractanţi în România. Damen este singurul constructor de nave din România care şi-a dovedit capacitatea de a livra la timp, respectând bugetele şi parametrii contractaţi. Din momentul începerii licitaţiei, şantierele navale Damen din România au livrat mai multe nave pentru forţe navale din întreaga lume. Doar anul acesta, Şantierul Naval Damen Galati livrează pentru Australia unul dintre cele mai moderne şi avansate spărgătoare de gheaţă din lume şi o a doua corvetă pentru Marina Pakistanului, după ce prima dintre ele a fost livrată anul trecut. Şantierul Naval Damen Mangalia este unul dintre cele mai importante şantiere navale din Europa care poate face din România un lider la nivel european şi mondial. Damen rămâne puternic ancorat în România!", se arată în comunicatul companiei.