O învățătoare de la sat aduce copiii la școală printr-o metodă unică. „Am în vedere progresul copilului, nu calificativul”

0
Publicat:

De 22 de ani, Georgeta Safta duce muncă de convingere cu părinții copiilor mici din comuna Bujoreni, județul Vâlcea, cu luni sau chiar ani de zile înainte ca aceștia să fie preșcolarizabili pentru a-i determina să îi înscrie la grădiniță, prevenind astfel abandonul școlar în ciclul gimnazial.

Georgeta Safta și micuții săi elevi FOTO arhiva personală
Georgeta Safta și micuții săi elevi FOTO arhiva personală

Georgeta Safta (58 de ani), învățătoare la școala gimnazială Gura Văii din comuna Bujoreni, județul Vâlcea, este finalista din acest an a Galei profesorul anului în mediul rural, la categoria „Dezvoltarea abilităților socio-emoționale ale elevilor”, organizată de Teach for Romania.

De mic copil și-a dorit să intre în învățământ, iar model i-a fost învățătoarea pe care a avut-o la școală. A absolvit Colegiul Pedagogic de Institutori și a urmat apoi Facultatea de Științe, Științe Sociale și Psihologie din Râmnicu Vâlcea, având și un master în management educațional.  

Cu o experiență de 35 de ani la catedră, cadrul didactic s-a remarcat printr-o metodă unică în România prin care reușește să școlarizeze elevii. Învățătoarea merge la părinții copiilor de doar 2-3 ani și le vorbește despre importanța educației în viața lor.

„Pentru a preveni abandonul școlar în ciclul gimnazial, copilul trebuie să parcurgă ciclul preșcolar, adică să vină la grădiniță. Motivăm părintele pentru ca el, la rândul său, să își motiveze propriul copil”, explică învățătoarea.

Din cei 380 de elevi înscriși la școala Gura Văii, peste jumătate sunt copii de etnie romă, iar 104 copii au cerințe educaționale speciale. Într-o comunitate săracă, cu multe familii defavorizate, o masă caldă pe zi pentru copii este un motiv de multe ori suficient de puternic pentru a-i determina pe părinți să își trimită copiii la școală.

În acest fel reușește să îi înscrie pe micuți la grădiniță, iar majoritatea dintre ei urmează apoi și cursurile școlii. Folosește aceeași metodă și pentru prevenirea abandonului școlar.

„Copiii se dezvoltă educațional, social, dar mai ales emoțional și învață în contextul relațiilor. Relația profesor-elev-familie trebuie să fie bazată întotdeauna pe încredere și afecțiune”, punctează Georgeta Safta.

Empatici, comunicativi, colaborativi

Georgeta își motivează permanent elevii pentru a-i impulsiona să își depășească mereu limitele. Deși sunt doar de-o șchioapă, îi implică în diverse acțiuni practice și de voluntariat prin care le dezvoltă abilitățile și îi inspiră astfel și pe alți elevi să le urmeze exemplul. De pildă, micuții îngrijesc plante de soc, culeg fructele și apoi fac socată.

„Am făcut cu ei și castraveți murați, diverse compoturi. Am făcut cu ei tot ce face o gospodină acasă”, povestește Georgeta.

Copiii au făcut inclusiv săpun, pe care l-au donat apoi la dispensar, la farmacie și la primăria din sat. În preajma Paștelui, fiecare copil aduce faină, zahăr și ulei la biserica din sat, iar preotul le împarte familiilor nevoiașe.

Merge cu ei de Crăciun la un cămin de bătrâni și le oferă vârstnicilor felicitări scrise de ei și îi colindă, ca să nu mai resimtă atât de acut sentimentul de singurătate. În vacanțe micuții îi trimit poze învățătoarei cu tot ceea ce fac în gospodărie, pornind de la ajutorul dat bunicii la copt prăjiturile până la curățenie și îngrijit grădina de zarzavaturi, iar apoi le povestesc și colegilor la școală ce au făcut.

Învățătoarea își motivează permanent elevii pentru a le crește stima de sine FOTO arhiva personală
Învățătoarea își motivează permanent elevii pentru a le crește stima de sine FOTO arhiva personală

În ultimii 22 de ani a mers cu mai multe generații de elevi la o pepinieră din apropierea satului și au plantat pini, alături de ceilalți copii din școală. Învățătoarea face toate aceste lucruri cu ei pentru a-i face mai empatici, mai comunicativi și colaborativi, dar și ca să le arate că oricât de grea li s-ar părea viața lor, întotdeauna vor fi copii și adulți care au o situație mai dificilă decât a lor.

Învățare prin joacă

La clasă, învățătoarea folosește metoda învățării prin joacă.

„Mă adaptez la fiecare copil, la nevoile lui, mai ales că noi avem în școală mulți copii cu cerințe educaționale speciale. Au elemente de autism, sunt hiperactivi și au tulburări de limbaj. În consecință, întotdeauna am în vedere progresul copilului, și nu calificativul obținut”, explică Georgeta.

Printr-o inițiativă norvegiano-română pentru calitate în educație, toți copiii din școala Gura Văii au primit ghiozdane noi și rechizite pentru tot anul școlar. Învățătoarea lucrează în prezent alături de colegii săi din școală la un proiect de prevenire a abandonului școlar finanțat tot de norvegieni, care va extinde masa caldă și orele remediale și pentru elevii din ciclul primar.

Georgeta folosește la clasă învățarea prin joacă FOTO Teach for Romania
Georgeta folosește la clasă învățarea prin joacă FOTO Teach for Romania

„Vreau ca ei să rămână cu comportamentele sociale pe care le-am format și îi încurajez încontinuu să trăiască cu un puternic sentiment de curiozitate și să greșească, pentru că doar așa vor învăța”, este dorința Georgetei Safta pentru elevii ei.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite