Fructele şi legumele portocalii, cele mai bune în sezonul rece, spun nutriţioniştii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Culoarea dominantă a dietei de toamnă este portocaliul   FOTO Arhivă
Culoarea dominantă a dietei de toamnă este portocaliul   FOTO Arhivă

Deşi toamna pare blândă şi luminoasă în continuare, frigul va veni cu siguranţă. Pentru a-ţi întări imunitatea, alimentaţia echilibrată este cea mai bună terapie. Nutriţioniştii spun că fructele şi legume portocalii sunt ideale toamna pentru a te proteja de riscul răcelilor şi gripei.

În Franţa există Programul naţional de nutriţie şi sănătate (PNNS), care are ca obiectiv general îmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei. Periodic, specialiştii din cadrul acestei autorităţi de referinţă în materie de sănătate publică oferă informaţii şi recomandări privind alimentaţia sănătoasă. Acum, în sezonul infecţiilor acute respiratorii, nutriţioniştii francezi publică pe site-ul organizaţiei o listă cu fructe şi legume de culoare portocalie, care aduc savoare şi sănătate în farfurie.

Fructele portocalii, „pastile” de vitamina C

Clementinele, mandarinele şi portocalele te ajută să-ţi faci plinul de vitamina C de care ai nevoie pe tot parcursul sezonului rece.

Clementine. Cu gustul ei dulce-acrişor, clementina este zemoasă şi lipsită de sâmburi. Se curăţă uşor şi poate fi mâncată în orice moment al zilei. Datorită bogăţiei de vitamina C, clementinele sunt surse valoroase de energie şi imunitate. Dintre citrice, clementinele sunt cel mai uşor de acceptat de către copii, datorită gustului plăcut. Ele pot fi consumate ca gustări între mese, în deserturi, salate sau sucuri de fructe, dar pot fi utilizate şi la prepararea unor feluri principale de mâncare.

Mandarine. Având o nuanţă portocalie mai intensă, mandarinele sunt rude apropiate ale clementinelor. Totuşi, gustul este diferit. Mandarinele sunt dulci şi parfumate, fiind cel mai puţin acre dintre citrice. Un inconvenient ar putea fi sâmburii, care se găsesc aproape în fiecare feliuţă dintr-o mandarină.

Portocale. Cea mai accesibilă sursă naturală de vitamina C, portocalele mai conţin cantităţi valoroase de vitamina A, vitamina B, folaţi şi antioxidanţi. Deşi sucul de portocale este adesea preferat în locul fructului întreg, nutriţioniştii recomandă consumul portocalei feliuţă cu feliuţă pentru a beneficia de toată cantitatea de fibre.

Legume pline de culoare şi substanţe nutritive

Morcovii, dovleacul, ardeiul gras sunt printre legumele recomandate de nutriţionişti toamna aceasta. Există mai multe varietăţi de dovleac, cu diverse nuanţe de portocaliu şi gusturi mai mult sau mai puţin dulci.

Dovleacul este ideal în supe creme, piureuri sau copt. Dovleacul este o sursă bogată de substanţe nutritive: vitamine, îndeosebi vitamina A şi vitamina C, fibre alimentare, antioxidanţi şi magneziu, care împreună alcătuiesc un adevărat scut de protecţie împotriva răcelilor de sezon. Conţinutul mic de calorii face din dovleac un aliment potrivit pentru un program de slăbire. 100 de grame de miez de dovleac au doar 39 de calorii.

Morcovii, unele dintre cele mai comune legume, sunt surse bogate de vitamina A şi fibre. Conţin carotenoizi (fitonutrienţi) care protejează sănătatea ochilor şi luptă împotriva apariţiei cancerului şi bolilor cardiovasculare. Morcovii mai au în compoziţie nişte substanţe deosebite numite cumarine, care previn formarea cheagurilor de sânge şi joacă un rol deloc de neglijat în creşterea imunităţii.

Viață sănătoasă



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite