CNAIR, despre valul de pământ care a ajuns lângă Autostrada Sibiu-Orăştie: alunecările sunt de suprafaţă

CNAIR, despre valul de pământ care a ajuns lângă Autostrada Sibiu-Orăştie: alunecările sunt de suprafaţă

FOTO Silvana Armat

„Adevărul“ a făcut un experiment, arătând că valul de pământ a înaintat cu cel puţin 30 de centimetri în două săptămâni şi a ajuns lângă Autostrada Sibiu-Orăştie. La o zi distanţă, reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) au trimis un comunicat conform căruia au descoperit alunecările, dar acestea ar fi de suprafaţă.

În urma articolului publicat de Adevărul referitor la alunecările masive de teren care ar putea afecta circulaţia pe autostradă la aproximativ 20 de km de Sibiu, reprezentanţii Companiei de administrare a infrastructurii rutiere (CNAIR, fosta CNADNR) au emis un răspuns în care susţin că alunecările de teren sunt, deocamdată, de suprafaţă. „Apreciem că alunecările din zona adiacentă autostrăzii sunt doar de suprafaţă şi apreciem cauza lor ca fiind fenomenul de îngheţ-dezgheţ şi umiditatea crescută“, este concluzia trasă de CNAIR.
Vina pentru apariţia acestor valuri de pământ care curg de pe dealul Bucium către autostradă aparţine fostului constructor, Salini impregilo Spa, al căror contract a fost reziliat la finele lunii ianuarie 2016. „Antreprenorul Salini Impregilo SpA nu a finalizat lucrările de consolidare a versanţilor înainte de rezilierea Contractului de lucrări (…) şi nici nu a realizat lucrările de protejare şi/ sau conservare a acestora conform instrucţiunii Inginerului“, arată reprezentanţii CNAIR. Lucrările la care se face referire în răspunsul celor de la CNAIR sunt cele de „îndulcire“ a pantelor dealului Bucium şi de construire a unei reţele de rigole pentru scurgerea apelor pluviale.
 
Monitorizări zilnice. Plus o echipă de intervenţie
 
Un test realizat de Adevărul a indicat faptul că în ultimele două săptămâni valurile de pământ cu o deschidere de aproximativ 200 de metri au înaintat înspre calea de rulare cu aproximativ 30 de centimetri. În răspunsul transmis redacţiei Adevărul, cei de la CNAIR spun că respectivele alunecări sunt ţinute zilnic sub observaţie şi că periodic au loc lucrări de asanare a apelor care nu au unde să se scurgă în acest moment. ”În prezent, compania a mobilizat o echipă de intervenţie, pregătită să acţioneze în orice moment pentru degajarea pământului alunecat în şanţul existent de la baza corpului autostrăzii, dacă va fi cazul”, se mai arată în răspunsul CNAIR.
 
Noile alunecări ”s-au echilibrat”
 
Cu câteva zeci de metri deasupra valurilor de pământ care au ajuns la 12 metri de autostradă, aproape de creasta dealului în discuţie, noi falii de pământ au apărut în ultimele luni. Această falie, denumită  ”prag de rupere” în limbajul tehnic, nu mai reprezintă un pericol, susţin autorităţile. ”A fost identificată crearea unui prag de rupere spre coama dealului, cu lungimea  aproximativă de 200 m şi înălţimi diferite în lungul acestuia, a cărui aspect confirmă existenţa unui plan de alunecare, însă acesta s-a echilibrat momentan, cu mult în amonte faţă de autostradă. Menţionăm că aceste cedări ale terenului existau şi erau vizibile anterior rezilierii Contractului de lucrări, iar evoluţia din anul 2016 este ca urmare a nefinalizării lucrărilor şi nerealizării lucrărilor de conservare/protejare a versanţilor de către Salini Impregilo SpA”, se mai arată în răspunsul CNAIR.
 
Lucrările de refacere mai au de aşteptat luni bune
 
Alunecările de teren au fost expertizate şi de reprezentanţi ai Universităţii Tehnice de Construcţii din Bucureşti, angajaţi de CNAIR pentru a monitoriza diferite puncte ale autostrăzii în discuţie. ”Echipele de monitorizare şi intervenţie acţionează conform celor propuse de către UTCB prin Raportul tehnic care recomandă refacerea sistemului de drenaj actual, astfel încât să fie descărcate de ape zonele de acumulare”, mai arată autorităţile în răspunsul lor.
 
Doar că aceste lucrări nu vor fi efectuate prea curând. Potrivit CNAIR, mai întâi trebuie angajată o firmă care să execute o expertiză asupra întregului lot III, lung de 22,11 km (şi cuprins între Cunţa, judeţul Alba, şi Sălişte, judeţul Sibiu). ”Se estimează ca, în condiţii normale, expertiza tehnică să fie finalizată în trimestrul trei al anului 2017, având în vedere că durata de realizare a acesteia este estimată pentru o perioadă de cinci luni”, mai comunică CNAIR.
 

 
Abia după realizarea acestei expertize tehnice, Compania va lansa o nouă licitaţie pentru a contracta proiectarea şi execuţia lucrărilor de refacere şi consolidare care se impun. Costurile acestor lucrări ar urma să fie acoperite din garanţia de bună execuţie în valoare de 60,4 milioane de lei, pe care CNAIR a executat-o în urma rezilierii contractului cu Salini Impregilo SpA. Din aceşti bani, până acum au fost cheltuiţi aproximativ nouă milioane de lei, pentru refacerea terasamentului demolat pe o lungime de 200 de metri. Respectiva lucrare, necesară pentru a elimina o crăpătură ivită de-a lungul căii de rulare, a fost executată la aproximativ 1,5 km de dealul care acum alunecă înspre autostradă.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: