Profesorul ecologist de la oraş care le predă biologie altfel copiilor de la sat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Costin Enache FOTO Teach for Romania
Costin Enache FOTO Teach for Romania

Costin Enache îşi învaţă elevii din Sânpetru ce sunt celulele, ADN-ul şi lanţul trofic prin exemple din viaţa de zi cu zi. Cel mai important, însă, el le explică de ce este bine să ne cunoaştem corpul şi speră că prin iniţiativele sale copiii vor alege, în viitor, o meserie în legătură directă cu mediul înconjurător.

Costin Enache (33 de ani), profesor de biologie, germană şi tehnologia informaţiei la Şcoala gimnazială din Sânpetru, judeţul Braşov, este absolvent al Facultăţii de Biologie din Bucureşti. A terminat un master şi este în prezent doctorand. A fost consultant de mediu o perioadă, iar apoi a lucrat ca biolog la Facultatea de Biologie din Bucureşti, dar a simţit că drumul său în cercetare, pe zona de protecţie a mediului, nu are impactul pe care şi l-ar fi dorit, astfel că a decis să intre în învăţământ.

Şi-a dorit să predea într-o zonă defavorizată şi a urmat cursurile organizaţiei Teach for Romania, aşa a ajuns să predea în localitatea Sânpetru. „Mă deranjează foarte mult faptul că avem această bogăţie naturală a ţării, copiii, şi nu ştim să o folosim şi, în acelaşi timp, zonele cele mai frumoase sunt de multe ori zone defavorizate. Este o discrepanţă mare, iar o parte din ea vine din educaţia oamenilor din aceste zone, care nu înţeleg, pur şi simplu, că pot exploata aceste frumuseţi naturale dacă le îngrijesc şi le apreciază“, explică profesorul două dintre motivele care l-au determinat să predea în zona rurală.

Pentru că elevii nu aveau profesor de germană, s-a apucat de învăţat, iar acum predă materia printr-o aplicaţie numită Mondly, care le permite copiilor să înveţe în propriul ritm. „Ca să evit eventualele neplăceri cauzate de faptul că eu nu ştiu limba germană atât de bine cât să o predau, m-am dus către o companie din Braşov, Mondly, a doua pe plan mondial ca aplicaţie de învăţat limbi străine, şi am reuşit să obţin o sponsorizare pentru învăţarea limbii germane. Copiii sunt foarte încântaţi“, spune Costin Enache. Elevilor le place atât de mult aplicaţia, încât acum învaţă în paralel şi limbi asiatice precum japoneza şi coreeana.

Învăţare prin exemple practice

Orele sale de biologie sunt mereu ieşite din tipare. Le explică elevilor cu exemple practice, din viaţa lor cotidiană, cum circulă sângele în vene, ce sunt celulele, cum se creează legăturile dintre copaci şi, foarte important, la ce le folosesc toate aceste informaţii. „Cel mai important este să îl faci pe copil să vrea să înveţe – una dintre marile probleme ale sistemului de învăţământ. La noi se învaţă pentru notă, nu pentru dragul de a fi mai bun, de a şti mai multe decât ştiau ieri“, punctează profesorul. Provocările lui zilnice sunt să găsească activităţi care să-i prindă pe elevi, să îi menţină mereu curioşi şi motivaţi, dar mai ales să facă cu ei lucruri practice, din care să rămână cu ceva.

Biologia este o materie destul de abstractă. Tocmai de aceea, a făcut rost de materiale inedite şi le proiectează filme, astfel încât elevii să asocieze concret informaţiile pe care le primesc cu ceea ce văd sau experimentează. „Aduc puţin din lumea concretă a copilului în sala de clasă. Am vorbit despre ADN, reproducerea celulelor, iar ca exemplu am dat vindecarea unei răni. Încet, încet, şi-au reformat acel proces în cap şi înţeleg că acele celule se înmulţesc singure“, prezintă succint Costin Enache una dintre metodele sale de predare.

Costin Enache profesor Teach for Romania

Costin Enache alături de elevii săi FOTO Teach for Romania

La clasa a V-a, când le vorbeşte despre reţelele trofice, le explică cum pleacă energia dintr-un loc într-altul sau de la o fiinţă la alta, în cadrul unui lanţ trafic. Pornind de la asta construiesc, apoi, împreună reţele trofice. Fiecare copil îşi alege un organism şi vede concret cum ajunge energia la acesta prin colaborare cu colegii lui, care aleg să reprezinte fiecare ceva, de pildă, un copac. Îi întreabă cine este plantă şi stabileşte o legătură cu el, iar apoi cine consumă acea plantă şi mai face o conexiune. Este o joacă, însă una foarte serioasă şi practică, prin care elevii învaţă biologie prin conexiuni logice.

Educaţia, singura salvare

Profesorul aplică la clasă elemente de cultura reuşitei şi se întreabă constant unde vrea să ajungă cu elevii săi, cum să îi evalueze şi cum ar trebui să îşi vadă şi ei progresul. „În esenţă, tot ceea ce trebuie să faci este să le arăţi respect şi empatie, dar nu milă. Tot ce îmi doresc este ca ei să se simtă împuterniciţi, să simtă că pot să facă ceea ce ne propunem, iar una dintre cele mai importante obiective este motivaţia de a învăţa“, spune Costin Enache. A pornit cu acest scop după ce a analizat comunitatea din Sânpetru şi a realizat că elevii săi nu au prea multe modele de urmat – nu văd educaţia ca o valoare pe care trebuie să o aibă în viaţă.

Câţiva copii chiar l-au întrebat: „La ce ne trebuie nouă, domn’ profesor, informaţiile astea despre celule?“. Nu i-a fost uşor să le explice, dar cel mai puternic argument a fost că nu este în regulă să trăieşti o viaţă în propriul corp şi să nu ştii nimic despre el. Acelaşi lucru îl spune şi despre lucrurile din jurul nostru cu care interacţionăm frecvent şi despre care nu au nici măcar o idee despre ce reprezintă. Prin tot ceea ce îi învaţă la clasă, dascălul le arată că educaţia este singura lor şansă de a scăpa din mediul în care trăiesc.

Un proiect pentru meseriile viitorului

În perioada următoare, Costin Enache va crea un ONG, prin care va pune pe picioare, din donaţii, un laborator mobil pentru experimente. Ideea i-a venit după ce anul trecut a predat la o clasă care nu avea laboratoare: „Nu aveam nici perdele la clasă. E foarte greu să predai ştiinţe dacă nu ai materiale. Mi-aş dori să fac un laborator mobil care să răspundă acestei nevoi de a duce materiale în şcolile din zonele defavorizate“, spune profesorul.

Cu ajutorul acestui laborator, va merge în localităţile rurale din judeţul Braşov, unde şcolile nu au laboratoare de fizică, chimie sau biologie, şi va face diverse experimente împreună cu elevii, astfel încât să înţeleagă şi practic ceea ce învaţă la ore. Are în plan şi să creeze mai multe grupuri de copii din judeţul Braşov, cu care să facă educaţie nonformală. Le va vorbi elevilor despre natură şi despre cum pot folosi ecologic resursele naturale din zonele unde locuiesc. „Îi ghidez practic spre meserii «verzi». Fie că ajung ghizi turistici sau se fac pădurari, vor avea o rampă de plecare“, ne introduce puţin profesorul în proiectul pe care urmează să îl pună în practică.

Crede că dacă va reuşi să schimbe, prin educaţie, câţiva locuitori ai unui sat, încet-încet acea comunitate se va schimba în bine. Sistemul său de evaluare a elevilor este individualizat. De pildă, pe un copil care şi înţelege ce citeşte şi este capabil să povestească sau să facă un rezumat a ceea ce a citit îl va puncta mereu cu nota maximă. „Ce îmi doresc este ca elevii mei să înţeleagă utilitatea învăţatului, să îşi crească stima de sine, să se poată proiecta în viitor, deci să viseze la ce vor să devină, dar mai ales vreau să se simtă bine la ore şi să rămână cu ceva de acolo pentru tot restul vieţii“, încheie profesorul Costin Enache.

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

Profesorul de istorie care face minuni într-o şcoală de la sat. Ce fac unii elevi ai săi ca să nu piardă orele

De pe scenă la catedră. Cum a ajuns o actriţă învăţătoare într-un localitate  săracă

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite