Pod de cale ferată furat la bucată. Hoţii de fier vechi acţionează chiar pe un traseu CFR pe care circulă trenuri

Pod de cale ferată furat la bucată. Hoţii de fier vechi acţionează chiar pe un traseu CFR pe care circulă trenuri

Podul ce cale ferată de la Galaţi, în curs de dezmembrare de către hoţi FOTO C Crângan

Podul feroviar este în apropiere de Galaţi (zona Brateş) şi este în curs de demontare, bucată cu bucată, de către hoţi. Acest incident este însă doar un simptom al unui cancer generalizat. Pagubele produse hoţii de fier vechi la infrastructura feroviară din România se învârt în jurul a 8-10 milioane de euro anual.

Furturile din zona infrastructurii de cale ferată au devenit, din păcate, o obişnuinţă în România, pe fondul faptului că nimeni nu se mai ocupă, în fapt, de paza liniilor ferate. În ultimii ani, au fost făcute publice mii de cazuri de hoţi de fier vechi prinşi în timp ce demontau elemente ale infrastructurii feroviare.

S-au furat şi se fură de toate: de la părţile metalice ale podurilor şi podeţelor, până la şinele liniilor secundare sau la buloanele de fixare a şinelor de pe rutele principale. Cel mai grav este că, uneori, hoţii ajung să distrugă sistemele de securitate a traficului sau stabilitatea unor elemente ale căii ferate, iar de aici se ajunge la accidente tragice.

Se fură, bucată cu bucată, un pod

Ultimul furt de acest fel produs pe raza judeţului Galaţi a fost depistat de reporterii „Adevărul” pe linia ferată Galaţi-Bârlad, în apropiere de Galaţi (în zona lacului Brateş). În amintita zonă, un pod de cale ferată care traversează un mic pârău este dezmembrat bucată cu bucată. Deocamdată s-au furat doar o parte din balustrăzile laterale şi o parte din protecţia zonei cu tablier, însă nimic nu garantează că hoţii se vor opri aici.

Urmele de tăieturi de pe elementele metalice sunt şi mai vechi, dar şi mai noi, semn că operaţiunea s-a desfăşurat în mai multe etape şi că, aproape, sigur în viitor vor mai dispărea şi alte piese ale podului.

De altfel, în amintita zonă s-au furat inclusiv stâlpii din ţeavă metalică folosiţi pentru susţinerea semnelor privind restricţiile de viteză (pe segmentul amintit de cale ferată apar frecvent tasări şi alunecări de teren), aşa că acestea sunt montate acum pe nişte araci tăiaţi din pădurea învecinată.

Calea ferată, dusă la fier vechi

Potrivit informărilor primite de la Poliţia Transporturi, în zona amintită au fost, în ultimii cinci ani, mai multe incidente de acest fel. Au existat situaţii în care s-au furat inclusiv şinele de pe o serie de linii de triaj.

În urmă cu doi ani, în zona Brateş-Triaj au fost capturată o grupare care fura elementele prindere (buloanele şi bridele) de la calea ferată. În autoutilitara folosită de hoţi au fost găsite sute de astfel de componente, precum şi scule profesionale precum aparate de tăiat mecanice şi autogen, chei electrice de mare eficienţă etc.

O altă grupare a fost capturată la Făurei (Brăila) în iunie 2016, la doi după ce a furat echipamentele de semnalizare ferovieră şi cablurile aferente, paralizând timp de câteva ore legătura pe cale ferată între partea de est şi cea de sud a României.

Ministerul Transporturilor: „Se pierd sume uriaşe”

Ministerul Transporturilor, proprietarul CFR Infrastructură (care gestionează toată zona de cale ferată) ne-a informat că furturile de cale ferată reprezintă o problemă care s-a agravat an de an.

„Se pierd sume uriaşe. În 2012 a fost cel mai păgubos din cauza sustragerilor pe reţeaua feroviară publică. Au existat 3.465 de cazuri de furt, cu o valoare a pagubelor de 46,49 milioane lei (10,4 milioane euro). În anii următori, valoarea pagubelor a scăzut uşor, rămânând însă peste 30 de milioane de lei în fiecare an”, a precizat Ministerul Transporturilor.

Instituţia a cerut în mai multe rânduri schimbarea legislaţiei privind furturile de la infrastructura de cale ferată, în sensul măriririi pedepselor, însă deocamdată s-a obţinut doar o interdicţie temporară, prin OG, ca la centrele de fier vechi să se mai primească şine de cale ferată.

Tânără 17 ani, ucisă după deraierea unui tren

Cel mai grav incident feroviar legat de furtul de componente de la reţeaua de cale ferată s-a produs pe 10 mai 2008, la Valea Călugărescă. Un macaz a cedat din cauză că hoţii au furat elementele metalice ale sistemului de dirijare a traficului, iar un tren care circula pe traseul Bucureşti-Iaşi a deraiat. 

În urma accidentului, o tânără de doar 17 ani a fost omorâtă de o şină care a pătruns în vagon prin podea, iar alte patru persoane au fost grav rănite.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: