Portul Constanţa, mai aproape de Radu Mazăre. Ponta îi dă speranţe

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Radu Mazăre, viitorul stăpân al Portului Constanţa FOTO Sînziana Ionescu
Radu Mazăre, viitorul stăpân al Portului Constanţa FOTO Sînziana Ionescu

Primarul din Rotterdam, oraşul care administrează cel mai mare port european, vine marţi, 2 aprilie la Constanţa. Delegaţia olandeză soseşte la fix: premierul Victor Ponta tocmai i-a dat din nou speranţe primarului Radu Mazăre în privinţa Portului Constanţa.

„Toate porturile mari din Europa, începând cu Rotterdamul, Hamburgul mi se pare că este la fel, au primăria ca acţionar, aşa încât principiul e foarte corect“, a spus primul-ministru, întrebat despre oportunitatea transferului de acţiuni de la Ministerul Transporturilor către Consiliul Local Constanţa.

Numai că Ponta a evitat să avanseze date concrete ale acestui transfer. „Când şi cum vom face transferul o să discutăm“, a menţionat premierul.

„Nu l-am suspectat pe Ponta că nu s-ar ţine de cuvânt“, a declarat Radu Mazăre în conferinţa de presă susţinută joi, la Constanţa.

Cu trei zile înainte, fusese mai categoric, dar între timp a aflat ultima poziţie a premierului. „Relaţia dintre noi este, deocamdată, bună, să vedem cum se finalizează problema Portului. Dacă lucrurile nu vor sta aşa, o să am şi eu o atitudine în consecinţă, una categorică. Sunt un om de onoare, când spun ceva, fac, mă ţin de cuvânt. Aştept acelaşi lucru de la premier“, a spus Mazăre.

Administraţia Mazăre are promis Portul de la Guvernul Ponta, încă dinainte de câştigarea alegerilor. Municipalitatea îşi doreşte foarte mult să devină acţionar majoritar al Portului Constanţa, unde deocamdată deţine un pachet de 20% din acţiuni, obţinut în 2008.

Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (APMC) SA îşi dispută cu Loteria Română titlul de cea mai profitabilă companie de stat. Cele 10 milioane euro intră în bugetul centralizat de stat, dar Primăria Constanţa vrea ca aceştia să revină bugetului local.

Prin trecerea portului în administrarea edililor, Statul român ar pierde controlul economic asupra obiectivului de interes strategic naţional. Prin noul proiect iniţiat de parlamentarii PSD Constanţa, Statul ar rămâne acţionar minoritar, cu numai 5%, prin Ministerul Transporturilor. „Aşa este la Anvers, la Rotterdam sau la Lisabona“, au dat ei exemple de porturi europene administrate de oraşe.

Iată care este împărţirea propusă de PSD Constanţa, în ordinea numărului de acţiuni: Consiliul Local Municipal Constanţa – 51%, Fondul Proprietatea – 20%, Consiliul Judeţean Constanţa – 15%, Ministerul Transporturilor – 5%, Agigea – 4%, Năvodari – 3%, Mangalia – 2%.

Ministrul Transporturilor, liberalul Relu Fenechiu, se împotriveşte acestui proiect: „Mazăre a venit să avem o discuţie bărbătească şi oficială despre Portul Constanţa. I-am spus că părerea mea este că Portul Constanţa, fiind de importanţă strategică, trebuie să rămână în coordonarea Ministerului Transporturilor“.

Enervat, Mazăre a spus desprei Fenechiu că este un moldovean care n-are habar despre porturi. „Nu ştie nimic despre Port pentru că este moldovean şi la Moldova nu sunt porturi. Eu n-am vorbit cu nici un Fenechiu, nu mă interesează Fenechiu. Eu am discutat cu Ponta despre Port. Fenechiu, Menechiu, ce zice el... oricum, nu ştie despre Port, că e moldovean şi la Moldova nu sunt Porturi“, a declarat primarul Constanţei.

Deşi Fenechiu i-a transmis că-i aşteaptă scuzele, Mazăre a ţinut să spună că el nu are nimic cu moldovenii. „Dar ce, e o jignire că e moldovean? Eu sunt dobrogean, el e moldovean. Moldovenii îmi sunt simpatici. Mai ales moldovencele! Am avut 8 ani iubită moldoveancă. Dar habar n-au despre port, asta e adevărul“, a zis Mazăre, dobrogeanul prin adopţie, originar din Bucureşti.

Municipalitatea a reuşit să-şi impună directorul general la cârma APMC. Profesorul universitar Lucian Băluţ este din februarie noul manager al porturilor maritime.  

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite