12 sfaturi prin care să îţi transformi viaţa când suferi de sindromul burnout

12 sfaturi prin care să îţi transformi viaţa când suferi de sindromul burnout

Sindromul burnout poate avea efecte negative asupra individului dacă nu se iau măsuri FOTO Arhivă

Sindromul burnout reprezintă o stare de epuizare fizică, psihică şi emoţională produsă de stresul prelungit, în general la locul de muncă, fiind o consecinţă a dezechilibrului dintre cerinţe, resurse şi gradul de satisfacţie profesională, spune definiţia din manual. Mai jos, o serie de sfaturi prin care poţi să depăşeşti starea.

Cunoşti sentimentul: e ora 10.00, eşti nervos deja după a treia ceaşcă de cafea, iar mintea ta e pur şi simplu împietrită. Eşti stors, fizic, mintal şi emoţional şi esti dezinteresat de lucruri care odată îţi aduceau bucurie. Motivaţie? Uită de ea. Iritabilitate? Mereu acolo. Starea ta de sănătate şi bunăstarea? Uită şi de ele. De prea multe ori, se pare că epuizarea şi atingerea unui statut merg mână în mână. Dar, sindromul burnout nu este un semn al succesului, ci este modul organismului de a îţi spune să o laşi mai moale.

Poate că acel dublu espresso şi încă un strat corector te pot face să te simţi odihnit, însă schimbarea fundamentală are nevoie de timp. Este o investiţie pe tot parcursul vieţii în tine şi ar trebui tratată ca una. Din acest motiv, „Bright Side“ a pus laolaltă mai multe sfaturi prin care poţi depăşi acest sentiment copleşitor de epuizare.

Dormi ca şi cum nu ar exista ziua de mâine

Corpul tău este o maşinărie. Una frumoasă, autentică şi incredibil de complexă care are nevoie de îngrijire şi de odihnă. La fel ca atunci când îţi închizi laptopul la sfârşitul zilei, la fel şi tu ar trebui să oferi propriului corp timp de odihnă şi regenerare în fiecare noapte. Studiile arată că un somn bun eliberează la propriu creierul de toxinele care se cumulează pe timpul zilei, de aceea 7-8 ore de somn sunt critice pentru starea fizică şi mintală de bine. Poţi să suplineşti orele de somn din timpul nopţii cu un somn la amiază.

Gândeşte în timp ce mănânci

A mânca şi a medita necesită timp şi practică. Mai ales dacă eşti genul de persoană care în timp ce mănâncă mai răspunde şi ma e-mail-uri sau apeluri telefonice. Gândirea în timpul mesei te ajută să înţelegi şi să digeri mai bine ceea ce consumi: de unde au venit alimentele, ce valoare adaugă corpului tău şi cum a ajuns în farfuria ta. Astfel, vei dezvolta o relaţie sustenabilă şi sănătoasă cu mâncarea care trece dincolo de senzaţia de foame. Acest fel de gândire, arată studiile, îţi poate schimba felul de a gândi, poate scădea nivelul stresului şi poate duce la pierderea naturală a kilogramelor în plus şi la o alimentaţie sănătoasă.

Mai puţină cafea

Cafeina este un stimulent care afectează sistemul nervos central în mod direct. De aceea, excesul de cafea îţi poate da palpitaţii şi dureri de cap. Dacă deja te simţi anxios, stresat şi stors de orice putere un espresso dublu nu este o soluţie pe termen lung. Ar trebui să încerci ceva mai natural şi de durată, cum ar fi exerciţiile fizice şi meditaţia pentru a te simţi energizat şi treaz. Dacă nu îţi poţi imagina dimineaţa fără ceaşca de cafea încearcă măcar să ai o altfel de relaţie vizavi de acest aliment. Poţi să savurezi mirosul şi aroma cafelei preferate fără să bei, iar în timp ritualul va fi mai benefic decât lichidul în sine.

Fii activ

Mişcarea oferă o stare de spirit bună şi reduce stresul, protejează memoria şi abilităţile de gândire. Fie că ieşi cu bicicleta, fie că alergi, mişcarea este o cale de reducere a stresului acumulat. A face exerciţii de dimineaţă îţi poate da un ritm al zilei. Să nu mai menţionăm că oamenii de succes fac exerciţii de dimineaţă. Încearcă să faci măcar 10 minute de exerciţii pe zi şi să ajungi treptat la cele 30 de minute recomandate.

Comfortul tăcerii

Poţi să nu mai cheltui bani pe tratamente şi vizite la doctori dacă poţi să practici un soi de meditaţie cu tine. Meditaţia, în linişte, poate reduce stresul, poate ridica imunitatea, poate îmbunătăţi calitatea somnului şi chiar nivelul fericirii. Chiar şi atunci când meditezi 5 minute îţi faci bine. Iar oamenii care meditează sunt mult mai raţionali şi mai puţin anxioşi atunci când se confruntă cu provocări.

Ai grijă de piele

O piele fericită te face fericit şi pe tine. Formarea unor obiceiuri sănătoase de îngrijire a pielii necesită timp. Caută produse şi alimente care au grijă de piese şi sunt benefice ei, apoi pune în practică un ritual de zi şi de noapte pentru îngrijirea pielii care te va face să te simţi frumos şi sănătos. În timp vei vedea efectele asupra pielii, iar starea de spirit ţi se va ridica.

Hrăneşte-ţi sufletul

E simplu: fă lucruri care te fac fericit. Doar pentru că ceva îţi dă acel sentimente de realizare nu înseamnă neapărat că te va umple de bucurie. Poate că statul peste program e productiv, dar asta va amplifica starea de burnout şi îţi va răpi din timpul de relaxare. Cumpără acei adidaşi la care visezi, ia o îngheţată în pauza de masă sau petrece weekendul într-un maraton de filme. Indiferent de ce alegi, fă ceea ce te face fericit, nu face ceva doar pentru a pune pe listă.

Ţine cont de intuiţie

Ştii acel sentiment când vine vorba de decizii importante? Ţine seama de el! Corpurile noastre ne spun ce vrem înainte să avem nevoie de ceva. Trage un pui de somn când te simţi obosit. Mergi într-o călătorie dacă ai nevoie de aventură. Întreabă-te pe tine ce e în neregulă când ceva nu îţi place. Dar dacă nu eşti o persoană intuitivă, atunci ascultă-ţi acel instict. Treci dincolo de provocări şi fii sincer cu tine şi cu sentimentele tale. Sunt şanse mari să ştii deja ce vrei, trebuie doar să îţi asculţi vocea interioară.

Treci dincolo de ordinea firească a lucrurilor

A trece dincolo de rutină poate să fie un pas benefic pentru a depăşi oboseala. Provoacă-te să faci ceva nou o dată pe săptămână sau, dacă eşti entuziast, o dată pe zi. E atât de simplu! Cum ar fi mersul către muncă dar pe un nou traseu. Sau să începi să scrii la acel blog pe care mereu l-ai vrut. Noile experienţe îţi deschid mintea în feluri diferite ale gândirii şi percepţiei şi te fac să fii fericit.

Investeşte în pozitivitatea din jur

Construirea relaţiilor sănătoase începe cu conştientizarea propriei persoane şi cu lucrurile care îţi pot defini viaţa. Poate părea descurajator să transformi relaţiile toxice în care ai stat comfortabil, fie că e vorba de prieteni, familie, produse alimentare, locul de muncă sau chiar de tine. Reevaluează-ţi relaţiile şi fii atent la valoarea pe care o adaugă vieţii tale şi stării de bine. În plus, oamenii care sunt conştienţi de relaţiile de tot felul în care sunt implicaţi tind să fie mai încrezători în propria judecată.

Învaţă ceva nou

Învăţarea lucrurilor noi ne face fericiţi. Ne poate ajuta să trăim şi mai mult, să fim deschişi la minte şi să ne simţim împliniţi. Dacă vreţi să începeţi cu ceva simplu puteţi să tricotaţi privind tutoriale pe YouTube. Dacă vreţi ceva mai complex, atunci mergeţi la cursuri de web desing timp de câteva luni. Indiferent de ceea ce îţi propui să înveţi creierul tău îţi va mulţumi pentru că îl menţi atent şi tânăr.

Ţine un jurnal

Scrierea unui jurnal poate ajuta la diminuarea stresului, lucru dovedit prin studii. De asemenea, poate stimula înţelegerea, creativitatea şi să clădească încrederea şi curajul de a-ţi atinge scopurile. Un pachet complet de terapie pentru o sarcină simplă. Dar nu pune presiune pe tine să scrii în fiecare zi. Procesul efectiv al scrierii e mult mai important de cât de des deschizi jurnalul. Stabileşte un timp, imaginează-ţi, de exemplu, cum va fi ziua ta, şi scrie orice îţi vine în minte. Ţine responsabilitatea de a scrie de câteva ori pe săptămână. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: