„Lupoaicele de mare“ care riscă puşcăria din cauza migranţilor

„Lupoaicele de mare“ care riscă puşcăria din cauza migranţilor

Arestarea căpitanului Sea-Watch Carola Rackete a trimis unde de şoc în toată Europa, mulţi politicieni importanţi din UE lăudând acţiunile sale, în timp ce alţii le-au condamnat pentru că au încălcat legea. Rackete nu este singura cetăţeană germană care riscă o pedeapsă serioasă în Italia, pentru că a salvat migranţi. În aceeaşi situaţie se află şi Pia Klemp, căpitan pe nava Sea-Watch 3.

În orele dimineaţii de 6 noiembrie 2017, Sea Watch-3, o navă de căutare şi salvare patrula coastele Libiei. La 06:31, un apel de urgenţă a fost recepţionat: o barcă pneumatică care transporta între 130 şi 150 de migranţi spre Europa începuse să se scufunde în apropiere. 
 
Sea-Watch 3, care aparţine organizaţiei nonguvernamentale germane Sea-Watch, a fost una dintre navele care au ajuns la faţa locului în acea dimineaţă. În afară de un vas al pazei libiene de coastă, o navă a Armatei franceze era în apropiere, precum şi un avion portughez de patrulare şi un elicopter al Marinei italiene. Cu toate acestea, în următoarele trei ore, peste 20 de oameni au căzut în valuri şi au murit. 
 
Paza libiană de coastă a ajuns prima la vasul care se scufunda, dar nu a făcut nimic pentru a salva oamenii care erau deja în apă şi care se înecau. Aceasta a transmis navei Sea-Watch 3 să nu se apropie. Echipajul vasului pazei de coastă stătea pe punte şi privea cum migranţii mureau în valuri. Un bărbat chiar a filmat întreaga scenă cu telefonul mobil.
 
Căpitanul navei Sea-Watch 3 din acea zi, germanca Pia Klemp, a spus despre paza de coastă libiană că era formată, practic, din miliţii, un produs al războiului civil violent prin care trece ţara. Klemp a declarat în acea dimineaţă pentru „The Intercept“ că paza de coastă a Libiei „încerca să-i tragă pe oameni pe puntea vasului său din barca ce se scufunda pentru a-i răpi şi a-i duce înapoi în Libia“. „Puteam să vedem cum îi ameninţă şi ţipă la ei“.
 
Pia Klemp
 
Sub instrucţiunea lui Klemp, Sea-Watch 3 şi-a coborât cele două şalupe şi echipajul a început să-i scoată pe oameni din apă. În timp vasele europene erau martore la operaţiune, potrivit lui Klemp şi a unui video de la faţa locului, analizat de către Forensiv Architecture, un membru al pazei de coastă libiene a perturbat operaţiunea de salvare, la un moment dat aruncând cu cartofi în şalupele Sea-Watch. Cu toate acestea, în acea zi echipajul Sea-Watch a tras din apă 59 de persoane.
 
Printre cei 59 de supravieţuitori s-a numărat şi o mamă al cărei fiu de 2 ani nu a putut fi resuscitat. În zilele care au urmat, cu Klemp la cârmă, Sea-Watch 3 a fost forţată să rămână blocată în apele internaţionale, cu trupul neînsufleţit al copilului la bord. Fără o morgă, membrii echipajului au pus corpul băiatului într-un congelator.
 

În slujba celor năpăstuiţi de soartă

 
Aceasta nu a fost prima experienţă îngrozitoare a lui Klemp în Mediterana. Cu doar câteva luni înaintea, femeia a fost căpitanul unei alte nave, Iuventa, care a fost confiscată de către autorităţile italiene. 
 
Ulterior, a ieşit la iveală fapul că Klemp şi alţi nouă membri ai echipajului erau anchetaţi în secret de către autorităţile italiene. Membrii echipajului vasului Iuventa au aflat că Guvernul italian intenţiona să-i pună sub acuzare pentru că au ajutat imigrarea ilegală prin operaţiunile lor de salvare din Marea Mediterană. Aceştia estimează că, alături de sute de voluntari, au ajutat peste 14.000 oameni care se aflau într-o situaţie dificilă pe mare. Fiecare membru al echipajului riscă 20 de ani de închisoare.
 
Pia Klep, în vârstă de 36 de ani, a studiat biologia în Bonn şi a lucrat timp de doi ani ca instructor de scufundări. De asemenea, a participat la mai multe proiecte de conservare a naturii în Germania, Thailanda şi Indonezia. În 2011, Klemp s-a alăturat organizaţiei de conservare marină Sea Shepherd.  Timp de şase ani a făcut de toate pe navă: a lucrat la bucătărie, scafandru de salvare, secund şi apoi a abţinut brevetul de căpitan de navă. În timpul acestei perioade, ea a participat la multe misiuni, inclusiv Operation Relentless şi Operation Milagro.
 
Carola Rackete, în vârstă de 31 de ani, a devenit aproape peste noapte un simbol al refugiaţilor şi migranţilor din Europa şi nu numai. Decizia sa de a intra în portul Lampedusa şi de a acosta vasul de salvare Sea-Watch 3, cu 40 de migranţi la bord a condus la arestarea imediată a căpitanului, ca urmare a încălcării ordinelor venite de la Roma de a nu pătrunde în apele şi porturile italiene.
 
Carola Rackete
 
Carola Rackete a obţinut licenţa la Şcoala Maritimă din Elsfleth, în 2011 şi a terminat masteratul în Marea Britanie, la Edge Hill University. Ea a participat la numeroase expediţii cu Institutul Polar şi de Cercetare Maritimă Alfred Wegener. De asemenea, a fost voluntar la Rezervaţia Naturală Kronotsky şi a lucrat cu Greenpeace, înainte să se alăture organizaţiei Sea-Watch.
 
Susţinătorii săi au strâns peste 1 milion de euro în doar câteva zile pentru plata oricăror costuri legale pe care Rackete le-ar fi putut avea, precum şi pentru finanţarea ONG-ului de ajutorare a migranţilor, Sea-Watch.  Carola Rackete a decis, pe 28 iunie, să forţeze intrarea în portul Lampedusa, deşi în calea navei se afla o ambarcaţiune a poliţiei. Pe 2 iulie, judecătoarea Alessandra Vella a hotărât că Rackete şi-a respectat datoria de a proteja viaţa celor de la bordul navei pe care o conducea şi că nu a comis vreun act de violenţă. 
 
Vasul Sea-Watch însă rămâne în custodia poliţiei în portul sicilian Licata şi Rackete încă este investigată în două anchete – una pentru că a intrat în apele italiene, în ciuda unui ordin direct de a se opri şi alta pentru că a ajutat imigraţia ilegală. Căpitanul va fi audiat astăzi şi va trebui să explice de ce echipajul său a salvat migranţii fără să aştepte paza libiană de coastă, care are jurisdicţie asupra fâşiei de apă unde au fost găsiţi. Rackete va fi întrebată şi de ce a preferat să ducă vasul într-un port italian şi nu în unul din Tunisia.
 

Salvini, sfidat

 
Cazul lui Klemp este poate chiar mai dramatic decât al Carolei Rackete. Ea riscă un număr dublu de ani în închisoare şi a participat la salvarea unui număr mult mai mare de persoane. Deşi numele său este cunoscut în rândul susţinătorilor migranţilor, cazul lui Klemp a primit mai puţină atenţie din partea presei.
Matteo Salvini, ministru de Interne şi vicepremier şi secretar federal al partidului Liga, a spus că încălcarea ordinelor sale de către Rackete este „un act criminal şi un act de război“ a unei „nave-pirat“. Însă la momentul în care Klemp a fost acuzată, Salvini nu deţinea nicio funcţie publică, acest fapt putând fi cauza pentru care arestarea sa nu a fost folosită în scopuri de publicitate. 
 
Poziţia dură a lui Salvini a dus la o creştere a numărului de investigaţii care privesc astfel de cazuri. La câteva zile după incidentul cu Carola Rackete, un alt vas a acostat forţat în Lampedusa şi acest scenariu probabil se va repeta des.
 

Premiate de Catalonia şi Paris

 
Săptămâna aceasta, parlamentul din Catalonia, Spania, a votat în unanimitate să-i ofere o medalie de aur lui Rackete, cea mai înaltă distincţie. Şi Parisul a anunţat că va dona 100.000 de euro organizaţiei Sea-Watch, precum şi că va oferi medalii de recunoaştere atât pentru Rackete, cât şi pentru Klemp. Această acţiune a Parisului a înfuriat extrema-dreaptă italiană, care a notat că Guvernul francez nu a spus nimic în timpul celor 15 zile cât vasul a fost blocat în apele internaţionale, în ciuda numeroaselor apeluri pe care Rackete le-a făcut.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: