Trebuie spus de la bun început că „Dallas Buyers Club“ nu este un film de propagandă „political corectness“ deghizat într-un film „artistic“, aşa cum este cazul, de exemplu, al unui „12 ani de sclavie“, proaspăt premiat cu Oscarul suprem (de ce nu a mirat pe nimeni?). Printre personajele sale se numără membri ai „comunităţii LGBT“ (lesbiene, gay, bisexuali, transsexuali), firesc pentru un film care descrie ravagiile produse de apariţia virusului HIV în America mijlocului anilor ’80.

Atât scenariul inteligent (Craig Borten, Melisa Wallack), cât şi filmul rezultat nu se preocupă, însă, cu a împărţi verdicte despre existenţa acestor oameni, cât cu – în primul rând – chestiuni de ordin artistic. Spre deosebire de multe alte pelicule, „Dallas Buyers Club“ este un film în toată puterea cuvântului, şi de-abia după aceea orice altceva. Am putea spune chiar că reuşita sa se află, mai ales, la nivelul stilului, al modului de a povesti, meritul datorându-se, evident, regizorului canadian, originar din Quebec, Jean-Marc Vallée (50 de ani).

Văcarul şi travestitul

Aşa cum spuneam, filmul are o dimensiune istorică: descrie începuturile bolii SIDA, în America anilor ’80, primele efecte – dezastruoase – ale propagării maladiei şi şocul pe care societatea l-a suportat odată cu conştientizarea acestui (cu totul) nou flagel. Este ales cazul – real – al texanului Ron Woodroof (Matthew McConaughey), un individ cu totul banal, electrician şi organizator de pariuri la rodeo-ul neaoşesc. Infectat accidental cu teribilul virus, având şi boala declanşată din cauza stilului promiscuu de viaţă (droguri, alcool, femei etc.), Ron va mai supravieţui încă şapte ani.

În acest timp, de voie, de nevoie, el va pune pe picioare o reţea de tratare a bolnavilor de SIDA (clubul la care se referă titlul) cu ajutorul unor medicamente alternative, neluate în seamă de sistemul medical (şi farmaceutic) oficial. Este motivul pentru care, bineînţeles, în cele din urmă va intra şi în conflict cu autorităţile. Homofob convins, Ron va trebui să facă un parteneriat cu travestitul Rayon (Jared Leto), la rândul său bolnav de SIDA. Desigur, treptat el va învăţa să-şi învingă prejudecăţile şi îl va privi pe Rayon ca pe un prieten.

Doi actori de Oscar

„Dallas Buyers Club“ este şi un film la care actorii chiar contează, iar intepretările celor doi – Matthew McConaughey şi Jared Leto – au fost răsplătite pe bună dreptate cu statuetele aurite (cel de-al treilea Oscar, la fel de meritat, a fost primit pentru machiaj). Un actor pe a cărui longevitate artistică nu mulţi au mizat la debutul în rol principal din 1996 cu „Lone Star“, Matthew McConaughey se află într-un incredibil vârf de carieră. Stau mărturie intepretările recente din „Killer Joe“, „Mud“, „Magic Mike“, „Lupul de pe Wolf Street“, precum şi din serialul HBO „Detectivii din Louisiana“ / „True Detective“, alături de Woody Harrelson.

Mulţi vor apropia filmul de „Philadelphia“ (1993), dar acela se concentra pe aspectele legale, într-un mod oarecum depăşit, iar niciuna din aceste chestiuni nu îi interesează în mod deosebit pe scenarişti şi pe regizor. „Dallas Buyers Club“ poate fi socotit un film psihologic, preocupat să reconstituie suferinţa personajelor prin descrierea unor stări, prin sugerarea lor mai degrabă.

Un stil fulgurant

Cei ce au avut norocul să vadă precedentul film al canadianului Vallée, „Café de Flore“ (2011), cu mult mai radical decât acesta, vor recunoaşte totuşi anumite mărci stilistice, preluate în „Dallas Buyers Club“, film cu o adresabilitate, orice s-ar spune, mai largă. Stilul regizorului este fulgurant, secvenţele narative sunt scurte; autorul e preocupat mai mult să sugereze, decât să descrie. Suferinţa personajelor nu este exploatată sentimental, aşa cum ar fi făcut un film oarecare.

Aşa cum spuneam, scenariul nu îşi judecă personajele, nu este preocupat nici de a le condamna, nici de a le face mai simpatice decât sunt (Woodroof nu este un „erou“, ci un tip plin de defecte), iar acesta este un mare merit. Filmul ar putea fi apropiat şi de „Îngeri în America“ (piesa de teatru a lui Tony Kushner şi miniseria TV a lui Mike Nichols), dar „Dallas Buyers Club“ nu este atât un film despre homosexualitate, cât despre diferenţă şi acceptarea acesteia.

Info

Dallas Buyers Club (SUA, 2013)

Regia: Jean-Marc Vallée

Cu: Matthew McConaughey, Jennifer Garner, Jared Leto

Rulează la: Cinema City Sun Plaza

4 stele