Cum depui online declaraţia de venit şi care sunt paşii pe care trebuie să îi parcurgi pentru a accesa Spaţiul Privat Virtual

Cum depui online declaraţia de venit şi care sunt paşii pe care trebuie să îi parcurgi pentru a accesa Spaţiul Privat Virtual

Fără să mai fie necesară deplasarea la Fisc, declaraţia de venit poate fi depusă acum din faţa calculatorului FOTO Adevărul

Formularul 200, prin care contribuabilii trebuie să-şi declare veniturile realizate în 2014, poate fi acum depus şi online, pe Spaţiul Privat Virtual, platforma lansată la nivel naţional la sfârşitul anului trecut. Astfel, pot fi evitate drumurile la sediul Fiscului sau la Poştă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Spaţiul Privat Virtual, acel sistem online lansat la sfârşitul anului trecut în toată ţara prin care contribuabilul intră în contact cu Fiscul, permite acum depunerea declaraţiei de venit, evitând cozile de la Administraţia Financiară sau de la Poştă pentru transmiterea Formularului 200 în format fizic. 
 
Declaraţia 200 se completează şi se depune până la 25 mai 2015 inclusiv de către persoanele fizice care au realizat, în mod individual sau într-o formă de asociere, venituri în bani şi/sau natură din activităţi comerciale, din profesii liberale, drepturi de proprietate intelectuală, chirii sau operaţiuni de vânzare-cumpărare de valută la termen. De asemenea, declaraţia trebuie să fie depusă de cei care au obţinut venituri din activităţi agricole care nu sunt impuse pe baza normelor de venit, din silvicultură sau din piscicultură. 
 
Persoanele care au realizat venituri din mai multe surse sau categorii de venit pentru care există obligaţia depunerii declaraţiei vor completa, în mod corespunzător, câte o anexă, în funcţie de numărul de surse sau categorii de venituri realizate.
 

Cine nu depune Declaraţia 200

Există situaţii în care contribuabilul nu trebuie să depună Declaraţia 200 chiar dacă a obţinut venituri dintr-una din sursele menţionate mai sus. Mai exact, dacă acesta a optat pentru determinarea veniturilor pe bază de normă de venit. Totuşi, dacă s-a optat pentru această variantă, dar nu s-a depus declaraţia pentru venitul estimat/norma de venit în luna noiembrie sau decembrie 2014, trebuie depus Formularul 200. 
 
De asemenea, nu trebuie să depună Declaraţia 200 contribuabilul care a obţinut venituri din drepturi de proprietate intelectuală, contracte/convenţii civile, contracte de agent, expertiză contabilă şi tehnică, judiciară sau extrajudiciară şi care a optat pentru impunerea finală a acestora. Adică reţinerea impozitului şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate de către plătitor. Declaraţia nu va fi depusă nici de contribuabilul cu venituri din arendă.
 
Cei care au acces la internet, pot alege, pentru depunerea Formularului 200, între două variante. Fie completarea formularului electronic şi semnarea cu certificatul digital calificat, fie completarea acestuia folosind direct serviciul Spaţiul Privat Virtual. „Adevărul“ vă prezintă mai jos cum puteţi ajunge în Spaţiul Privat Virtual.  
 

Cum ajungi în Spaţiul Privat Virtual

Sistemul online prin care persoanele fizice pot afla date despre situaţia lor fiscală, denumit „Spaţiul Privat Virtual“, poate fi accesat de contribuabilii din toată ţara de la jumătatea lunii decembrie. Platforma găzduită pe site-ul www.anaf.ro poate oferi contribuabilului, la cerere, în urma înregistrării şi autentificării, informaţii precum situaţia obligaţiilor de plată, nivelul contribuţiilor sociale declarate de angajator şi decizia de impunere. 
 
„Adevărul“ vă prezintă care sunt toţi paşii care trebuie parcurşi pentru a ajunge în momentul în care toate datele fiscale ale unui contribuabil, înregistrat şi autentificat, să poată fi vizualizate din faţa calculatorului. 
 
Pentru început, contribuabilul trebuie să intre pe portalul Fiscului, www.anaf.ro, care găzduieşte platforma online. În partea de sus a paginii, se regăseşte, scris mare cu roşu, butonul pentru Spaţiul Privat Virtual. Accesându-l, contribuabilul este direcţionat în secţiunea de înregistrare. Tot aici sunt ataşate instrucţiuni de înregistrare şi utilizare pentru contribuabili, în format text şi video. Pentru a evita problemele de înregistrare, instrucţiunile pot fi de un real ajutor. După citirea instrucţiunilor, contribuabilul poate da click pe opţiunea de înregistrare utilizatori. 
 
Astfel, se ajunge într-o fereastră securizată unde sunt cerute mai multe date personale necesare înregistrării. Mai exact: prenume, nume, CNP, tip act de identitate, seria actului de identitate şi numărul actului de identitate. Tot aici există o rubrică – „tipul de aprobare“ – unde ţi se cere să optezi pentru „aprobare la ghişeu“ sau pentru „verificare număr înregistrare decizie“. Cei care nu deţin nicio decizie de impunere vor opta pentru aprobarea la ghişeu. Decizia de impunere este emisă de Fisc pentru cei care obţin venituri din activităţi independente. 
 
Mai departe, pentru înregistrare, sistemul cere introducerea unui nume de utilizator, o parolă, confirmarea acesteia, dar şi o adresă de e-mail. De asemenea, trebuie să introduci numărul de telefon mobil. Pentru siguranţă, răspunzi la o întrebare, de tipul „Care este culoarea preferată?“, şi introduci un cod de validare înscris mai jos într-un chenar. 
 
După completarea acestor date, în 16 paşi, se apasă butonul „Continuă“. Automat, se generează o pagină de răspuns cu un număr de înregistrare şi cu toate datele introduse. De asemenea, răspunsul include şi mesajul: „pentru a valida înregistrarea în Spaţiul Privat Virtual, este necesar să vă prezentaţi la orice administraţie fiscală de pe raza localităţii, în termen de 10 zile de la data primirii acestui mesaj, împreună cu actul de identitate în original şi cu numărul de înregistrare ce v-a fost atribuit“.    
 

Un drum la administraţia fiscală

Pentru a valida înregistrarea în Spaţiul Privat Virtual, contribuabilul trebuie să meargă la cea mai apropiată administraţie fiscală de pe raza localităţii de domiciliu. Cu numărul de înregistrare şi cu o copie de buletin, contribuabilul primeşte la ghişeu o confirmare printată cu mesajul „Înregistrarea cu numărul XXXX a fost aprobată cu succes“. 
 
După parcurgerea acestei etape, utilizatorul primeşte pe e-mail, în maximum două zile lucrătoare, mesajul „Contul dumneavoastră cu numele de utilizator XXX a fost activat“. 
 
Apoi, se intră din nou pe site-ul Fiscului, www.anaf.ro, şi se dă click pe butonul „autentificare username“ din partea de sus a paginii (în dreapta). Introduce username-ul şi parola setate şi este direcţionat într-o nouă fereastră în care i cere un cod de siguranţă. 
 
Cod pe care îl primeşte pe e-mail în mod automat după autentificare. În e-mail, utilizatorul este avertizat că acest cod expiră în 300 de secunde (5 minute)!!! După introducerea codului, se apasă butonul „continuă“. După acest ultim click, se ajunge în Spaţiul Privat Virtual. 
 

În contact cu Fiscul

Pe centrul ecranului există opţiunea de schimbare a parolei, de editare a profilului sau de vizualizare a istoricului activităţilor. În partea din stânga, sunt profilul utilizatorului, cereri şi mesaje. Dacă se accesează categoria cereri, se pot transmite solicitări Fiscului pentru a obţine informaţii despre obligaţiile de plată, restanţele sau despre contribuţiile declarate de angajator. După transmiterea unei astfel de solicitări, în mod automat este trimis un răspuns în categoria mesaje. Apar aici impozitele şi taxele pe care contribuabilul le are de achitat către Fisc. 
 
De asemenea, se pot depune cereri pentru obţinerea de informaţii privind contribuţiile sociale. La fel, se generează automat un răspuns în categoria mesaje, cu toate contribuţiile (sănătate, şomaj şi pensii) declarate de angajator/angajatori în fiecare lună a anului. Pentru orice autentificare, sistemul îşi cere acel cod de siguranţă pe care îl primeşti pe e-mail de fiecare dată după ce introduci username şi parola. Aşadar, după câteva clickuri, coduri introduse şi un drum până la administraţia fiscală, orice contribuabil poate să-şi vizualizeze profilul fiscal. 
 

Taxele vor putea fi plătite online

Sistemul Spaţiul Privat Virtual va fi extins, iar contribuabilii vor putea vizualiza şi mai multe informaţii fiscale, dar, cel mai important, îşi vor putea plăti taxele online, din faţa calculatorului. La începutul lunii octombrie, Guvernul a aprobat o ordonanţă de urgenţă care creează spaţiul legal pentru plata cu cardul, online şi la terminalele Trezoreriei, a  impozitelor şi taxelor administrate de către ANAF, primării şi alte instituţii publice.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările