Ponta îi cere lui Rus o „soluţie“ pentru autostrada Comarnic-Braşov. „După aia, putem să ne retragem în glorie“. Aceasta costă 8 miliarde de euro
0Premierul Victor Ponta i-a cerut lui Ioan Rus, ministrului Transporturilor, după aprobarea Master Planului de către Comisia Europeană, să prezinte o soluţie şi pentru proiectul autostrăzii Comarnic-Braşov, adăugând că, după găsirea acestei soluţii, membrii Guvernului „se pot retrage în glorie“.
Şeful Guvernului a afirmat că, în minivacanţa de 1 Mai, şoferii care au plecat spre litoral nu au mai fost obligaţi să aştepte mult timp pentru plata taxei de pod, dar a arătat că a fost aglomeraţie pe DN1, pe drumul spre staţiunile montane, şi a cerut o soluţie pentru proiectul autostrăzii Comarnic-Braşov.
„Acum, însă, s-a stat pe DN1 şi vă aştept, dupe se aprobă Master Planul, cu soluţia pentru Comarnic-Braşov, că asta a mai rămas, şi după aia putem să ne retragem în glorie“, i-a spus Ponta ministrului.
În urmă cu trei săptămâni, premierul Victor Ponta afirma că autostrada Comarnic-Braşov nu poate fi realizată fără un consens politic.
Premierul ceruse în ianuarie ministrului Transporturilor ca, până în 15 februarie, să fie decisă semnarea contractului de construcţie în concesiune a autostrăzii sau rezilierea procedurii, arătând că nu se mai poate aştepta.
La începutul anului 2014, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a încheiat un memorandum cu consorţiul format din Vinci-Strabag-Aktor prin care se prevedea concesiunea de lucrări publice pentru proiectarea, construcţia, finanţarea, operarea şi întreţinerea autostrăzii Comarnic-Braşov. Lungimea autostrăzii este de 53,22 kilometri.
Autostrada de 8 miliarde de euro
Durata contractului de concesiune este de 30 de ani, din care 4 ani construcţie şi 26 de ani operare şi întreţinere, iar valoarea estimată pentru lucrările de proiectare şi construcţie este de 1,828 miliarde euro (fără TVA). Statul ar fi plătit 2,7 miliarde euro pentru construcţia, operarea şi întreţinerea autostrăzii Comarnic-Braşov timp de 30 de ani dacă ar fi avut banii, însă adăugând costurile de finanţare, suma urcă la 8,45 miliarde euro.
Termenul anunţat de autorităţi pentru semnarea contractului de construcţie în concesiune a autostrăzii Comarnic - Braşov a fost amânat de mai multe ori. În 2010, tot Vinci câştigase contractul.
Autorităţile încearcă găsirea unei formule de înscriere a costurilor autostrăzii în deficitul bugetar deoarece statul va garanta recuperarea banilor. Or, România ar depăşi astfel deficitul de 3% din PIB şi ar intra în procedură de deficit excesiv.
Pe de altă parte, Guvernul insistă cu autostrada Comarnic-Braşov, deşi în calculele Comisiei Europene arată că autostrada Sibiu-Piteşti este mult mai importantă, fiindcă este parte din Coridorul IV paneuropean şi ar ajuta exporturile Dacia, cel mai mare exportator din România.
Angajaţii de la Dacia au protestat de mai multe ori în ultimii ani cerând realizarea "Autostrăzii Dacia", în condiţiile în care se tem pentru pierderea locurilor lor de muncă dacă aceasta nu va fi gata până în 2020, după ce oficialii companiei au făcut deja o serie de declaraţii în acest sens.
Renault a deschis deja anii trecuţi o uzină nouă la Tanger (Maroc) - unde se fac deja o serie de modele Dacia şi a inaugurat în toamna lui 2014 o alta şi la Oran (Algeria), unde se produce modelul Renault Symbol.
Mai puteţi citi:
[<a href="//storify.com/phradamon666/autostrada-comarnic-brasov" target="_blank">View the story "autostrada comarnic-braşov" on Storify</a>]