Deficit de 5,1 miliarde lei în primele şapte luni, de trei ori mai mare decât anul trecut
0Primele şapte luni ale acestui an s-au încheiat cu un deficit de 5,1 miliarde lei, de 3 ori mai mare decât deficitul de 1,74 miliarde lei înregistrat în aceeaşi perioadă a anului trecut, a anunţat Ministerul Finanţelor Publice.
Aşadar, execuţia bugetului general consolidat pe primele şapte luni ale anului 2017 s-a încheiat cu un deficit de 0,63% din PIB, faţă de deficitul 0,23% din PIB, înregistrat la aceeaşi perioadă a anului 2016.
Veniturile bugetului general consolidat, în sumă de 141,2
miliarde lei, reprezentând 17,3% din PIB, au fost cu 9% mai mari, în termeni
nominali, faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.
S-au înregistrat creşteri faţă de anul trecut la încasările din contribuţiile
sociale (+16,4%), din impozitul pe salarii şi venit (+10,8%) şi din venituri
din capital (+15,2%).
Încasările din impozite şi taxe pe proprietate au scăzut cu 6,5% faţă de
perioada similară din 2016, fiind determinată, în principal, de eliminarea de
la 1 ianuarie 2017 a impozitului pe construcţii speciale.
Încasările din alte impozite şi taxe pe bunuri şi servicii au crescut cu 62,0%
faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, creşterea fiind determinată, în
principal, de evoluţia încasărilor aferente contribuţiei datorate pentru
medicamente, precum şi pentru contractele cost-volum/cost-volum-rezultat
finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
În ceea ce priveşte veniturile din TVA, acestea au înregistrat o scădere cu
4,6% faţă de primele şapte luni ale anului 2016, pe fondul reducerii, începând
cu 1 ianuarie 2016, a cotei standard de TVA de la 24% la 20%, măsură care s-a
reflectat în încasări începând cu luna februarie 2016. Totodată, din februarie
2017 se reflectă în încasări şi efectele reducerii cotei standard de TVA de la
20% la 19%.
Încasările din accize au fost cu 5,8% mai mici comparativ cu aceeaşi perioadă a
anului precedent, fiind influenţate de reducerea nivelului acestora pentru
unele produse energetice începând cu 1 ianuarie 2017.
Sumele de la Uniunea Europeană în contul plăţilor efectuate sunt în sumă de 6,5
miliarde lei.
Cheltuielile bugetului general consolidat, în sumă de 146,4 miliarde lei, au
crescut în termeni nominali cu 11,4 % faţă de primele şapte luni ale
anului trecut.
Cheltuielile de personal au crescut cu 20,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului
precedent fiind determinate de majorările salariale acordate în a doua parte a
anului 2016, respectiv aplicarea, începând cu luna august 2016, a prevederilor
O.U.G. nr. 20/2016 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri
publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri
fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative,
precum şi de creşterile salariale acordate în 2017, respectiv creşterea cu 15 %
a salariilor din sănătate şi din educaţie de la 1 ianuarie 2017, a personalului
plătit din fonduri publice din instituţiile şi autorităţile publice ale
administraţiei publice locale care beneficiază de majorarea cu 20%
începând cu 1 februarie 2017, majorarea salariului de bază minim brut pe ţară
garantat în plată de la 1250 lei la 1450 lei din 1 februarie 2017 şi majorarea
cu 50% a salariului brut şi a sporurilor pentru personalul din instituţiile
publice de spectacole sau concerte începând cu 1 februarie 2017.
Cheltuielile cu bunuri şi servicii au crescut cu 3,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, creştere mai mare înregistrându-se la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate de 6,6%.
Dobânzile sunt mai mici cu 4,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.
Subvenţiile sunt în creştere cu 22,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, creşterea majoră provenind de la subvenţiile pentru sprijinirea producătorilor agricoli.
Cheltuielile cu asistenţa socială au crescut faţă de anul
precedent cu 10,7%, fiind influenţate, în principal, de majorarea cu 5,25% a
punctului de pensie de la 1 ianuarie 2017, ajungând la 917,5 lei, şi cu 9% de
la 1 iulie 2017 a punctului de pensie, ajungând la 1000 lei, precum şi alte
măsuri ce au fost aprobate în timpul anului 2016 care au contribuit la sporirea
cheltuielilor sociale cum sunt: creşterea numărului de beneficiari de ajutor social
prin excluderea alocaţiei de stat pentru copii din veniturile familiei la
stabilirea ajutorului social (VMG); majorarea indemnizaţiei acordate adultului
cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului
social debutant cu studii medii din unităţile de asistenţă socială din sectorul
bugetar, altele decât cele cu paturi, şi majorarea numărului de persoane
încadrate în diverse tipuri de handicap; majorarea şi modificarea modalităţii
de stabilire a indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului şi stimulentul
de inserţie; pensii de serviciu pentru grefieri, personal aeronautic,
funcţionari publici parlamentari, auditori ai Curţii de Conturi.
Cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital, precum şi
pe cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi
externe, au fost de 8,4 miliarde lei, respectiv 1,0% din PIB.