Trei nominalizări, trei premii UNITER pentru „Hedda Gabler“

Trei nominalizări, trei premii UNITER pentru „Hedda Gabler“

Imola Kezdi, în spectacolul lui Andrei Şerban, "Hedda Gabler", de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj

Desemnată "Cea mai bună actriţă în rol principal" pentru rolul Hedda Gabler de  la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, Imola Kézdi vorbeşte despre profesionalismul colegilor ei, premiaţi cu încă două trofee UNITER, pentru roluri secundare în spectacolul lui Andrei Şerban.

Ştiri pe aceeaşi temă

Teatrul Maghiar de Stat Cluj a fost nominalizat la Premiile UNITER prin trei dintre actorii care joacă în spectacolul  Hedda Gabler, de Henrik Ibsen, în  regia lui Andrei Şerban. Au fost trei nominalizări şi tot atâtea premii, performanţă rară în instoria Galei UNITER, desfăşurată luni seară, la Teatrul Vasile Alecsandri la Iaşi.  

Actriţa Imola Kézdi, în vârstă de 36 de ani, a primit premiul pentru Cea mai bună actriţă în rol principal pentru Hedda Gabler, Enikő Györgyjakab a primit premiul pentru Cea mai bună actriţă în rol secundar, iar András Hatházi premiul pentru Cel mai bun actor în rol secundar. Imola Kézdi  declară că Hedda Gabler este cel mai complex rol al său de până acum. 

Ai mai câştigat premiul UNITER în anul 2002. Ce înseamnă acest al doilea trofeu pentru tine pentru un rol principal?

Imola Kézdi: Nominalizarea aceasta a venit într-un moment în care aveam nevoie. Este o bucurie faptul că munca mea, făcută cu pasiune, este apreciată! O muncă pe care n-aş putea să o fac fără colegi profesionişti, fără o trupă extraordinară!  Mulţumesc regizorului Andrei Şerban, a lucrat extraordinar cu noi.  Şi în „Unchiul Vania“ şi în „Strigăte şi şoapte“, celelalte două spectacole ale lui Andrei Şerban de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, am atins alături de el nişte performanţe excepţionale.

În  „Strigăte şi şoapte“ aţi jucat într-o cameră roşie, care acum, în „Hedda Gabler“,  a devenit verde…

Pentru că eram la al treilea spectacol şi continuam laboratorul de creaţie tot cu o echipă mică, de data aceasta într-o cameră verde, perioada repetiţiilor a fost cea mai intensă de până acum. Cu toţii am fost foarte concentraţi, fără stres, fără scandal, cu multă atenţie faţă de celălalt şi faţă de personajele noastre. Toată lumea, de la Andrei Şerban la actori şi tehnicieni, a fost concentrată şi implicată.  Lucrul acesta m-a ajutat foarte mult.

Hedda este cel mai complex rol al meu de până acum. Cred că am investit în el tot ce am învăţat de la facultate şi până acum.

Ai văzut personajul ca pe Iago feminin?

 Este o femeie care a intrat în depresie, nu un monstru aşa cum a fost jucată până acum. Da, s-a spus că este un Iago feminin, o femeie foarte curajoasă şi puternică. Eu n-am văzut-o aşa. Dacă ar fi o femeie puternică, monstruoasă, atunci de ce s-ar sinucide? Nu cred că o femeie puternică are curajul“ de a se sinucide. Este doar o femeie bolnavă. Vorbim de boala generaţiei noastre: depresia. A intrat în această stare din cauza tatălui ei. Nu este un lucru sănătos ca o fetiţă să aibă un tată General“, ne spunea Andrei Şerban. Îmi place foarte mult faptul că Andrei Şerban a pus toată povestea în anii ’50. La primele lecturi ne spunea că Hedda Gabler este, de fapt, un text comic. Noi plecasem cu prejudecata că la Ibsen nu se râde. La final, am ajuns la concluzia că este un text comic şi tragic în acelaşi timp.

Ce aduce nou Andrei Şerban, faţă de alţi regizori?

 Stilul Andrei Şerban şi-a pus amprenta pe toate cele trei spectacole de până acum. Dar, în special la  „Hedda Gabler“, el ca regizor şi noi ca parte din spectacol am lucrat în acel mod pentru care eu mi-am dorit să fiu actriţă. E vorba despre felul în care conduce actorul, aşteptările pe care le are, modul în care îl provoacă, îl temperează şi îi arată drumul. Andrei Şerban pune în valoare actorul şi îl face să se simtă important, indiferent ce personaj joacă.

Eşti mama unei fetiţe de cinci ani. Când reuşeşti să le faci pe toate?

 Înainte credeam că atunci când voi primi rolul cel mai important şi mai special din viaţa mea, acela de a deveni mamă, nu voi mai avea energia necesară pentru teatru. S-a dovedit exact contrariul. Am energie şi pentru jocurile din parc şi pentru momentele când sunt pe scenă. N-aş fi crezut că mi se va întâmpla asta. Să te joci cu plastelina şi să pictezi înainte de „Hedda Gabler“ este un lucru foarte frumos în viaţa mea. 

PREMII UNITER

Cel mai bun spectacol

Călătoriile lui Gulliver“, exerciţii scenice inspirate din opera lui Jonathan Swift la Teatrul Naţional „Radu Stanca“ Sibiu

Cea mai bună regie

Alexandru Dabija pentru regia spectacolului „Două loturi“ la Teatrul Naţional Bucureşti

Cea mai bună actriţă în rol principal

Imola Kézdi pentru rolul titular din spectacolul „Hedda Gabler“ la Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Cel mai bun actor în rol principal

George Costin pentru rolul Maiorul din spectacolul „Familia Tót“ la Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” Bucureşti

Cea mai bună actriţă în rol secundar

Enikő Györgyjakab pentru rolul Doamna Elvsted din spectacolul „Hedda Gabler“ la Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Cel mai bun actor în rol secundar

András Hatházi pentru rolul Judecătorul Brack din spectacolul „Hedda Gabler“ la Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Cea mai bună scenografie

Helmut Stürmer pentru scenografia spectacolului „Două loturi“ la Teatrul Naţional Bucureşti

Debut

Silvia Török pentru rolul Iris din spectacolul „Fetiţa din bolul peştelui auriu“ la Teatrul German de Stat Timişoara

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic

Suzana“, scenariul şi regia artistică Ilinca Stihi, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările