Erotic start, la Cannes. Corespondenţă semnată de Eugenia Vodă

Erotic start, la Cannes. Corespondenţă semnată de Eugenia Vodă

Rubrica Eugeniei Vodă din Adevărul, pe perioada Festivalului de la Cannes, se numeşte InstaCannes

Pe parcursul Festivalului de Film de la Cannes, care începe miercuri pe Croazetă, criticul de film Eugenia Vodă va transmite corespondenţe speciale pentru ziarul „Adevărul“, intitulate  „InstaCannes“. Festivalul de la Cannes se desfăşoară până pe 28 mai.

Ştiri pe aceeaşi temă

Text de Eugenia Vodă

 O ediţie rotundă: ediţia cu numărul 70, a Cannes-ului, va lua startul asta-seară. Cel mai mare festival de film al lumii şi cel mai mediatizat eveniment al Planetei, după Jocurile Olimpice.

Pare incredibil, dar încă de duminică seara, deci cu trei nopţi înainte de deschidere, în faţa Palatului festivalului erau deja instalaţi, cu arme şi bagaje, cu scaune, cu pături şi cu scări metalice, pe care să se poată cocoţa cît mai sus, zeci de oameni, hotărîţi să prindă un loc bun în galerie! Galeria vânătorilor de autografe, galeria devoratorilor de staruri, galeria celor dispuşi să-şi petreacă un fel de concediu de odihnă nu la Lacul Roşu ci la Scara Roşie, pe care vor urca seară de seară vedetele...Ar rămâne ca psihiatrii satului planetar să decidă daca e vorba de o maladie (să-i zicem cinefilie morbidă)  sau doar de un sport, fie el şi extrem. Pentru că tot mi-am botezat rubrica InstaCannes şi pentru că o imagine face cît o mie de cuvinte, am făcut o fotografie cu mulţimea de „pelerini“, din faţa faimoasei scări care încă nu era roşie, ci era albă, din faţa unui Palat încă pustiu, fără niciun afiş... Privind apoi fotografia, am realizat că e mult prea tristă pentru o sărbătoare. O sărbătoare care tocmai începe! Între timp, istorica scară cu 24 de trepte a fost învelită în covorul roşu, care se va schimba zilnic. Între timp, ca şi când a fost învârtit un comutator, Cannes-ul a trecut din atmosfera de Antonioni într-una de Fellini – exuberanţă, culoare, aglomeraţie, afişe peste afişe! Pe afişul principal al ediţiei descoperim o fotografie a Claudiei Cardinale, pe o terasă de acoperiş a Romei anilor ’50, imaginea unei fete dansînd, numai bucurie şi naturaleţe; a provocat o adevărată polemică faptul că fotografia a fost inutil şi absurd „fotoshopată“, în sensul că, faţă de original, talia a fost subţiată şi alungită, picioarele la fel..., şi asta cu imaginea unei actriţe care chiar nu avea nevoie de aşa ceva!

Ceremonia de deschidere, de astă seară, ca şi ceremonia de închidere, din 28 mai, cînd se vor anunţa câştigătorii – vor fi prezentate de o altă frumuseţe italiană, Monica Bellucci, care va veni cu eleganţa ei şi în mod sigur nu va face glume proaste, cum s-a întîmplat cu prezentatorul de anul trecut (care a şocat pe toată lumea, spunînd că „Woody Allen preferă să filmeze în Europa, deşi nu e acuzat de viol în America!“, dublă lovitură la Woody şi la Polanski).

 Urmează, aşadar, douăsprezece zile în care, conform tradiţiei, „lumea va privi spre Cannes, iar Cannes-ul va privi spre lume“! Zvonurile - pornite, probabil, dinspre foarte puţinii fericiţi care au văzut deja cele 18 filme ale Competiţiei (alese din peste 1900!) – spun ca s-ar anunţa un „an erotic“, începând cu filmul francez ales pentru deschidere, în afară de concurs, „Fantomele lui Ismael“, de Arnaud Desplechin, povestea unui triunghi amoros cu trei mari actori – Charlotte Gainsbourg, Marion Cotillard şi Mathieu Amalric şi terminînd cu un alt film francez, dar din competiţie, „Amantul Dublu“, de Francois Ozon, un regizor cunoscut pentru talentul şi seriozitatea lui, care declară, apropo de această „direcţie“: „Cu atît mai bine, în epoca sumbră în care trăim! Cînd totul merge prost, rămîne sexul!”

Mai e de adăugat doar că juriul mare va fi condus de Pedro Almodovar. Şi că singura prezenţă românească la festival e Cristian Mungiu, în postură de preşedinte de juriu la scurt-metraje şi la filmele de şcoală (Cinefondation). Faptul că niciun regizor român nu e prezent în absolut nicio secţiune, cît de mică, nu e un semn bun, nu e nici măcar un semn de normalitate, dar asta e altă poveste! Deocamdată să ne bucurăm de povestea Cannes-lui 70!                  

citeste totul despre: