Ziua celor 3 „M”

0
0
Publicat:

Când s-au anunțat pe 11 aprilie filmele din competiție, recunosc că m-a tentat cel mai tare „Marcello mio” al lui Christophe Honore. Părea fascinant s-o vezi pe Chiara Mastroianni, intrând în pielea tatălui său atât de celebru, plecat înapoi la stele, cum frumos formula alt script, Marea Despărțire, și să o aibă, alături, și pe mama ei, pe legenda Catherine Deneuve!

Catherine Deneuve și Chiara Mastroianni FOTO Getty
Catherine Deneuve și Chiara Mastroianni FOTO Getty

Aflasem deja din remarcabilul documentar „Faye” că italianul a fost marea iubire a lui Dunaway, și acum primim detalii, că n-a suportat plictiseala din America, a revenit în Europa, unde pentru scurtă vreme, ambii, după deziluzii amoroase, au conceput-o pe Polpetta, care acum, actriță la rândul ei, vrea să-i semene, cu orice preț tatălui, pierdut în 1996. Un scenariu cu multe personaje, care-și joacă parțial propria identitate , vezi Fabrice Luchini sau Nicole Garcia, dar și iubiți ai fetei, ca Melvil Poupaud ori Benjamin Biolay.

Se începe cu celebra scenă cu Anita Ekberg (firește Chiara) în Fontana di Trevi, strigând, ca-n „La Dolce Vita” (iar Fellini): Marcello !

După care se scapă de sub control intriga, și devine un fel de farsă tristă. Reapare și Stefania Sandrelli, care abia a fost la Sorrentino, pe un platou TV, de data asta, unde trebuie, ca la poliție cu șirul de suspecți, să-și recunoască partenerul din „Divorț în stil italian” sau din „Terasa”. Și se dă și fragmentul în care, originalul, cânta, cândva, cu o vedeta a vremii, Mina, și împreună stârnesc un cățel, la lătrături.

Spre sfârșitul zilei cuplul apare, din nou, în remarcabilul documentar despre „Jacques Demy, în roz și negru”, care, pe lângă formidabilul „Umbrelele din Cherbourg”, care împlinește 60 de ani și au luat Palme d’ Or-ul (și ar fi ceva să se repete istoria, tot cu un muzical, după 6 decenii, cu foarte izbutitul : „Emilia Perez”), a făcut și o comedie ușurică, în care Mastroianni făcea copilul, adică îl și purta în pântece (ca peste ani la noi în „Mamalia” lui Sebastian Mihăilescu), pornind, în realitate, de la discuțiile interminabile, dintre cele două mămici, în devenire, simultan (Catherine și Agnes Varda, rezultatul fiind Chiara Mastroinni și Mathieu Demy, iar filmul o cădere absolută de box-office)

Al doilea M e de la „Maria”, care cum bine spunea și criticul de film, aflat tot la Cannes, Magda Mihăilescu, ar fi meritat să fie printre cele din competiție, tot o poveste pornită de la realitatea crudă uneori a celei de-a 7 arte, cu drama Mariei Schneider, celebră pentru rolul din „Ultimul Tangou la Paris”, unde a șocat lumea cu o scenă extrem de îndrăzneață, (pentru 1972, căci prima oră din „Anora” lui Sean Baker, de azi dimineață, era pornografie pură și repetitivă și n-a mai zis nimeni nici pâs) și de care nu a fost avertizată, nici de Brando, partenerul de platou și nici de regizorul Bertolucci (acesta din urmă mărturisind, la un Festival de Psihanaliză și Film de la Londra, după moartea ei, din 2011, că regretă că n-a apucat să-i ceară scuze, ceea ce firește că nu apare în scenariu).

Personajul tragic, care a mai jucat în câteva filme, dar în afară de Antonioni, care a fost extrem de elegant cu ea în „Profesiunea: reporter”, a suferit acest stigmat cu mai toate ocaziile, a fost interpretat atașant și nuanțat de Anamaria Vartolomei (și mama Mariei era născută în România, și tatăl un bine-cunoscut actor francez : Daniel Gelin, a fost recreat remarcabil de Yvan Attal, ca, de altfel, neașteptat și Matt Dillon în Brando. Și aici regizoarea: Jessica Palud a apelat la muzica și prezența lui Benjamin Biolay.       

Al treilea M este portughezul Miguel Gomez, pe care-l știam și dintr-un interviu luat la Strasbourg pentru „Tabu”, candidat la premiile parlamentului european: Lux, din 2012 și care a venit cu o călătorie foarte exotică, în Asia, în 191 7: „Grand Tour”, în alb-negru preponderent, cu detalii bine împletite de culturi diverse, și fuga unui bărbat, după ani de zile de logodnă, de o Molly (dar dedicat unei Maureen) foarte perseverentă. Original.

Irina-Margareta Nistor

Corespondent de cinema, la Cannes  

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite