JURNAL DE CRIZĂ Apartamentele de lux se vând bine la Oradea FOTO
0În timp ce agenţiile imobiliare se plâng că abia mai găsesc clienţi pentru apartamentele de una şi două camere, la cartierele de lux le-au crescut vânzările. Cei care le fac vânzări dezvoltatorilor imobiliari sunt orădenii cu bani, care-şi doresc confort şi care nu dau înapoi atunci când vine vorba de preţuri mari.
Ca dovadă, apartamentele de lux, din cartierele rezidenţiale nu duc lipsă de clienţi. Lavinia Groza, o orădeancă de 28 de ani, s-a mutat anul trecut într-un astfel de cartier. Când a început să-şi caute o locuinţă şi-ar fi dorit un apartament într-un bloc vechi, care să coste cel mult 80.000 de euro. Confortul şi luxul oferit de un cartier nou a făcut-o să se râzgândească. „Am văzut foarte multe apartamente în blocuri vechi, înainte să ne decidem. Am căutat timp de trei luni și inițial ne-am uitat la apartamente care costau în jur de 75.000 - 80.000 de euro. Însă toate erau fără loc de parcare și ne interesa foarte mult și acest aspect. În final am ales confortul, chiar dacă a fost mult mai scump. Totul este foarte spațios și luminos, intrările în bloc, casa scării, apartamentul", mărturiseşte orădeanca. În final a optat pentru un apartament cu două camere, în valoare de peste 115.000 de euro, situat într-un cartier de pe Calea Aradului. „Locuinţa are 110 metri pătraţi, plus două garaje şi două boxe la subsol", spune proprietara apartamentului.
Atraşi de lux
Orădenii care se lasă convinşi să facă o asemenea investiţie sunt atraşi de arhitectura diferită faţă de cea a blocurilor vechi. La asta se adaugă faptul că pot opta pentru apartamente pe două nivele, de exemplu, cu terase foarte mari, unde dimineaţa îşi pot savura cafeaua şi micul dejun cu oraşul la picioarele lor. În Oradea, astfel de apartamente costă peste 140.000 de euro. La acest preţ apartamentele au o supraţă de peste 170 de metri pătraţi şi terasă cât un apartament cu două camera, vechi. Un apartament mai mic, pe două nivele, de aproximativ 90 de metri pătraţi, are un preţ aproximativ 80.000 de euro. Potrivit reprezentanţilor dezvoltatorilor imobiliari, apartamentele cu 3-4 camere, de tip penthouse s-au vândut deja. Cele care nu sunt vândute au fost închiriate de directorii unor multinaţionale. „Avem apartamente foarte mari ca suprafețe. Cel mai mic, de două camere, are 85 de metri pătrați, pentru Oradea este o suprafață foarte mare. Am rămas fără modelele respective, care au avut o cerere foarte mare", declară Selina Pruncuţ, administrator dezvoltator imobiliar. Ea a precizat că firma pe care o administrează a înregistrat vânzări duble faţă de anul trecut. „Din primul bloc am vândut 85% din apartamente. Suntem pe punctul de a finaliza al doilea bloc și vom începe lucrările la cel de-al treilea", spune administratorul.
Dă click pe poză pentru o fotogalerie cu apartamente de lux
Ungurii investesc la Oradea
Un alt cartier, pentru clienţii cu pretenţii, a fost ridicat în Oncea de un grup de investitori maghiari. „Avem finalizat un singur bloc, categoria lux. Este un bloc foarte foarte pretențios, iar prețurile sunt pe măsură. Are trei nivele, 13 apartamente, lift panoramic, panou solar pentru apa caldă, totul de cărămidă. Cel mai scump apartament are 120 de metri pătrați, plus o terasă de 40 de metri pătrați și costă 90.000 de euro. Anul trecut a fost unul bun pentru noi", precizează Karsai Attila, reprezentantul dezvoltatorului. Investitorii sunt doi tineri maghiari, care au construit foarte mult în Austria și au decis că Oradea este o piață bună pentru apartamentele de lux. "Au constatat că la noi s-a construit mult și prost. Proiectul nostru are trei blocuri. Ne așteptăm la vânzări foarte bune", a declarat Karsai Attila, reprezentantul firmei.
"Optzeci la sută dintre clienţi au cumpărat prin sistemul de rate la dezvoltator, care înseamnă pe o perioadă scurtă, rate foarte mari, de mii de euro"
Selina Pruncuţ, administrator dezvoltator imobiliar
Firmele care se adresează bogătaşilor au de câştigat
Sociologul Vasile Dâncu spune că nu este vorba de un paradox pe piaţă. „Explicaţia este foarte simplă, din punct de vedere sociologic. Pe timp de criză, polarizarea socială este mult mai evidentă", spune Dâncu. Ca urmare, cei bogaţi, cu lichidităţi fac investiţii. „Investiţiile în imobiliare rămân în top, pentru că acum pot să cumpere mai ieftin şi chiar dacă nu cumpără pentru ei, cumpără să închirieze. La maşini de lux, de exemplu, vânzările nu s-au intensificat, dar firmele nici nu au pierdut", subliniază sociologul.