Accidentul de tramvai petrecut la Iaşi pe 9 decembrie a fost reconstituit. Rezultat în acord cu "sugestiile" primarului: vehiculul putea fi frânat fără electricitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Primele rezultate ale investigaţiei începute în cazul accidentului de tramvai petrecut la Iaşi pe data de 9 decembrie indică un rezultat previzibil al anchetei, în acord cu concluziile "furnizate" de primarul oraşului la câteva ore după ciocnire.

O comisie de anchetă formată din specialişti apropiaţi de Primăria Iaşi desfăşoară o investigaţie paralelă cu cea a Poliţiei pentru a afla cauzele producerii accidentului de tramvai petrecut la Iaşi pe data de 9 decembrie. Două tramvaie s-au ciocnit violent pe strada Arcu, iar 9 persoane au fost rănite, după ce unul dintre vehiculele de transport a rămas fără frâne şi a fost scăpat pe o pantă cu înclinaţie mare. Potrivit vatmanilor implicaţi în coliziune, ambele vehicule au rămas fără alimentare din cauza unei pene de curent.

Membrii comisiei au folosit un model de tramvai similar cu cel care a provocat accidentul, ST 10, şi au testat dacă vehiculul poate fi frânat în pantă fără electricitate. Concluzia a fost previbilă: cel puţin unul dintre sistemele de frânare adiacente putea fi activat. Rezultatele preliminare ale anchetei au apărut pe surse din interiorul Regiei Autonome de Transport Public (RATP) Iaşi.

Din acest motiv, nu se ştie în acest moment dacă sistemele de frânare erau funcţionale sau de vină este o eroare umane. Unul dintre specialiştii consultaţi în acest caz afirmă că tramvaiele sunt concepute să se oprească chiar dacă vatmanul nu acţionează manual, la timp, sistemele de frânare adiacente. "Au trei sisteme de frânare, dintre care frâna reostatica şi frâna pe patine. Frâna pe patine intră automat în momentul în care nu mai este curent electric. Practic, nişte magneţi apasă nişte saboţi care se apasă pe şină. Cum ar veni, magneţii care ţin frâna cuplată permanent pe nişte arcuri se relaxeaza, iar arcurile acelea împing saboţii pe şină. Practic tramvaiul este blocat, chiar dacă nu are curent”, a spus Dionis Lefter, expert tehnic judiciar consultat de postul de televiziune Tele M pentru emisiunea Raport de Caz.

În cadrul aceleiaşi emisiuni, jurnaliştii au obţinut cu camera ascunsă mai multe mărturii ale vatmanilor şi şoferilor de la RATP Iaşi care afirmă că, de multe ori, sunt forţaţi să iasă la stradă chiar dacă mijloacele de transport nu corespund din punct de vedere tehnic.

Tot parcul de tramvaie al Iaşiului este format din vehicule second-hand fabricate în Elveţia şi Germania începând cu anii 1970 şi modernizate ulterior. Cu toate acestea, oficialii Primăriei Iaşi şi RATP insistă că tramvaiele folosite la Iaşi sunt impecabile din punct de vedere tehnic.

În toate cazurile de accidente rutiere grave provocate în ultimii ani la Iaşi de tramvaie ale regiei de transport, anchetele interne au concluzionat că vinovat este vatmanul. De altfel, la câteva ore după producerea accidentului din 9 decembrie, primarul Gheorghe Nichita a convocat o conferinţă de presă prin care "a forţat" concluziile anchetei privitoare la acest incident.

"Am observat clar două tipuri diferite de comportament ale vatmanilor. Primul nu a ştiut să acţioneze într-o situaţie limită, încurcând manevrele de frânare ale vagonului. Cel de-al doilea vatman, aflat într-o situaţie similară, fără curent electric, a acţionat corect sistemul de frânare şi a protejat călătorii din vagonul său", a afirmat primarul Gheorghe Nichita.

Unul dintre cele mai grave accidente de tramvai din România a avut loc la Iaşi în martie 2011. Atunci, un tramvai scăpat de sub control la coborârea de pe bulevardul Copou a zdrobit mai multe maşini şi a provocat decesul unui bărbat.

Pe aceeaşi temă:

FOTO VIDEO Coliziune violentă între două tramvaie la Iaşi. Şase persoane au ajuns la spital pentru îngrijiri medicale

Scene de groază în tramvaiul scăpat de sub control la Iaşi. Vatmanul s-a pierdut cu firea şi a început să urle la călători

Un tramvai fără frâne a spulberat şase maşini. O persoană a murit

Pe străzile Iaşiului circulă tramvaie-sicriu. Vezi aici incidentele în care au fost implicate vagoanele de-a lungul anilor

Călător în tramvaiul groazei din Iaşi: „Am văzut moartea cu ochii“

Mai multe pentru tine:
Descinderi DIICOT la Motru: tânăr de 30 de ani, prins cu saci de cannabis și plantație în serele părinților din Samarinești
Insula din Grecia care ascunde un pericol uriaș. Mai mulți români trag un semnal de alarmă: „Nu știu prin ce minune am reușit să mă ridic”
Autorul cărții „Codul lui Da Vinci”, logodit cu una dintre cele patru amante ale lui! E cu 27 de ani mai tânără decât el!
Pe ce sumă uriașă a apărut goală Andreea Antonescu în revista cu „iepurași”: „Puteai cumpăra cinci garsoniere”. De ce Andreea Bălan a refuzat cei 20.000 de dolari?
Cine este mama lui Toto Dumitrescu? Fosta soție a lui Ilie Dumitrescu a fost poreclită „Monica Bellucci de România”. FOTO
Prințesa Kate i-a arătat Melaniei Trump cum te îmbraci informal, dar șic! Prințesa de Wales dă ora exactă în modă în Marea Britanie
Mineriada din septembrie 1991: lovitura de stat care a blocat reformarea României
Cât rău face Rusia României și cât ne facem singuri din cauza propriilor vulnerabilități. Dezvăluirea incomodă a unui expert în securitate
Filmul spectaculos care a cucerit topul Netflix la început de toamnă. Are o poveste diferită și te ține lipit de televizor
Transformarea soției lui Lucian Viziru, după ce a fost criticată că arată ca o femeie de 60 de ani. Apariția îndrăzneață a Emei l-a eclipsat pe actor
Ucraina dezvoltă noi scuturi împotriva dronelor Shahed. Planul Kievului pentru a combate eficient roiurile de drone