Bicicliştii i-au scris lui Oprescu şi Consiliului General

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) a transmis o scrisoare deschisă primarului Capitalei, Sorin Oprescu, şi Consiliului General al Muncipiului Bucureşti în care remarcă discrepanţa dintre obiectivele asumate de municipalitate şi felul în care instituţiile cu atribuţii în domeniu înţeleg să le aplice.

“În Bucureşti sunt peste două milioane de pietoni şi biciclişti ale căror drepturi sunt încălcate cu bună ştiinţă de către instituţiile bucureştene competente în domeniul circulaţiei: Brigada Rutieră şi Administraţia Străzilor”, se spune în scrisoare.

Astfel, OPTAR arată că, în urma analizelor pe care le-a efectuat cu privire la conformitatea lucrărilor pentru realizarea pistelor de biciclete, a ajuns la concluzia că cele zece piste recepţionate de Administraţia Străzilor sunt impracticabile.

“Aproape 75 la sută dintre cele 10 piste au o singură bandă pe sens şi au fost proiectate să aibă o lăţime de un metru. În acelaşi timp, vehiculele obligate să circule pe aceste piste (bicicletele şi mopedele) au o lăţime medie de 0,7 metri. În plus, pistele sunt plasate pe trotuare, adică pe spaţiul destinat circulaţiei pietonilor. Codul Rutier protejează pietonii de interacţiunea cu bicicletele şi mopedele interzicând circulaţia acestor vehicule pe trotuare. Totuşi, Brigada Rutieră a avizat construcţia acestor piste pe trotuare fără să ia în considerare riscul pe care o astfel de amplasare îl pune cu privire la siguranţa pietonilor. Pe pistele cu lăţimea de un metru materializate pe trotuare, circulaţia bicicletelor şi mopedelor nu se poate desfăşura fluent şi în siguranţă (conform dipoziţiilor generale ale Codului Rutier), deoarece nu se pot efectua depăşiri”, se spune în scrisoare.

OPTAR mai afirmă că există “situaţii absurde” în care pistele ocupă în totalitate lăţimea trotuarelor. “Se încalcă astfel avizele Brigăzii Rutiere care prevăd un spaţiu minim pentru accesul pietonilor. Aceste greşeli ar fi putut fi remediate, dacă Administraţia Străzilor ar fi respectat legea”, se mai spune în text. Potrivit organizaţiei, de la momentul recepţionării pistelor situaţia s-a agravat, iar acestea sunt acum pline de obstacole: borduri înalte, stâlpi ornamentali, semafoare, stâlpi de iluminat, terase, bănci, magazine, ghivece ornamentale, panouri publicitare, gropi, garduri, staţii RATB sau de metrou etc.

Organizaţia constată că există o discrepanţă între obiectivele asumate de municipalitate prin campanii cum ar fi “Capitala creşte verde” şi felul în care instituţiile implicate înţeleg să implementeze aceste obiective. “Pentru că dispuneţi de pârghiile necesare pentru a verifica de ce aceste instituţii au un comportament neadecvat faţă de cetăţeni prin nerespectarea legii, vă solicităm o poziţie oficială faţă de cele sesizate. De asemenea, pe măsură ce îi veţi identifica pe cei care se fac vinovaţi de cele semnalate, vă rugăm să ne comunicaţi măsurile adoptate precum şi modul în care pagubele vor fi recuperate”, se spune în scrisoare. OPTAR mai solicită municipalităţii să oprirea irosirii fondurilor de către Administraţia Străzilor “în numele unei infrastructuri pe care bicicliştii şi pietonii o contestă şi o consideră nefuncţională”.