De ce consumăm alcool chiar dacă ştim că ne face rău. Explicaţiile psihologilor despre cel mai răspândit viciu din lume

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deşi se ştie că alcoolul produce efecte negative, atât asupra fizicului, cât şi a psihicului, oamenii continuă să-l consume în exces. Psihologii spun că între consumul inofensiv şi cel excesiv de alcool există un prag aproape inexistent şi extrem de uşor de trecut.

De ce consumă oamenii produse şi băuturi despre care ştiu că le fac rău? Este şi cazul alcoolului, care se poate transforma dintr-o plăcere într-un viciu greu de controlat. 

Potrivit psihologului Daniela Dragne-Macarie, alcoolul consumat în cantităţi mici devine o plăcere şi se savurează, consumatorii apreciind aroma, gustul şi compania persoanelor din jur. Din păcate, între consumul inofensiv şi consumul excesiv de alcool există un prag aproape insesizabil şi extrem de uşor de trecut, deoarece, în stare de ebrietate se nasc o serie de manifestări, în funcţie de starea emoţională a persoanei: poate trece brusc de la veselie la tristeţe, de la pasivitate la agresivitate, de la tandreţe la brutalitate. 

Specialistul spune că există mai multe tipuri de consumatori de alcool, dar şi diferite motivaţii din spatele fiecărei categorii. În 1960,  E.M. Jellinek a clasificat consumatorii de alcool în mai multe categorii:

-băutorii de tip ALFA, care au ca motiv principal al consumului relaxarea, destresarea, evadarea din stări de dispoziţie neplăcute. Aceştia consumă alcool pentru a se uşura, încercând să-şi rezolve diferite probleme. În această formă încă există control asupra consumului de alcool, dar progresiv se poate instala dependenţa.

-băutorii de tip BETA – aceştia obişnuiesc să asocieze orice situaţie sau eveniment cu consumul de alcool. Consumă frecvent alcool, cu diferite ocazii, la petreceri, nunţi, botezuri, sărbători, aniversări, fără a fi încă instalată dependenţa. 

-băutorii de tip GAMA – aceştia deja au o nevoie psihică şi fizică de consum, în lipsa consumului apărând stări psihice şi fizice neplăcute (depresie, iritabilitate, nervozitate, melancolie, agresivitate, agitaţie psiho-motorie, dureri şi indispoziţii fizice. Băutorii din această categorie nu mai pot controla cantitatea de alcool consumată, apelând la alcool atât dimineaţa, cât şi seara.

-băutorii de tip DELTA – motivul principal al consumului este nevoia fizică de a consuma alcool, obişnuinţa. Aceştia sunt dependenţi de alcool în primul rând fizic. Potpăstra o perioadă mai lungă controlul asupra cantităţii de alcool consumată, nu se îmbată tare, dar nici nu pot renunţa.

-băutorii de tip EPISLON – motivul principal al consumului este decompensarea, lipsa capacităţii de a menţine un echilibru, starea de epuizare sau de depăşire a resurselor funcţionale fizice şi psihice.  Aceştia sunt dependenţi de alcool, consumând necontrolat timp de câteva zile, având însă şi perioade mai lungi fără consume abuziv. Ca lungime de timp, pauzele dintre episoadele de consum pot varia de la câteva săptămâni până la 5-6 luni, după care pot să existe zile în şir de consum, persoana fiind aproape permanent în stare de ebrietate. 

„Sunt şi persoane care consumă alcool pentru că nu pot să spună „Nu” grupului de apartenenţă, devenind motivul folosit adeseori de familie. De ce nu pot spune nu? Deoarece, acceptând comportamentul grupului, consumul de alcool, îşi satisfac una dintre nevoile primare: cel de apartenenţă. Există încă o categorie de persoane care recurg la alcool pentru a menţine o anumită imagine în societate, cu motivul că „toţi bărbaţii beau” şi, dacă nu consumă, nu par bărbaţi interesanţi şi puternici”, explică Daniela Dragne-Macarie. 

Specialistul mai spune că alcoolul creşte activitatea neuronilor care secretă dopamină, care, la rândul său, produce senzaţia de plăcere şi fericire. În momentele de consum apare iluzia ruperii de realitate, de necazurile şi grijile zilei, o evadare mult dorită şi din păcate singura soluţie găsită de multe persoane. 

Vă mai recomandăm:

OMS: Românii, pe locul opt în topul marilor consumatori de alcool la nivel mondial. Care este consumul pe cap de locuitor şi cine ne depăşeşte

Adevărul despre mitul alcoolului ca remediu de topire a grăsimilor acumulate de sărbători. „Nu este nimic mai neadevărat“

Mai multe pentru tine:
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
A plecat din Kenya în căutarea unui trai mai bun în România, însă salariul l-a dezamăgit. Iată în ce țară vrea acum să se mute acum
Adio, nuntă regală! Prințul s-a despărțit de iubita pe care tocmai i-o prezentase Prințului Albert de Monaco
Circ total la Bruxelles. Ghiță ciobanul a ajuns în Parlamentul European și protestează împotriva Ursulei: „I-am adus slană” VIDEO
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
Serialul spectaculos de pe Netflix care domină topul în luna decembrie. Are actrițe de top, o poveste inedită și te ține lipit de televizor
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat