Cu trenul prin Baia Mare de altădată. Cum se circula în trecut dintr-un cartier în altul

0
Publicat:

Ferneziu, cartier al orașului Baia Mare, nu a fost întotdeauna astfel. În trecut, Firiza de Jos (Ferneziu) și Firiza de Sus erau două localități aproape de orașul Baia Mare, spre deosebire de prezent, când ambele sunt cartiere ale orașului. În trecut, aici se ajungea doar cu trenul.

Stația CFR din Ferneziu - anii 1948 FOTO Facebook Ferneziu - Fernezely - Fernsee, real history

Pare greu de crezut că distanța de doar câțiva kilometri, ce poate fi parcursă în maxim 15 minute cu mașina, în anii ’40-’50 putea fi parcursă cu trenul, din Baia Mare. Oamenii își mai amintesc de acea perioadă și spun că o călătorie cu trenul era cea mai bună opțiune.

Uzina 1 Mai anii 1948-1950 FOTO Facebook Ferneziu - Fernezely - Fernsee, real history

De asemenea, la Baia Sprie, oraș situat la aproximativ 10 kilometri de Baia Mare, se ajungea tot cu trenul. Astăzi, autobuzele circulă acolo la un interval de maxim 15-20 de minute.

Transportul în comun era la început, iar mijloacele de transport circulau rar. Baia Mare deținea doar două autobuze în 1953, iar în 1955 avea deja trei. În 1958 avea 8 autobuze, iar în 1958 a ajuns la 48. În ceste condiții, cea mai bună variantă de călătorie era trenul.

Linie comună cu Baia Sprie până într-un punct

Linia Baia Mare – Ferneziu avea șapte kilometri și se ramifica din linia Baia Mare – Baia Sprie, care era comună până la stația numită „Baia Mare Fabrică”. Din acel punct, o linie mergea la Baia Sprie, iar cealaltă la Ferneziu.

În anul 1954 circulau două perechi de trenuri mixte pe zi, cu trei clase, tractate de locomotive cu abur, care parcurgea acest traseu în 37 de minute. În 1958 traficul a fost redus la o singură pereche de trenuri mixte, cu două clase, care străbăteau traseul în 35 de minute.

Uzina 1 Mai în anii 1948-1950 Sursa FOTO Facebook Ferneziu - Fernezely - Fernsee, real history

Pentru că localitatea devenită între timp cartier al orașului a purtat de-alungul vremii și alte denumiri (precum Firiza de Jos), linia s-a numit o perioadă „Baia Mare – Firiza”. Firiza de Jos era la acea vreme un sat aparținător de comuna Firiza (în maghiară Felsőfernezely).

Trei curse pe zi

În Mersul trenurilor din 1948 se arată că în acel an circulau trei perechi de trenuri de pasageri în direcția Ferneziu. Acestea aveau plecările fixate la ore utile în special navetiștilor care lucrau în Baia Mare.

Transportul călătorilor era asigurat în regim de transbordare. Cei care doreau să ajungă în Firiza din Baia Mare luau pentru început trenul de Baia Sprie, până în stația Baia Mare Fabrică.

Dacă pentru cursa de ora 4.00 și cea de ora 14.00 existau solicitări suficiente, în momentul în care trenul se întorcea din Baia Sprie, atunci se forma, cu aviz special, garnitura care circula până la Firiza. De aici, după 10 minute (timp suficient ca locomotiva să rebruseze), trenul pornea spre Baia Mare. Dacă nu existau solicitări, trenul staționa în stația Baia Mare Fabrică și se forma aici noul tren ce ar fi trebuit să vină din Firiza.

Singurul tren direct era cel de seară, care circula zilnic. Acesta pornea din gara Baia Mare la ora 19:00 și mergea direct la Baia Sprie, unde ajungea la ora 19.29. La ora 19.39 pornea spre stația Baia Mare Fabrică, unde ajungea la ora 19.54. De aici pleca la ora 20.04 și ajungea în Firiza la ora 20.13. La ora 20.25 pleca din Firiza, cu sosire în gara Baia Mare la ora 20.48.

Stația de tren, aproape de intrarea în uzină

Grija autorităților din Maramureș pentru transportul persoanelor în această vreme era de înțeles, având în vedere că aici exista uzina care mai târziu a contribuit la câștigarea titlului de „cel mai poluat oraș” al Băii Mari - Romplumb, cum s-a numit ultima oară întreprinderea. A mai purtat denumirea de „1 Mai” Ferneziu și prima atestare documentară datează de la 1844.

Oamenii își mai amintesc că era și o stație de tren în apropiere de intrarea principală la uzină. „Mama mea îmi povestea și mi se părea de domeniul fantasticului. Îmi arăta unde opreau trenurile și cum călătoreau cu trenul în oraș și mie îmi venea greu să cred”, spune Ana Roman, o băimăreancă trecută de 50 de ani.

Chiar și când eram eu copil, existau autobuze care ne duceau în 20-25 de minute în oraș din cartierul acesta mărginaș. Autobuzele circulau din oră-n oră, deci nu puteai spune chiar că faci naveta”, mai spune ea.

La începutul anilor '60, stația Baia Mare Fabrică a fost redenumită Baia Mare Est, iar stația Ferneziu a devenit Baia Mare Nord.

Mai multe pentru tine:
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Revoltă de zile mari după finala Vocea României 2025, câștigată de Alessia Pop. Publicul și-a exprimat nemulțumirea față de desfășurarea emisiunii și postul PRO TV
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Archie și Lilibet, alături de părinții lor într-o imagine inedită de familie! Prințul Harry și Meghan Markle dau o veste mare
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Creștere importantă a pensiilor pentru o categorie de români. Cine va primi cu 275 de lei mai mult lunar din 2026
Cât de des ar trebui să faci sex, de fapt. Ce „omoară” intimitatea în dormitor
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța