STUDIU Ce cred în realitate oamenii despre persoanele care îşi fac multe „selfie-uri”
0Persoanele care postează foarte multe „selfie-uri” sunt văzute într-o lumină mai puţin pozitivă de ceilalţi. Acestea sunt percepute ca fiind antipatice, lipsite de succes, singuratice, mai puţin deschise spre aventură, cu un respect de sine scăzut, comparativ cu indivizii care postează poze realizate de alte persoane, conform unui studiu recent coordonat la psihologul Chris Barry, în cadrul Washington State University.
Trăim într-o lume în care „selfie-ul” este imaginea care defineşte generaţia contemporană. Tocmai de aceea, fiecare telefon inteligent este prevăzut cu o cameră frontală, calitatea imaginilor fiind tot mai bună pe măsură ce tehnologia a avansat. Până acum, aveam tendinţa să credem că persoanele care îşi fac multe selfie-uri sunt admirate de cei din jur. Însă, conform unui studiu recent, oamenii care postează foarte multe imagini cu ei sunt în realitate priviţi într-o lumină negativă de cei care nu le sunt prieteni. „Chiar şi atunci când două postări au un conţinut similar, cum ar fi imaginile realizate într-o călătorie, sentimentele despre persoana care a postat selfie-ul erau negative, în timp ce sentimentele faţă de persoana care a postat imagini realizate de alte persoane erau pozitive”, a atras atenţia profesorul de psihologie din Washington State University, autorul principal al studiului, Chris Barry. Aceste rezultate arată că „ există anumite indicii vizuale, independente de context, care generează fie un răspuns negativ sau pozitiv în social media”, a mai spus profesorul, într-un studiu apărut în The Journal of Research în Personality.
Pentru acest studiu, cercetătorii au analizat datele din două grupuri separate de studenţi. Primul grup era format din 30 de studenţi de la o universitate publică din sudul Statelor Unite. Participanţii au completat un chestionar de personalitate şi au oferit cercetătorilor permisiunea de a analiza cele mai recente 30 de postări ale lor pe Instagram. Fiecare postare era inclusă într-una din cele două categorii, fie selfie, fie poză realizată de alte persoane.
Al doilea grup, format din 119 studenţi de la o universitate din nord-vestul Statelor Unite, a primit sarcina de a evalua profilurile de Instagram şi fotografiile primului grup de studenţi, pe baza a 13 atribute. Cercetătorii au analizat apoi datele colectate de la ambele grupuri şi au căutat indicii vizuale în primul set de fotografii din Instagram ale participanţilor. Aceştia au descoperit că utilizatorii de Instagram care au postat mai multe poze realizate de ceilalţi erau consideraţi de studenţi mai aventuroşi, mai puţini singuratici, mai de succes şi mai încrezători în sine, fiind tipul de persoană pe care vrei să o ai ca prieten.
În schimb, persoanele care au postat multe selfie-uri au fost privite într-o lumină extrem de negativă. Spre exemplu, imaginile care au pus accentul pe aspectul fizic, cum ar fie un selfie în care persoana face flotări în faţa oglinzii a fost văzut într-o lumină proastă de ceilalţi, fiind considerat obositor, conform studiului.
În plus, autorii studiului au observat că vârsta reprezintă un criteriu esenţial în evaluarea imaginilor, drept urmare, cu cât participanţii din grupul al doilea sunt mai înaintaţi în vârstă, cu atât este mai probabil să evalueze negativ selfie-urile pe care le văd.
O explicaţie avansată de psihlogul Barry este aceea că, atunci când postezi multe selfie-uri, distribui mai puţin conţinut care să „vorbească” despre interesele tale, despre personalitatea ta. Ar mai putea fi şi faptul că sefie-ul arată mai puţin natural în comparaţie cu pozele „normale”, a mai spus psihologul.
„Atunci când postezi un selfie, contextul este esential”, precizează Barry. În cazul studiului de faţă, au fost analizate de nişte străini nişte imagini izolate. „Este posibil că prietenii tăi să reactioneaze diferit faţă de străini la sefie-urile tale şi like-urile ar putea fi chiar sincere, concluzionează cercetătorul.