Inflaţie de brokeri pe piaţa asigurărilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Valoarea totală a primelor intermediate în 2006 de cele 400 de societăţi de brokeraj în asigurări existente pe piaţa românească Piaţa românească de brokeraj în asigurări,

Valoarea totală a primelor intermediate în 2006 de cele 400 de societăţi de brokeraj în asigurări existente pe piaţa românească

Piaţa românească de brokeraj în asigurări, formată din aproape 400 de societăţi, a încheiat anul precedent cu un volum al intermedierilor care a depăşit, potrivit estimărilor, valoarea de 330 mil. euro, în creştere cu 40%, faţă de nivelul în euro consemnat la sfârşitul anului 2005.

Că este sau nu un business rentabil, brokerajul în asigurări aduce pe piaţă mai multe societăţi, 10% din acestea oferind consultanţă în domeniul managementului de risc, restul trăind din comisioane din intermediere.

În România, găsim brokeri multinaţionali, locali, specializaţi atât pe intermediere, cât şi pe consultanţă, brokeri "in house". Brokerajul reprezintă, în Europa, peste 36% din piaţa de asigurări mondială, peste 5.300 de companii acţionând în domeniul asigurărilor.

În 2007, 43 de societăţi de intermediere în asigurări au notificat Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) cu privire la intenţia lor de a desfăşura activităţi în România. Printre companiile care au trimis deja astfel de notificări, în baza principiului liberei circulaţii a serviciilor, se numără jucători precum Heath Lambert Limited, Lloyd & Partners, Goodhealth Worldwide şi Bupa Insurance Services, companii cunoscute în lume.

"Experienţa internaţională şi puterea financiară a companiilor de brokeraj îşi vor spune cuvântul, oferind un plus faţă de competiţie", declară Ovidiu Demetrescu, manager London Brokers.

Indicatorul care va sta la baza analizei activităţii de brokeraj în următoarea perioadă de timp este procentul din totalul primelor de asigurare derulat prin brokeri. "În momentul în care acesta se va apropia de media UE, vom putea spune că obiectivul a fost atins şi am fost ridicaţi la rangul pe care trebuie să-l aibă industria noastră într-o piaţă sănătoasă", mai spune Demetrescu.

Primele 10 companii de brokeraj au intermediat peste 178 mil. euro

Potrivit estimărilor, primele 10 companii din piaţa de brokeraj în asigurări au intermediat aproape 54% din totalul pieţei. Valoarea cumulată a primelor intermediate de către companiile amintite a depăşit 178 mil. euro, în creştere, cu peste 50%, faţă de rezultatele consemnate de aceleaşi companii în anul 2005 şi cu 10% mai mult decât creşterea în monedă europeană consemnată la nivelul întregii pieţe.

Noul lider al pieţei este Porsche Broker, care a reuşit să intermedieze peste 36 mil. euro doar din asigurări auto. Compania a realizat o creştere, în euro, de peste 74% şi deţine o cotă de 11% din piaţă.

Anul trecut a însemnat pentru piaţa de brokeraj în asigurări din România o creştere estimată a primelor intermediate cu aproape 40%, o continuare a dominaţiei asigurărilor auto şi a companiilor de brokeraj cu activităţi de intermediere în asigurări asociate leasingului, dar şi o pondere în piaţa asigurărilor în creştere cu 1%, până la valoarea de 20,35%.
Potrivit estimărilor, liderul anului 2005, Marsh, a realizat, în perioada analizată, o creştere nominală, în euro, de aproape 15%, până la aproape 29 mil. euro, şi ocupă poziţia secundă în topul intermedierilor. Compania deţine o cotă de piaţă de circa 9%. 54% din intermedierile companiei le reprezintă asigurările auto, în timp ce asigurările property înseamnă aproape 25% din primele intermediate de companie în perioada analizată. AON România a crescut cu aproape 20% peste media de creştere estimată a pieţei şi a urcat o poziţie în clasamentul realizat în funcţie de primele intermediate. Compania ocupă poziţia a 3-a în piaţă şi a intermediat, în anul precedent, prime a căror valoare a depăşit 22 mil. euro, în creştere cu 60% faţă de rezultatele consemnate la finele anului 2005 şi deţine aproape 7% din piaţă.

Situaţie comparativă:

România

- Brokerii deţin 20-25% din piaţă (total prime brute subscrise)

- Legislaţia este în urma dezvoltării pieţei (clasificarea ocupaţională de ex.)

- Peste 60% din primele subscrise provin din asigurări auto

- Clienţii sunt needucaţi în sensul colaborării cu un broker specializat

- Cel mult 5% din brokeri practică într-adevăr consultanţă specializată în domeniul risk managementului

- Tendinţe puternice de dezvoltare odată cu aderarea la Uniunea Europeană; piaţa a crescut deja cu ~34% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior

Europa

- Brokerii deţin 75-80% din piaţă (total prime brute subscrise)

- Legislaţie bine pusă la punct, favorabilă brokerilor

- Accent pus mai mult pe asigurări de răspundere civilă, consultanţă etc.

- Majoritatea companiilor aleg folosirea unui broker pentru soluţionarea problemelor legate de asigurări şi risk management

- Majoritatea brokerilor sunt specializaţi şi pun accent deosebit pe activitatea de consultanţă

- Piaţă relativ stabilă, cu creşteri procentuale mai mici de la an la an