Topul femeilor de afaceri din Moldova

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Doamnele care administrează firme puternice au renunţat la timpul liber pentru a sta la serviciu. Cele mai influente fe­mei de afaceri din ju­deţele Moldovei spun că reu­şita li se datorează perseverenţei şi exi­genţei, dar şi profesioniştilor de care s-au înconjurat

Viorica Frunză se ghidează în afaceri după principiul “nu există nu se poate”. Compania pe care o administrează în Iaşi, Impex Romcatel, a ajuns la o cifră de afaceri de peste 1,5 milioane de euro şi aproape 70 de angajaţi.

“În afaceri am pornit de la zero, în 1991. Mergeam să închei contracte în Rusia, Siberia şi Azerbaijan, unde vindeam transformatoare. N-am avut nevoie de mulţi bani pentru a porni la drum. Am cumpărat doar câteva componente, iar utilajele pentru producţie le-am conceput eu”, povesteşte Viorica Frunză, care este şi doctor în fizică.

Ieşeanca Oana Turcu s-a remarcat în domeniul cosmeticelor şi deţine la 34 de ani o avere estimată la aproape 400.000 de euro. De câţiva ani, ieşeanca s-a mutat în capitală pentru a-şi supraveghea mai bine afacerea, dar şi din motive personale, fiind căsătorită cu moderatorul TV Cristi Brancu, de la Antena 3. 

MOLDOVENCELE DAU TONUL ÎN MODĂ

Ieşeanca Irina Schrotter a realizat împreună cu soţul ei, Zaharia Schrotter, o avere de aproape 47 de milioane de euro din confecţii, imobiliare şi comerţ.

Deşi a absolvit facultatea de medicină, a profesat doar pentru un an, după care s-a orientat către domeniul creaţiilor vestimentare, pasiune moştenită de la mama sa.

În domeniul textilelor s-a remarcat şi Manuela Zarug din Botoşani, care a ajuns în ultimul an la o cifră de afaceri de peste 7 milioane de euro. Manuela Zarug este inginer tehnolog de profesie şi conduce una dintre cele mai mari firme de confecţii din ţară, care trimite anual la export peste 20 de milioane de produse de îmbrăcăminte.

“Am aproape 1.200 de angajaţi. În 14 ani de muncă, am reuşit să devenim un brand în Europa prin calitate şi seriozitate. Ca femeie am muncit de 10 ori mai mult ca un bărbat ca să reuşesc”, a declarat Manuela Zarug. 

Sfat: "să te înconjori de oameni pricepuţi"

Şi ieşeanca Cristina Nichita deţine o companie de textile cu aproape 140 de angajaţi şi o cifră de afaceri de 1,8 milioane de euro.

“Când am început afacerea nici nu mă gândeam că voi ajunge să deţin trei dintre cele mai exclusiviste branduri de îmbrăcăminte. Am evoluat în timp, deoarece am realizat că cel mai important lucru este să te înconjori de oameni pricepuţi de la care ai tot timpul ce învăţa. O parte din succesul meu îl datorez angajaţilor, care pun suflet în ceea ce fac”, spune Cristina Nichita.

O altă moldoveancă legată de domeniul textilelor este gălăţeanca Maria Grapini, a cărei avere este estimată la 9 milioane de euro.

“Iubesc Galaţiul şi mai ales Iaşiul, unde m-am simţit ca acasă în timpul studenţiei. E adevărat că m-am dezvoltat şi am crescut în Timişoara, dar sunt mândră că sunt moldoveancă şi n-am uitat de unde am plecat”, explică Maria Grapini.

SOŢIILE CARE MERG DE PLĂCERE LA SERVICIU

Multe din soţiile oamenilor de afaceri lucrează cot la cot cu partenerii de viaţă. Doamne precum Viorica Surdu, Teresa Prisecaru, Mihaela Popa sau Laudeta Sechelariu sunt doar câteva din moldovencele care merg la serviciu fără a se gândi la lefurile pe care le vor primi.

“Eu am lucrat mai bine de 20 de ani în servicii publice şi m-am îndreptat către mediul privat din dorinţa de a vedea dacă mă descurc pe propriile picioare”, povesteşte Viorica Surdu, soţia milionarului ieşean Gabriel Surdu, cotat cu o avere de aproape 43 milioane de euro.

Firi discrete, cele mai multe doamne preferă să apară rar în peisajul media şi să facă mai mult muncă de birou, lăsând detaliile tehnice pe seama soţilor.

“Nu îmi place deloc să merg pe şantier. Gabriel se ocupă de partea tehnică a grupului de firme, iar eu mă implic pe partea de consultanţă, de resurse umane”, adaugă Viorica Surdu.

Cum sunt privite femeile manager de bărbaţi

Femeile sunt foarte bune la afaceri, deoarece sunt pragmatice şi ştiu să negocieze mai bine, sunt de părere bărbaţii. “Doamnele sunt mai atente la detalii şi ştiu să-şi urmărească mai bine interesele în afaceri. În schimb, sunt mai puţin dispuse să rişte noi investiţii în domenii mai puţin exploatate.

De aceea, există mai puţine femei dezvoltatori decât bărbaţii”, este de părere Gheorghe Pleşu, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri Iaşi.