Elevii cu note sub 5 la Evaluarea Naţională merg la Şcoala Profesională din 2020

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Arhivă

Învăţământul profesional devine singura opţiune pentru elevii care susţin Evaluarea Naţională şi nu reuşesc să ia minim media 5. Ordinul a fost publicat joi dimineaţa în Monitorul Oficial

Elevii care nu obţin media 5 la Evaluarea Naţională vor putea intra la Profesională, aceştia nemaifind incluşi în procesul de repartizare la licee, conform unui Ordin privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2020-2021.

Concret, în documentul publicat ieri dimineaţă în Monitorul Oficial se stipulează faptul că „la procesul de admitere în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2020-2021 participă doar elevii care au susţinut evaluarea naţională şi a căror medie de admitere este minimum 5. Măsura vrea să revitalizeze învăţământul profesional, întrucât numărul meseriaşilor profesionişti este tot mai scăzut în România. „Există meserii cu deficit de specialişti cum ar fi cea de mecanic auto, electrician, zidar, cofetar sau sudor”, spun experţii care confirmă că este mare nevoie de învăţământ professional.

„Pericolul este astfel ca învăţământul profesional să fie perceput ca o colectivizare forţată. Este o temă sensibilă iar ministrul trebuia întâi să explice care e importanţa şcolilor profesionale şi să aibă un plan pus la punct”, consideră expertul în Educaţie, Marian Staş. „Cred că este momentul ca elevii şi părinţii, dar şi noi ca societate, să nu mai stigmatizăm învăţământul profesional, ci să vedem avantajele sale: copiii învaţă o meserie de la A la Z şi pot continua cu studii post-liceale elevii ar trebui să se gândească că vor deveni experţi în domenii care sunt căutate şi în care nu mai există meseriaşi. În plus, se vor putea angaja direct după ce termină liceul şi vor putea dezvolta o carieră în direcţia aleasă. Nu e nicio ruşine să faci patru ani de croitorie, când după te poţi angaja, ceea nu e valabil pentru cei care termină un liceu teoretic”, consideră psihoterapeutul Iulia Florea.

Momentan, statul român pierde, în fiecare an, 2 miliarde de euro din cauză că nu integrează tinerii pe piaţa muncii, în timp ce 1 din 6 tineri nu lucrează şi nici nu sunt cuprinşi într-o formă de învăţământ. Cel puţin aşa arată datele de la finalul anului 2018 ale Camerei de Comerţ şi Industrie Româno-Germană, care mai afirmă că soluţia la problemă este dezvoltarea învăţământului profesional.

Însă preşedinta Federaţiei Coaliţia pentru Educaţie, Daniela Vişoianu consideră că ministerul ar trebui să investească în calitatea Educaţiei şi să aibă strategii viabile, nu să ia măsuri din pix. „Sistemul nu este încă centrat pe elev, aşadar această măsură va creşte abandonul şcolar. Nu putem să obligăm copiii să meargă într-un învăţământ profesional subfinanţat, iar accesul în acest tip de învăţământ trebuie să fie condiţionat de abilităţile copilului. Alegerea între teoretic şi profesional trebuie bazată pe un test de competenţe”, a spus aceasta.

Ministerul, acuzat de netransparenţă decizională

Cum revitalizarea învăţământului profesional încă nu a început, însă elevii sub 5 nu vor avea încotro de anul viitor şi vor trebui să înveţe o meserie, Societatea Academică Română ia atitudine şi declară că va ataca în instanţă ministerul pentru lipsa de transparenţă decizională în adoptarea Ordinului. „Ordinul a fost aprobat fără consultare publică şi dezbatere publică. A fost doar supus Comisiei de Dialog Social. Legea 52/2003 care spune că orice act normativ care instituie reguli de activitate generală se supune consultării publice cel puţin zece zile. Ministerul nu a făcut o consultare publică deşi Societatea Academică Română a trimis pe 14 august o solicitare în scris, la care nu a primit răspuns. Cred că actualul ordin vrea doar să ascundă mizeria din sistem şi să crească în mod artificial procentul de promovabilitate la examenele naţionale, cu riscul de a pierde şi mai mulţi elevi pe drum”, a declarat Constantin-Alexandru Manda, expert în politci educaţionale, Societatea Academică din România