Bacalaureat 2016. Rezolvarea subiectelor la Biologie: „S-a mers mult pe amănunte, mai ales la Biologie vegetală şi animală. Se vor obţine cu greu note mari”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Subiectele de la Biologie au fost rezolvate în direct la Adevărul Live, de la 13.00, de către doamna profesor Ionela Cociorva de la Colegiul „I.L.Caragiale”. Aceasta a explicat, totodată, ce probleme au întâmpinat absolvenţii claselor a XII-a.

ANATOMIE ŞI FIZIOLOGIE UMANĂ

BIOLOGIE VEGETALĂ ŞI ANIMALĂ

„Biologia vegetală a cam lipsit, nesemnificativ a fost prezentă aici. Aici avem cei mai mulţi candidaţi, inclusiv cei de la licee tehnice şi sunt şi elevi de la profilul real. În general, anatomie aleg cei care merg la Medicină, mai puţin cei care optează pentru Politehnică, ASE”, a explicat profesoara Ionela Cociorva de la Colegiul „I.L.Caragiale”.

„Per ansamblu subiectul a fost mai greu decât anul trecut, s-a mers pe foarte multe amănunte, s-a respectat programa, este adevărat, dar s-a mers pe amănunte. Pentru o notă mare copilul trebuia să înveţe tot. Structura subiectelor este aceeaşi ca în fiecare an, a mers pe caracteristici, pe sistemul de alegere grilă, ceea ce copiii au deprins. La subiectul II nu au fost probleme, o problemă de sânge şi una de genetică, unde copiii nu ar fi trebuit să nu se descurce. La subiectul III trecem pe amănunte, o comparaţie, este posibil să avem o încurcătură de percepţie a copilului”, a completat dascălul.

„Apreciez că a fost un subiect cu unii itemi de dificultate medie, pe de altă parte alţii au fost grei. 5-ul se poate lua de către copilul care, pe lângă probleme, mai ştie şi ceva de teorie, dar notele mari se vor obţine cu dificultate”, a explicat profesorul.

BIOLOGIE VEGETALĂ ŞI ANIMALĂ


SUBIECTUL I

Punctul A



Punctul B
La cordate aveam vertebratele şi copiii puteau alege peştii, au formă hidrodinamică, la păsări puteau vorbi despre forma lor aerodinamică.

Punctul C
1. b
2. b
3. d
4. c
5. b

Punctul D
1. Fals
2. Fals
3. Adevărat

„Copiii ori uită să scrie fals şi consideră că este implicit sau unii folosesc negaţia. Nu era greu, se puteau lua cele 10 puncte fără probleme”, a explicat profesoara.

SUBIECTUL al II-lea

Punctul A

a. copiii puteau alege orice boală de aici, putem lua infarctul miocardic. O cauză este hipertensiunea arterială, obezitatea fumatul, se manifestă prin dureri în piept, transpiraţii reci ale bolnavului şi poate fi prevenită prin evitarea obezităţii a sedentarismului, a alimentaţiei bogată în grăsimi.
b. Asigură imunitatea prin producerea de anticorpi
c.

SUBIECTUL al III-lea

PUNCTUL 1  
a. Aveam profază, metafază, anafază, telofază, dar precizând metafaza 1, telofaza 1, etc.
b. Trebuia făcută o comparaţie şi să precizeze complexitatea, în cazul nostru celula eucariotă are nucleu adevărat cu membrană nucleară iar celula procariotă are un nucleoid fără membrană nucleară.
c. Primul enunţ: prin crossing over se realizează recombinarea genetică prin schimbul reciproc de gene
Importanţa mitozei: mitoza asigură creşterea organismului, mitoza asigură repararea ţesuturilor lezate

PUNCTUL 2
a. Gastrita - o cauză ar fi supraalimentarea sau excesul de alcool, tutun, cafea, se manifestă prin durere abdominală, greaţă, vărsături.
b. Lungimea intenstinului depinde de natura hranei
c. Mini-eseu: erau mai multe posibilităţi, aş fi specificat unde e aşezat ficatul. Ficatul produce bila care se varsă în duoden, este cea mai mare glandă din corp, fiind o glandă anexă tubului digestiv.

ANATOMIE ŞI FIZIOLOGIE UMANĂ

I A. glomerulonefrita şi cistita / uretrita sunt afecţiuni ale sistemului excretor

B. Segmentul receptor are rolul de a recepţiona informaţii din mediul exterior în cazul nostru aveam corpusculii şi discurile, care recepţionează tact, presiune, durere şi segmentul de conducere are rolul de a tranamsite informaţiile către segmentul central.  

Mai aveam ca variantă segmentul central la nivelul căruia se elibaborează senzaţia.

C. 1. a) excretor

2. a) aortă

3. d) tarsiene

4. a) ovar

5. d) receptori ai vederii în culori

D) 1. Fals. Pectoralii şi muşchii intercostali/trapezii sunt muşchi ai trunchiului.

2. 2. Fals. vegetativ

3. A

Subiectul II

A. a) Puteau alege între ARN mesager, ARN de transpor şi ribozomal.

ARN mesager - are o structură monocatenară

ARN ribozomal - intră în structura ribozomilor, de asemenea are o structură monocatenară

„Se respectă baremul, nu ar trebui să fie probleme, copiii merg pe direcţia farmacie, medicină. Chiar dacă nu ar merge, nu este chiar atât de ambiguu formulate subiectele. A fost mai greu la biologie vegetală decât la anatomie”, a explicat profesoara.

„Ar trebui să verifice baremul şi în caz că se consideră nedreptăţiţi să depună contestaţie. Unele subiecte sunt  interpretabile şi se pot întâmpla şi situaţii în care unii profesori să pună un mare accent mai mare pe limbajul ştiinţific”, a precizat profesoara.

Candidaţii susţin vineri proba la alegere a profilului şi specializării la una din cele 10 materii disponibile: Biologie, Chimie, Fizică, Economie, Filosofie, Geografie, Informatică, Logică şi argumentare, Sociologie şi Psihologie.

Calendar Bacalaureat sesiunea iunie-iulie, probe scrise

  

12 iulie 2016 - Afişarea rezultatelor (până la ora 16.00) 

12 iulie 2016 - Depunerea contestaţiilor (orele 16.00 – 20.00) 

13 -15 iulie 2016 - Rezolvarea contestaţiilor

16 iulie 2016 - Afişarea rezultatelor finale