Capitala străzilor cufundate în beznă. 90% din sistemul de iluminare din Chișinău trebuie schimbat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La Chişinău doar arterele principale sunt iluminate în totalitate. Edilii spun că instalaţiile sunt vechi şi trebuie schimbate, dar nu au bani.

Arcadie Cociu (44 de ani) conduce troleibuzul de 22 de ani şi ştie pe de rost străzile din Capitală care se cufundă în beznă la lăsarea serii. „Pe Mateevici, Asachi şi Korolenko se circulă foarte greu, abia de se vede drumul. Odată, era cât pe ce să calc un copil la Telecentru din cauza întunericului", povesteşte bărbatul, şofer pe troleibuzul 10.

Că oraşul e prost iluminat ne confirmă şi taximetriştii, care trebuie să fie foarte atenţi la drum în turele de noapte. „Deja am învăţat toate străzile fără lumină şi ştim la ce să ne aşteptăm. Ne-am obişnuit să fim cu ochii în patru, dar nu asta e soluţia", spune Andrei Străiseanu (25 de ani).

INSTALAŢII VECHI DE PESTE 20 DE ANI

Pe lângă accidentele frecvente, pe aceste străzi au loc şi cele mai multe jafuri. „Hoţii caută locuri întunecoase pentru a ataca victimele, de aceea în aceste zone se comit adesea infracţiuni", susţine Adrian Jovmir, responsabil pe relaţii cu presa al Comisariatului General de Poliţie.

„Pe strada Ion Creangă este iluminată doar o parte de drum, iar în curţile blocurilor este beznă. E un loc numai bun pentru pungaşi", afirmă şi Olga Botnaru (40 de ani), asistentă medicală la Spitalul de Urgenţă.

Angajaţii întreprinderii municipale Lumteh spun că, pentru puţinii bani alocaţi de Primărie, asigură suficientă lumină în Capitală. „Străzile magistrale sunt iluminate în proporţie de 100% , iar cele secundare - de 70%. Totul se face în funcţie de finanţare", explică Anatol Aparatu, inginer-şef la Lumteh.

Responsabilul speră că în 2013 întreprinderea va primi mai mulţi bani de la buget şi va reuşi să reabiliteze măcar o parte din sistemul de iluminare a oraşului. „Toate reţelele necesită reparaţie capitală. Avem instalaţii din anul 1990. Cât pot să mai ţină? Anul acesta, doar pentru exploatare şi salarii au fost prevăzuţi 13 milioane de lei. Pentru a schimba instalaţiile, am avea însă nevoie de o sumă de minim trei ori mai mare", precizează inginerul.

„SISTEMUL SOVIETIC E DE VINĂ"

Edilii Capitalei strâng din umeri şi dau vina pe autorităţile locale din perioada sovietică. „Este o problemă istorică. Atunci când a fost construit sistemul de iluminare, nu existau tehnologiile de acum şi energia electrică era ieftină. Dacă ar fi să facem un sistem eficient, ar trebui să schimbăm practic 90% din reţele", explică viceprimarul Nistor Grozavu.

Pentru asta, însă, e nevoie de sume imense. Doar pentru a schimba stâlpii, firele electrice şi corpurile de iluminat pe bulevardul Dacia municipalitatea ar cheltui 18 milioane de lei. Totuşi, funcţionarul este optimist. „Mai multe rude mi-au spus că imaginea Chişinăului s-a schimbat. În următorii trei ani, Primăria planifică să dubleze numărul corpurilor de iluminat, de la 30.000 la 60.000", conchide viceprimarul.

Schimbare pe împrumut

Primăria lucrează la un proiect de schimbare a iluminatului stradal. Este vorba doar de străzile din centrul oraşului: Ştefan cel Mare, Negruzzi, Vasile Alecsandri, 31 August 1989, Tighina, Alexandru cel Bun sau Mitropolit Varlaam, unde vor fi instalate leduri econome. „Acum suntem la faza de proiectare. Cel mai probabil, vom începe cu Ştefan cel Mare, Alecsandri şi Negruzzi", a precizat Nistor Grozavu. Proiectul este realizat cu bani împrumutaţi de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Banca Europeană de Investiţii.