Bugetul de stat pentru 2018, votat în primă lectură

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deputaţii au aprobat vineri, 1 decembrie, în primă lectură, proiectul bugetului de stat pentru anul 2018. La capitolul venituri a fost aprobată suma de 36,618 miliarde de lei, iar la cheltuieli – 42,332 miliarde de lei. Potrivit Ministerului Economiei şi Infrastructurii, proiectul legii bugetului de stat pentru anul 2018 este fundamentat pe o creştere economică de 3%, o majorare a exporturilor de 8% şi o sporire a importurilor de 6%.

Deputaţii din fracţiunile Partidului Comuniştilor, Partidului Socialiştilor, Partidului Liberal, Partidului Liberal Democrat au criticat proiectul bugetului, transmite IPN.

Veniturile preconizate pentru anul 2018, reprezintă o creştere faţă de sumele aprobate pentru anul 2017 cu 8,4%. Ponderea veniturilor bugetului de stat în raport cu PIB se estimează la nivel de 22,9%, în creştere cu 0,2 puncte procentuale, comparativ cu bugetul aprobat pentru 2017. În structura veniturilor prognozate, partea preponderentă, 87,5%, o deţin încasările din impozite şi taxe.

Cât ţine de cheltuielile preconizate pentru anul 2018, acestea înregistrează o creştere de 9,4% comparativ cu cheltuielile prevăzute pentru 2017. Cheltuielile bugetului, cu excepţia celor aferente proiectelor finanţate din surse externe, se prevăd în sumă de 37,015 miliarde, cu o creştere de 4% faţă de anul 2017. În cadrul proiectelor finanţare din surse externe să prevăd cheltuieli în sumă de 4,317 miliarde, cu o creştere de circa două ori comparativ cu anul trecut.

Potrivit proiectului, cheltuielile se vor mări pe fundalul majorărilor salariale planificate, a creşterii nivelului pensiilor, a realizării altor măsuri în domeniul protecţiei sociale şi educaţiei. Totodată, vor fi asigurate financiar programele actuale de cheltuieli. Printre acestea – Fondul rutier (1,7 miliarde de lei, inclusiv transferuri bugetelor locale), Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi a mediului rural (900 de milioane de lei), Fondul naţional de dezvoltare regională (200 de milioane de lei), Fondul de eficienţă energetică (50 de milioane de lei).

Proiectul de buget pentru anul 2018 prevede majorarea componentei investiţionale. Astfel, anul viitor vor derula circa 54 de proiecte finanţate din surse externe, pentru implementarea lor fiind alocate 4,3 miliarde de lei, de două ori mai mult decât în anul curent. Cele mai importante dintre acestea vizează dezvoltarea infrastructurii drumurilor, a agriculturii competitive, asigurarea cu ambulanţe.

În luarea sa de cuvânt, deputatul PCRM, Oleg Reidman, a spus că era de aşteptat ca Guvernul să prezinte un buget calculat, însă se constată o neglijenţă nemaipomenită faţă de cetăţeni. În opinia fracţiunii PCRM, statul trebuie să organizeze viaţa societăţii într-un mod progresiv, aceasta devenind mai bună în fiecare zi. Potrivit deputatului, bugetul se bazează pe indici de creştere, însă aceştia nicidecum nu se corelează cu îmbunătăţirea vieţii, iar unicul argument este coordonarea bugetului cu Fondul Monetar Internaţional.

Deputatul PSRM, Vladimir Golovatiuc, a menţionat în luarea sa de cuvânt că legea e nouă, dar abordările sunt vechi. Lipseşte o susţinere veritabilă a cetăţenilor, a mediului de afaceri. În opinia sa, situaţia în economie rămâne proastă şi nu este vorba despre lipsă de creştere, ci lipsă de dezvoltare.

Deputata PL, Alina Zotea, a spus că cetăţenii Republicii Moldova au fost încă o dată înşelaţi cu promisiuni, iluzii şi cifre umflate. „Legea bugetului de stat pentru anul 2018 este ca un bulgăre creat de actuala guvernare, care nu face altceva decât să vină peste cetăţenii Republicii Moldova. Acest buget nu vine cu soluţii economice sustenabile, de aceea în următorii ani trebuie să ne aşteptăm la ce este mai rău pentru ţara aceasta”, a opinat Alina Zotea.

„Fracţiunea Partidului Liberal Democrat crede că motto-ul legii bugetului de stat poate fi formulat în felul următor – ilegalitate, manipulare, ipocrizie”, a declarat deputatul PLDM, Iurie Ţap. În luarea sa de cuvânt, deputatul a menţionat că pe marginea proiectului respectiv nu au fost organizate suficiente dezbateri în comisii şi acest fapt nu a permis înlăturarea carenţelor existente. În opinia sa, cea mai mare problemă e că acest buget nu este pliat pe politici, pe strategii etc. Parlamentarul a mai spus că acest buget este unul netransparent, în plin dezacord cu politicile declarate, politic şi electoral, care vine să favorizeze guvernarea.

Deputatul Partidului Democrat, Corneliu Dudnic, a declarat că nu este stranie poziţia celor care critică, pentru că în toţi anii de independenţă probabil nu poate fi identificat niciun partid din opoziţie care ar susţine proiectul bugetului. Parlamentarul a mai spus că modelul economic care urmează să fie aplicat începând cu anul 2018 este unul care vizează asumarea unor strategii privind creşterea economică, venituri mai mari, acces la servicii de calitate, crearea locurilor de muncă etc.

Valeriu Ghileţchi, preşedintele Grupului parlamentar al popularilor europeni, a declarat că, deşi există unele aspecte critice, proiectul bugetului din anul 2018, spre deosebire de cel din anul trecut, este mult mai bun, cu indicatori mai buni. „E uşor a scrie discursuri când eşti în opoziţie. Sigur că nu este greu să faci discursuri critice, să iei cifre din perioada URSS-ului, care nu înseamnă altceva decât nostalgie după acele vremuri sovietice”, a mai spus deputatul.

Proiectul bugetului de stat urmează să fie votat în trei lecturi.