FOTO O nouă Africa, „made in China“: cum se extind chinezii pe continentul african
0O serie de fotografii realizate de „Go West Project“, un think tank axat pe investigarea metropolelor emergente, surprinde influenţa Chinei în şapte oraşe din Africa. De la autostrăzi şi sisteme feroviare sofisticate până la blocuri de apartamente şi fabrici construite de dezvoltatorii chinezi, oraşele africane au căpătat o altă faţă, „fabricată în China“.
Pe o pancartă mică, bătută-n cuie pe un stâlp la periferia oraşului Nairobi, capitala Kenyei, scrie „Strada Beijing“. Pe drumul ăsta, care e mai mult un cartier, au fost construite, unele după altele, mai multe blocuri de apartamente. Complexul de apartamente poartă numele „Great Wall Apartments“ (n.r. – influenţat de renumitul „Marele Zid chinezesc) şi arată exact ca turnurile dintr-un oraş din China – înălţate la cer, cu zeci de etaje.
Dezvoltatorii chinezi construiesc, într-un ritm uluitor, autostrăzi, sisteme feroviare sofisticate, blocuri de apartamente, fabrici, chiar şi oraşe întregi, de la zero, în mai multe părţi din Africa. „Go West Project“, un think tank (n.r. - organizaţie de cercetare, consultanţă şi advocacy în probleme publice) axat pe investigarea metropolelor emergente, a surprins, printr-o serie de fotografii, influenţa Chinei în şapte oraşe din al doilea cel mai populat continent.
Bine aţi venit în „Lekki Free Zone“, o părticică a Chinei în Nigeria!
„Great Wall Apartments“, Nairobi, în prima fază
Clădirea Uniunii Africane, după o arhitectură gândită în China, constrută de chinezi, plătită de chinezi.
Un oraş nou „chinezesc“, cu aeroport, curent electric şi poliţie proprii
„Ştim cu toţii modelul urban al Chinei, pe care dezvoltatorii încearcă să-l exporte în alte părţi ale lumii. Iar Africa este locul unde aceste influenţe au ajuns să fie izbitoare“, a explicat Michiel Hulshof, un reprezentant al organizaţiei Go West Project.
Foto jos: Muncitori din Etiopia, coordonaţi de un management alcătuit din chinezi, în fabrica de încălţăminte Huajian, din zona industrială Addis Ababa, construită după modelul oraşului chinezesc Shenzhen
De pildă, în apropierea oraşului Lagos (Nigeria), dezvoltatorii chinezi au construit o „zonă economică specială" - în esenţă, un oraş separat, cu reguli diferite şi speciale pentru a atage investitori. Modelul economic impus este unul pe care chinezii îl folosesc de mai bine de 30 de ani la ei în ţară. Exemplul concret este oraşul Shenzhen din sud-estul Chinei, care, de la o „localitate“ cu aproape 20.000 de locuitori, a ajuns, după unele estimări, să fie populat de mai bine de 10 milioane de oameni şi să reprezinte un important centru economic al ţării.
Încălţăminte americană, produsă în Etiopia, vândută europenilor
Unul dintre afaceriştii care au prezentat investitorilor ideea de a construi mai multe centre în Nigeria a vorbit cu reprezentanţii Go West Project. Povestea nu e foarte complicată - vor să schimbe faţa oraşului despre care se ştie că este unul foarte periculos, corupt, în care nimic nu merge. Astfel că noul complex unde accesul e restricţionat va avea un aeroport, propria reţea electrică şi chiar propria Poliţie şi forţe de ordine.
Într-o altă zonă economică importantă, Addis Abeba, capitala Etiopiei, cercetătorii au vizitat o fabrică de încălţăminte, unde managerii sunt chinezi, echipamentele chinezeşti, iar muncitorii - locuitori din oraş. Şi ar mai fi câteva paradoxuri în această fabrică - echipa care verifică controlul calităţii e formată din oameni de naţionalitate braziliană, încălţămintea e produsă pentru un brand american şi vândută europenilor!
Foto dreapta: Kilamba New City, construit de compania chinezească CITIC în aşa fel încât să găzduiască peste 500.000 de oameni şi însumează 750 de apartamente (în blocuri de opt etaje)
Ziare, televiziuni, biciclete şi burse de studiu, tot de la chinezi
Influenţa chinezească se vede şi dincolo de clădirile şi fabricile construite de ei. În unele oraşe din Africa, poţi să cumperi o copie a „China Daily“, ziarul de stat al Chinei sau să te opreşti, în timp ce butonezi telecomanda, pe postul naţional de televziune al Chinei, CCTV. Mai mult, în unele oraşe, există şcoli cu predare în limba chineză, iar studenţii africani pot beneficia de burse pentru a merge la studiu în China. De la piaţă, oamenii pot cumpăra bicilete fabricate în China şi telefoane mobile care nu sunt vândute în alte părţi ale lumii.
Clădirea Uniunii Africa a fost un cadou din partea Chinei pentru Africa. Construcţia a început în ianuarie 2009, la care au muncit 1.200 de oameni, chinezi şi etiopieni deopotrivă
Sunt nouă milioane de biciclete în Beijing, iar unele ajung şi în Africa
Deşi business-ul „made in China“ are rezultate rapide, nu se compară cu cele dezvoltate în oraşele din China. Dintre cele 50 de zone planificate, în urmă cu nouă ani, să devină poluri economice, doar şase au fost construite. Dezvoltatorii se luptă să se adapteze la diferenţele referitoare la culturile africane, dar şi cele de guvernare.