Oamenii din companie, ca sardelele-n cutie
0Angajaţii români sunt printre cei mai înghesuiţi din UE, spaţiul de lucru de care dispune o persoană fiind cu 20% mai mic faţă de media europeană. Specialiştii avertizează că aglomeraţia la birou pune în pericol sănătatea.
În ultima perioadă, afectată grav de criza economică, numeroase companii au fost nevoite să reducă suprafeţele închiriate pentru a reduce astfel costurile. În România, spaţiul de lucru alocat unui angajat are, în medie, 11 metri pătraţi, ceea ce ne situează din acest punct de vedere sub majoritatea ţărilor europene.
De fapt, potrivit raportului Global Occupancy Cost Offices, realizat anul acesta de compania de consultanţă imobiliară DTZ Echinox, doar salariaţii ruşi şi britanici au la dispoziţie un spaţiu de lucru mai mic decât cel al unui angajat bucureştean.
Cei 11 metri pătraţi reprezintă, însă, media, aşa cum a fost ea calculată de DTZ pe baza datelor puse la dispoziţie de către companii. În realitate, în multe cazuri, angajaţii care lucrează la birou nu dispun nici măcar de o arie de lucru de 3 metri pătraţi. Ca o paralelă, Comisia Europeană Împotriva Torturii recomandă un spaţiu de minim 4,5 metri pătraţi pentru un deţinut. În privinţa spaţiului de lucru, însă, legislaţia românească actuală lasă această decizie la latitudinea angajatorului.
Problema spaţiului minim este cât se poate de serioasă. Specialiştii afirmă că aglomeraţia la locul de muncă poate pune în pericol sănătatea fizică şi psihică a angajatului.
Lipsa intimităţii duce la paranoia
„Firma la care lucrez a luat luna trecută decizia să ne mute într-un spaţiu mai mic, pentru a economisi bani de chirie. Motiv pentru care distanţa dintre mine şi colegii mei nu este mai mare de un metru. Ştiu de fiecare dată când un coleg mănâncă usturoi sau ceapă, ştiu cu cine vorbeşte fiecare… Cred că până şi deţinuţii au dreptul la un spaţiu mai mare. Recunosc că nici după o lună nu m-am obişnuit cu această «apropiere». Îmi este foarte greu să mă concentrez şi simt nevoia să plec des de la birou“, spune Mihai Urlatu (36 de ani), din Bucureşti.
Psihologii confirmă faptul că locurile de muncă înghesuite le creează serioase neplăceri angajaţilor. „Din păcate, nu toţi suntem atât de norocoşi încât să putem lucra într-un spaţiu ideal. În general, ne trezim puşi la un birou. Persoanele care lucrează în încăperi mari, unde sunt comasaţi mulţi oameni, se confruntă, în primul rând, cu lipsa intimităţii. Faptul că unii angajaţi sunt aşezaţi cu spatele la intrare sau că în spatele lor stă o altă persoană le poate afecta sănătatea psihică, ajungându-se la manifestări paranoide“, spune psihologul Irma Kirschner din Craiova. Mai exact, invadarea spaţiului intim, estimat ca având o rază de 50 de centimetri, determină apariţia stărilor de sufocare, nelinişte, agitaţie, respiraţie rapidă, transpiraţie, disconfort, nevoia de a se îndepărta.
Risc de atac de cord
Specialiştii sunt de părere că spaţiul de lucru aglomerat reprezintă un stres în plus la care sunt supuşi angajaţii. Conform unui studiu efectuat de oamenii de ştiinţă din cadrul Colegiului Universitar din Londra, care a inclus aproximativ 200.000 de cetăţeni europeni, persoanele stresate la locul de muncă prezintă cu 23% mai multe riscuri să sufere un atac de cord sau să decedeze ca urmare a bolilor coronariene. „Este cunoscut faptul că fumătorii care au un loc de muncă stresant obişnuiesc să fumeze mai mult sau că unele persoane devin inactive şi sunt predispuse obezităţii“, declarat profesorul Mika Kivimaki, autorul studiului.
Infecţiile respiratorii se transmit uşor
Specialiştii afirmă că locurile de muncă aglomerate reprezintă adevărate focare de infecţie, în condiţiile în care unele boli se transmit foarte uşor pe cale aeriană, prin tuse sau strănut şi prin contactul cu obiectele infectate. De aceea se şi recomandă limitarea contactului cu o persoană bolnavă la o distanţă de maximum 2 metri. Medicii atrag atenţia că anumite virusuri, cum este cel gripal, de exemplu, supravieţuieşte între 24 şi 48 de ore pe suprafeţe dure, între 8 şi 12 ore pe haine sau hârtie şi 5 minute pe piele, iar o persoană infectată este contagioasă până la şase zile. „Toate infecţiile respiratorii (guturai, bronşite, rinofaringite) pot fi transmise cu uşurinţă de la o persoană bolnavă la alta. O altă problemă în spaţiile aglomerate o reprezintă şi transmiterea virusului hepatitic A, numită şi boala mâinilor murdare“, spune medicul de familie Călin Ciubotaru din Bucureşti.
Feng shui şi igienă
Specialiştii spun că organizarea spaţiului de lucru rămâne la latitudinea fiecăruia, fiind adaptată nevoilor individuale. „Pentru un echilibru energetic se poate apela la teoriile feng shui. Ceea ce recomand tuturor este să-şi personalizeze spaţiul de lucru (fotografii de familie, suveniruri, plante), pentru a-şi îmbunătăţi starea de spirit şi, implicit, productivitatea. Aceste persoane se vor simţi confortabil şi se vor concentra mai bine“, explică psihologul Irma Kirschner. Pentru a evita eventualele îmbolnăviri, medicii recomandă aerisirea birourilor, dar şi respectarea unei igiene riguroase.
Efect pozitiv doar pe termen scurt
Psihologii spun că munca într-un spaţiu restrâns şi aglomerat este eficientă doar atunci când echipa lucrează la un proiect comun. „Un loc organizat în acest fel este productiv doar atunci când câţiva oameni lucrează la acelaşi proiect, dar pe termen scurt“, explică psihologul Irma Kirschner.