Proiect unic în România. Povestea „Tinerețe fără bătrânețe” și balada „Miorița”, rescrise de actori ca piese de teatru

0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Proiect 9. Teatru Românesc Contemporan”, un proiect artistic pe trei ani inițiat și conceput de actorii Teatrului Dramatic „Fani Tardini” din Galați și trei cunoscuți regizori, redefinește ideea de spectacol teatral.

Scenă din piesa „O repetiție moldovenească” FOTO Tudor Neacșu

Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galați a lansat pe 19 februarie 2022, „Proiect 9. Teatru Românesc Contemporan”, un proiect teatral unic în România, care a plecat ca o reacție la perioada pandemică.

„Pentru instituțiile de artă a fost o perioadă de grea încercare. Când mecanismul care se naște din interacțiunea actorului cu spectatorul nu mai există, teatrul trebuie să își reconfigureze complet structura și resorturile prin care el funcționează”, a explicat Florin Toma, directorul general al Teatrului Dramatic „Fani Tardini” din Galați, pentru „Adevărul” cum s-a născut Proiect 9.

„Proiect 9. Teatru Românesc Contemporan” este un program artistic pe termen mediu conceput și inițiat de către Teatrul din Galați, cu participarea regizorilor Leta Popescu, Cristian Ban și Adrian Iclenzan, care vor monta în total nouă spectacole de teatru pe durata a trei stagiuni consecutive (Stagiunea 2021-2022, Stagiunea 2022-2023, Stagiunea 2023-2024).

Cele nouă spectacole au la bază texte românești de teatru, texte noi scrise special pentru trupa de actori de la Galați, dar și creații colective generate de actori sub îndrumarea regizorilor.

Scopul fundamental al proiectului este unul de revitalizare a actului teatral prin abordarea unor mijloace de creație și producție diferite față de cele cu care Teatrul din Galați a operat până acum, dar și prin reanalizarea raporturilor dintre instituție, artiști, spectacol și public.

„Am hotărât atunci ca după pandemie, teatrul să își recâștige relația cu publicul și să atragă atenția că are relevanța și însemnătatea lui într-o comunitate”, spune Florin Toma. Ideea de la care a pornit Proiect 9 aparține lui Radu Horghidan, actor la Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galați, care pentru o perioadă a fost și director artistic al instituției de cultură.

Libertate de creație

Actorii Teatrului Dramatic de la Galați au hotărât ca timp de trei ani de zile să se închidă într-un laborator intern de creație pentru a redeveni creativi.

„Am decis să lucrăm doar cu trei regizori. Asta ne-ar asigura predictibilitate, dar în același timp se va lega o relație mult mai profundă între regizor și trupă. Vor exista astfel șanse mari să dezvoltăm un limbaj comun care să genereze premisele unei virtuozități și performanțe actoricești”, explică directorul Teatrului Dramatic din Galați în ce constă Proiect 9.

Scenă din piesa „...în țara minunilor” FOTO Tudor Neacșu

Cei trei regizori selectați pentru proiect, Leta Popescu, Cristian Ban și Adrian Iclenzan, au gândit piese de teatru cu și pentru trupa de actori de la Galați.

Cei trei regizori selectați pentru proiect, Leta Popescu, Cristian Ban și Adrian Iclenzan, au gândit piese de teatru cu și pentru trupa de actori de la Galați.

Principiile unității și diversității, căutarea unei identități și a unui spirit al locului, libertatea de creație, căutarea sensului și a relevanței artistice, creația colectivă, democratizarea actului creației și a actului managerial, descoperirea de noi mjloace de expresie actoricești și regizorale, idea de colectiv de creație și dezvoltarea de dramaturgie românească contemporană sunt doar câteva dintre ideile care stau la baza acestui proiect.

Teoriile conspirației, subiect de spectacol

Formula aleasă, care implică colaborarea cu trei regizori în următoarele trei stagiuni crează noi perspective în raport cu actul creației și producției de spectacol și permite dezvoltarea unui limbaj comun, extinderea căutărilor artistice dincolo de un proiect singular, crearea unei senzații constante de work-in-progress și conștientizarea ideii că teatrul este un proces viu care nu se încheie odată cu premiera unui spectacol.

Proiectul implică și o anumită doză de risc. Se pleacă mereu de la o idee pentru un spectacol, dar nimeni nu știe dacă va genera ceva bun sau va fi ceva valoros. „Trebuie să crezi în acea idee, să o slujești până la capăt”, punctează Florin Toma.

Primul spectacol produs de Teatrul Dramatic „Fani Tardini” sub umbrela „Proiect 9. Teatru Românesc Contemporan este „… în țara minunilor” și este o creație colectivă inspirată de personaje și evenimente reale, în regia lui Adrian Iclenzan.

Scenă din piesa „...în țara minunilor” FOTO Tudor Neașcu

S-a plecat de la teoriile conspirațiilor care circulau în România în timpul și după pandemie. Fiecare din cei 14 actori care joacă în spectacol și-a ales un astfel de scenariu vehiculat intens pe rețelele de socializare și personajul de la care au pornit.

„Sunt total idioți, pornind de la teoriile că Pământul este plat până la cele că păsările sunt, de fapt, drone. În prima fază, ne-am amuzat foarte tare de aceste personaje ridicole. Regizorul ne-a invitat pe toți să vedem ce resorturi sunt în spatele acestor teorii, pentru că oamenii ăștia nu sunt internați, ci sunt funcționali. Încet, încet am trecut de la râs la șoc, la groază, la un sentiment de panică pentru că linia dintre ridicol și „măi, e ceva acolo”, este foarte fină”, spune directorul Teatrului Dramatic „Fani Tardini”.

„Vrabia”, piesa nominalizată la premiile UNITER

Proiectului 9 mai include spectacolul „O repetiție moldovenească”, de Costache Caragiali, în regia lui Cristian Ban. S-a plecat de la un text vechi, de la 1844, care vorbește despre începuturile teatrului românesc în limba română în Moldova.

Textul care este predat la facultățile de teatru din România a fost practic rescris la repetiții de trupa de actori de la Galați. În vechiul text al lui Costache Caragiali este vorba despre o trupă românească care repetă un spectacol în franceză și germană, este nevoită să împartă scena cu francezii și nemții și nu au nici resursele financiare ale acestora.

„E soarta teatrului românesc în momentul de față. Cenușăreasa care se chinuie mereu să facă lucruri de calitate într-un context destul de ostil. Caragiali era directorul acelei trupe de teatru și a scris acest text pentru că a avut realmente această experiență. Se săturase să joace în piese franțuzești și nemțești și voia să joace în piese românești de teatru. Prin această piesă noi am încercat să aducem un omagiu unor oameni datorită cărora putem acum juca teatru în limba română în Moldova”, explică Florin Toma.

Scenă din piesa „Vrabia” FOTO Tudor Neacșu

Ultimul spectacol pusă în scenă la Galați în cadrul Proiectului 9 se numește „Vrabia”, cu textul și în regia Letei Popescu. Este o piesă de teatru aparte, pentru că Leta Popescu, gălățeancă la origini, cunoaște bine fiecare actor al Teatrului Dramatic „Fani Tardini” și a croit rolurile în funcție de personalitatea fiecăruia.

Spectacolul vorbește despre o fată, Ema, care copilărește la Galați, iar la maturitate pleacă din oraș. Piesa este, de fapt, o autobiografie a Letei Popescu, un spectacol emoționant și profund, care a fost nominalizat la UNITER la categoria „cel mai bun text pus în scenă.”

Imaginația spectatorilor crează spectacolul

Pentru cea de-a doua stagiune (2022-2023), actorul Radu Horghidan a rescris textul „Tinerețe fără bătrânețe”, de Petre Ispirescu, cu ajutorul actorilor, care au improvizat diverse scene pornind de la diverse teme.

De pildă, Făt-Frumos nu mai este prințul din poveste, ci este adus în realitate cotidiană, unde este și curajos, dar și fricos și laș. Ideea a fost ca spectactorii să se conecteze mult mai ușor la acest personaj și să simtă că Făt-Frumos pot fi și ei.

Piesa de teatru nu are elemente spectaculoase, fiind menținută la nivel de poveste. Actorii își citesc textele pe scenă de pe foi, așa cum făceau odinioară părinții noștri seara cu cărțile de povești, iar imaginația fiecărui spectator crează spectacolul.

Scenă din piesa „Vrabia” FOTO Tudor Neacșu

Este un spectacol despre oameni care își pun întrebări despre ei și despre viață, destul de greu de digerat și diferit de ce a pus în scenă până acum Teatrul Dramatic de la Galați. Pe 13-14 mai va avea premiera un alt spectacol altfel din Proiectul 9.

Cunoscuta baladă „Miorița” a fost rescrisă prin participarea actorilor și improvizații. Este explorată Invidia care stă în spatele crimei, atât de familiară și în zilele noastre, iar spectacolul este o altă surpriză pentru spectatori și o invitație la reflecție.

Am câștigat public tânăr. Este posibil ca o parte a publicului înclinată spre teatrul clasic să fie puțin confuză și contrariată, dar reacția este că se întâmplă ceva nou, interesant. Nu știm dacă va fi un model de bună practică. Este posibil să se întâmple asta doar la Galați. Vom trage linie după trei ani. Îmi doresc ca acest gen de spectacole să fie preluat și de alte teatre din țară pentru că are principii sănătoase. Oamenii care au venit din afara orașului și care sunt conectați la fenomenul teatral național, față de ce se întâmplă în alte locuri, au numai cuvinte de laudă: curaj, inovație, creație, inițiativă, solidaritate și colectivitate”, încheie directorul Teatrului Dramatic din Galați.