Pedro Almodovar ne invata sa fim "bine crescuti"
0- Corespondenta de la Magda Mihailescu -
Cui nu-i este dor de Marilyn? Cannes-ul din acest an i-a dedicat afisul, reluand intr-o varianta grafica azurie celebra imagine cu rochia fluturanda din Sapte ani de casnicie. In fata celei care ramane mitul cinematografic absolut se afla, insa, o fetita. Imbracata la fel, o imita cu candoare. Am putea vedea, aici, si un simbol gratios al iubirii pe care M.M si-a asigurat-o peste generatii, dar si unul mai incapator al continuitatii, al inmanarii stafetei in lumea filmului. Acesta este si sensul declarat al festivalului, "unul al intalnirilor si al descoperirilor", cum il numea directorul artistic Thierry Fremaux. In competitie se afla nu mai putin de noua cineasti nou veniti, niciodata concurenti pana acum, din Argentina, Coreea de Sud (doua filme), Thailanda, Germania, Italia, Japonia, chiar din tara-gazda. Daca avem in vedere ca numarul titlurilor aflate in cursa pentru premii s-a redus la 18, cu patru sau chiar cinci mai putin fata de anii trecuti, vom intelege ca a crescut exigenta: "Marca festivalului de la Cannes trebuie sa ramana spiritul selectiv, al distinctiei - declara domnul Fremaux - respingem acel tip de expunere in care cantitatea tine loc de calitate". Ramane de vazut cat de mult va fi pe placul juriului condus de Quentin Tarantino aceasta infuzie de tinerete. Lumea se asteapta ca cineastul atat de nonconformist, castigator al unei Palme d'Or exact acum zece ani, cu Pulp Fiction, sa fie incantat. In acelasi timp, marele cinefil care este autorul lui Kill Bill va fi serios solicitat de propunerile celebritatilor, caci in competitie se afla si vechi prieteni, nu numai ai Cannes-ului, ci si ai premiilor, precum fratii Coen, Wong Kar-wai, Emir Kusturica, cel care, cu noua ani in urma, pleca de aici cu un al doilea trofeu suprem, Palme d'Or pentru Underground. Presedintele juriului - onorat de actritele Emmanuelle Beart, Kathleen Turner, Tilda Swinton, regizorul Jerry Schatzberg, scriitoarea americana de origine haitiana Edwige Danticat, criticul finlandez Peter Von Bagh - care se va intalni cu ziaristii astazi, si-a facut, deja, cunoscute, criteriile personale: "Ele sunt bine definite. Tin seama numai si numai de filme, de cinema si de dragostea de cinema. Daca un cineast iranian asasinat din ordinul guvernului tarii sale are la Cannes un film cu titlu postum, nu inseamna ca trebuie sa fie premiat cu Palme d'Or. Filmul care va lua in acest an recompensa suprema trebuie sa o merite pentru ceea ce este el ca atare." Catre orele pranzului il vom avea in mijlocul nostru si pe Pedro Almodovar, al carui film Mala education (Proasta crestere) va deschide in aceasta seara festivalul. Este prima data cand Spania are cinstea de a inaugura cea mai mare manifestare cinematografica a lumii. In schimb, Italia isi trimite pentru a doua oara consecutiv frumusetile sa faca oficiile de "maestre de ceremonii". Anul trecut a fost Monica Bellucci, acum - Laura Morante, indurerata mama din filmul lui Nanni Moretti Camera fiului (Palme d'Or in 2001).