FILMELE DIN ORAS

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sylvia - Un Ariel disperat Poate ca nu as fi scris atat de repede si chiar in acest colt despre filmul britanic Sylvia, daca zilele trecute nu as fi ajuns cu telecomanda, pentru cateva clipe, pe la

Sylvia - Un Ariel disperat
Poate ca nu as fi scris atat de repede si chiar in acest colt despre filmul britanic Sylvia, daca zilele trecute nu as fi ajuns cu telecomanda, pentru cateva clipe, pe la Big Brother. Ceasul rau mi-a adus-o in fata ochilor pe Raluca, una dintre rezistentele din casa, tocmai cand scotea pe gura o tampenie cat roata carului in care se pare ca este specializata, dar care nu o poate impiedica sa puna mana pe cei 75.ooo de euro. "Ati citit In cautarea timpului pierdut? - intreba juna palita brusc de o criza culturala. Este al lui Marcel Proust, un tampit care descrie pe o jumatate de pagina o prajiturica, nu mai stiu cum se cheama". Altfel, fata "are o personalitate puternica", dupa cum vor sa ne convinga de trei luni incoace tot felul de psihologi tocmiti. Mi-am zis, auzind-o, ca cine stie, aducerea in atentie a unei pelicule despre o poeta si romanciera americana mai apropiata de zilele noastre, care si-a cucerit cu pretul unei vieti chinuite dreptul la glorie si la amintire, ar putea sa strecoare macar un mesaj informativ corect in masa cancanurilor ce gadila gusturile jalnice, scoasa la vedere de micile si marile ecrane. Cinematograful englez are o traditie in materie de transformare a destinului unor artisti intr-o poveste. Cel mai tulburator exemplu din ultima veme a fost Iris al lui Sir Andrew Eyre. Sylvia Plath nu este Iris Murdoch, dar tragedia neimpacarii ei cu existenta, in ciuda zbaterii continue de a o accepta, apartine acelor vieti care au tot ce le trebuie pentru a trece cu pasi usori pragul dincolo de care realitatea primeste binecuvantarea fictiunii. Frumoasa, gratioasa studenta venita din lumea intelectualizata de pe Coasta de Est a Americii in mediul universitar din Cambridge-ul anilor '50 parea sortita succesului. Nimeni nu ar fi banuit ca tanara curtata, talentata, traise, deja, la 20 de ani, drama unei prime incercari de sinucidere. Filmul regizoarei Christine Jeffs este fidel biografiei Sylviei Plath, fara sa aiba acces, insa in universul misterios al demonilor interiori ai unei fiinte care, desi credea ca "prin ea vorbeste Dumnezeu", a fost torturata de incertitudini: este sau nu este iubita, are sau nu are talent, trebuie sa se sacrifice sau nu pentru familie, copii? Oricare ar fi fost raspunsul, a trait ca si cum i-ar fi fost frica si de unul, si de altul. De aceea nu a putut sta cu barbatul iubit, scriitorul Ted Hughes (actorul Daniel Craig), dar nici fara el. Este nuanta sezisata de Gwyneth Paltrow, a carei eroina, nerabdatoare sa sfarseasca mai repede, lasa pe seama posteritatii ghicirea luminilor si a umbrelor unei vieti curmate de bunavoie, la 30 de ani, intr-o bucatarie invadata de gaze.