Alina Cojocaru a strălucit în baletul inspirat din „Dama cu camelii“, la Opera Naţională din Bucureşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sâmbătă seară, la Opera Naţională din Bucureşti, balerina Alina Cojocaru a strălucit în  "Marguerite and Armand”, în viziunea lui Sir Frederick Ashton, ultima parte a unui triptic extraordinar de balet, care a mai inclus  „Classical Symphony”, în coregrafia lui Yuri Possokhov  şi „Petite Mort”, în coregrafia lui Jiři Kylián

Trei lucrări coregrafice reprezentative care poartă semnăturile unora dintre cei mai importanţi creatori ai zilelor noastre au fost prezentate în premieră sâmbătă seară de la ora 19.00, la Opera Naţională Bucureşti. „Classical Symphony” în coregrafia lui Yuri Possokhov, „Petite Mort” în coregrafia lui Jiři Kylián şi „Marguerite and Armand”, în viziunea lui Sir Frederick Ashton -cu Alina Cojocaru, în rol principal - au fost reunite în cadrul unui triptic extraordinar de balet care investighează prin mijloace inovative de expresie corporală posibilitatea de a reda simbolic trăiri individuale şi relaţii interumane general valabile.

Tripticul a fost precedat de o conferinţă de presă la care au participat sâmbătă seară Răzvan Ioan Dincă, directorul Operei Naţionale Bucureşti (ONB), Johan Kobborg, directorul Corpului de Balet al ONB şi artişti implicaţi în coregrafia celor trei lucrări.

Artista Alina Cojocaru, alături de colegii ei, a acordat autografe la sfârşitul reprezentaţiei.

Prim-balerina Alina Cojocaru, la Adevărul Live 

„Classical Symphony”, în coregrafia lui Yuri Possokhov (foto centru), a avut premiera în anul 2010 la San Francisco Ballet, spectacolul fiind ulterior preluat de mai multe companii de prestigiu din lume, printre care Bolshoi Theatre din Moscova, Atlanta Ballet şi Cincinnati Ballet. Lucrarea prezintă o lume imaginară, cu personaje magice care ilustrează relaţii interumane într-un spaţiu descris ca un vis prin lumină şi culoare.


„Acesta este unul dintre acele spectacole de balet care ţine publicul în tensiune până la ultima notă muzicală. Este plin de virtuozitate, cu mişcări contrastante: în timp ce partea de sus a corpului este plină de fluiditate, exactitatea mişcării picioarelor debordează de energie. Pentru mine acest balet reprezintă o nouă provocare şi o nouă oportunitate de a încerca un alt stil”.
Cristina Dijmaru – prim-solistă, despre ,,Classical Symphony”.

,,Este un balet foarte greu din punct de vedere tehnic, de asemenea este foarte rapid de aceea la început ne-a fost greu să ţinem ritmul. Este diferit ca stil, deşi pleacă de la clasic, are mişcări care duc spre dans contemporan, mai ales în ceea ce priveşte braţele şi oferă o libertate de mişcare pe care nu o avem în baletul clasic”. Bianca Fota – prim balerină , despre ,,Classical Symphony” ,,Sunt multe referinţe pentru zbor deoarece lucrarea oferă şansa balerinului de a efectua salturi înalte, ceea ce pe mine mă avantajează. Este o provocare.” Barnaby Bishop – solist, despre ,,Classical Symphony”

,,Petite Mort”, în coregrafia lui  Jiří Kylián, a avut premiera în anul 1991 în cadrul Festivalului de la Szalsburg, la împlinirea a doua secole de la moartea compozitorului Wolfgang Amadeus Mozart. Pentru această lucrare el a ales două fragmente din cele mai frumoase şi mai cunoscute concerte pentru pian şi orchestra ale lui W.A.Mozart, Concertul nr. 23 pentru pian şi orchestră în La major, K488 - Adagio şi Concertul nr. 21 pentru pian şi orchestră în Do major, K 467 – Andante, alăturându-le stilului său coregrafic în cadrul unui spectacol fascinant de dans contemporan caracterizat prin mişcări surprinzătoare, imagini sugestive şi forţă interpretativă.

„Este pentru noi o experienţă unică, un stil de dans pe care avem mai rar ocazia să-l practicăm, o coregrafie intensă care pe mine m-a pregătit, care mă ajută să mă exprim foarte bine. Este un balet foarte bine structurat. Toate coregrafiile lui Kylián sunt unice în felul lor, reprezintă un stil pe care nu îl regăseşti în altă parte.” 
Bianca Stoicheciu – solistă, despre ,,Petite Mort”

,,Pentru mine această experienţă este un vis devenit realitate. Cunoşteam lucrarea şi o privesc cu umire şi admiraţie pentru că mi se pare că în ea s-au întâlnit două genii, compozitorul, Wolfgang Amadeus Mozart şi coregraful, Jiří Kylián. Dacă în „Falling Angels” , o altă lucrare semnată Kylián în care am dansat totul se baza pe ritm, aici totul este poezie. Totul pluteşte şi se contruieşte foarte uşor de aceea este extraordinar.”
Marina Minoiu-prim-solistă, despre ,,Petite Mort”

,,Jiří Kylián este un coregraf genial, îmi plac foarte mult toate coregrafiile lui. Este o provocare pentru noi să abordăm un alt stil decât cel clasic, mai ales că la ultima lucrare a lui Kylián de la Bucureşti băieţii n-au avut prilejul de a dansa, aşa că am aşteptat acest moment cu nerăbdare. Este un balet dificil de dansat. Trebuie să fim într-un sincron perfect, neavând în acel moment, când folosim floretele, un fond muzical. Trebuie să ne sincronizăm în funcţie de respiraţia fiecăruia.” Bogdan Cănilă – prim-solist, despre ,,Petite Mort".

,,Marguerite and Armand”, lucrare coregrafică ce poartă semnătura lui lui Sir Frederick Ashton, a fost creată în anul 1963 special pentru cuplul de dansatori Margot Fonteyne - Rudolf Nurieev. Realizat în stil neoclasic şi caracterizat prin inovaţii subtile în ceea ce priveşte mişcările dansatorilor, baletul  are drept sursă principală de inspiraţie de romanul şi piesa de teatru „Dama cu camelii” de Alexandre Dumas-fiul şi reproduce tragica relaţie sentimentală dintre o celebră curtezană a Parisului şi un tânăr a cărui familie încearcă să-l îndepărteze de femeia iubită.

Cu ocazia premierei de la Bucureşti, prim-balerina Alina Cojocaru a fost prezentă din nou pe scena Operei Naţionale Bucureşti dansând pentru prima dată în această lucrare creată de Sir Frederick Ashton.

,,Găsesc acest personaj de-a dreptul fascinant. Am făcut o documentare în legătură cu rolul şi de unde provine această poveste, viaţa Margueritei Gautier, şi am cercetat legătura dintre ea şi Marie Duplessis. Faptul că această poveste este inspirată de o serie de întâmplări adevărate m-a fascinat,m-a făcut să caut în continuare şi să descopăr mai departe cine este Marguerite Gautier. Cred că este mai interesant de aflat cine este acest personaj înainte de a apărea pe scenă, cum a devenit curtezană, cum a devenit o femeie atât de importantă, cum s-a autoeducat, cum viaţa grea prin care a trecut şi pe care ceilalţi n-o cunosc îi dă o alură aparte. Este interesant de aflat cum a ajuns Marguerite Gautier să fie admirată de cei mai de seamă bărbaţi ai societăţii - artişti, muzicieni, oameni bogaţi, nobili. Pentru mine, cea mai mare provocare este de a reda această alură, a femeii care şi-a descoperit sau şi-a creat o anumită putere asupra bărbaţilor.” Alina Cojocaru – prim-balerină, despre ,,Petite Mort”

,,Pentru mine acest spectacol a însemnat un imbold de a mă repune în formă, dar şi prilejul de a dansa un rol pe care mi l-am dorit de foarte, foarte mult timp. Nu este un rol foarte solicitant, a fost creat pentru o balerină care la vremea aceea era destul de în vârstă pentru dans, pentru Margot Fonteyn. Nu este foarte dificil din punct de vedere tehnic, dar are nevoie de o interpretare deosebită.  Spectacolul este construit pe dinamica relaţiei dintre Marguerite şi Armand, dintre aceştia şi Tatăl, Duce şi restul bărbaţilor de pe scenă. Ca femeie, înţelegi foarte bine drama pe care ea o trăieşte şi cred că este o piatră de încercare din punct de vedere interpretativ”.
Corina Dumitrescu – prim-balerină, despre ,,Petite Mort”

,,Visez la acest rol de multă vreme, încă de când eram la Baletul Regal din Londra, sunt îndrăgostit de poveste, de coregrafie, de muzică. Este un balet dificil, este o provocare din punct de vedere tehnic, trebuie să respecţi fiecare pas şi să redai credibil povestea”.
Dawid Trzensimiech – prim balerin, despre ,,Petite Mort”

Classical Symphony/ Distributie premieră sâmbătă 25 aprilie

Muzica: Serghei Prokofiev
Coregrafia: Yuri Possokhov

Decorurile: Yuri Zhukov
Costumele: Sandra Woodall

1 cuplu - Bianca Fota şi Dawid Trzensimiech
2 cupluri - Marina Minoiu şi Shuhei Yoshida | Sena Hidaka şi Barnaby Bishop
şi
Ansamblul de Balet al Operei Naţionale Bucureşti

Petite Mort

Muzica: Wolfgang Amadeus Mozart
Coregrafia şi decorurile: Jiří Kylián

Costumele: Joke Visser

Solişti balet:
Cristina Dijmaru şi Bogdan Cănilă
Raquel Gil-Bergstrom şi Liam Morris
Sena Hidaka şi Shuhei Yoshida
Bianca Fota şi Robert Enache
Marina Minoiu şi Dawid Trzensimiech
Bianca Stoicheciu şi Barnaby Bishop


Marguerite and Armand

Muzica: Franz Liszt
Coregrafia: Sir Frederick Ashton

Scenografia: Cecil Beaton
Marguerite - Alina Cojocaru
Armand - Robert Enache
Tatăl - Călin Rădulescu
Ducele - Antonel Oprescu
şi
Ansamblul de Balet al Operei Naţionale Bucureşti

FOTOGRAFII: Romică Zaharia/ RozaZah


Distribuţie:
Duminică, 26 aprilie 2015, ora 19.00

Classical Symphony

1 cuplu - Cristina Dijmaru şi Robert Enache
2 cupluri - Rin Okuno şi Shuhei Yoshida | Mihaela Soare şi Bogdan Cănilă
şi
Ansamblul de Balet al Operei Naţionale Bucureşti

Petite Mort

Solişti balet:
Cristina Dijmaru şi Bogdan Cănilă
Raquel Gil-Bergstrom şi Liam Morris
Sena Hidaka şi Shuhei Yoshida
Bianca Fota şi Robert Enache
Marina Minoiu şi Dawid Trzensimiech
Bianca Stoicheciu şi Barnaby Bishop


Marguerite and Armand

Marguerite - Corina Dumitrescu
Armand - Dawid Trzensimiech
Tatăl - Călin Rădulescu
Ducele - Antonel Oprescu
şi
Ansamblul de Balet al Operei Naţionale Bucureşti