5 tehnici care ne influenţează deciziile de cumpărare: „«Gratuit» este întotdeauna mai scump“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Avem de luat multe decizii – mai mici şi mai mari – în fiecare zi, variind de la ceea ce ar trebui să mâncăm pentru prânz la ceea ce ar trebui să facem cu viaţa noastră. Deşi credem despre noi că suntem raţionali şi fiecare decizie luată e bine gândită, se pare că tot ceea ce facem, pornind de la deciziile serioase legate de investiţii economice până la achiziţionarea unui produs, sunt acţiuni mai putin raţionale decât de imaginam.

În opinia cunoscutului hipnoterapeut Eugen Popa, preşedintele Asociaţiei Române de Hipnoză, consumatorii sunt mai motivaţi să creadă că un produs este mai bun dacă este pur şi simplu plasat alături de unul mai scump şi, totodată, nu facem cumpărături şi nu accesăm servicii doar pentru consum, ci şi pentru a ne gestiona imaginea publică şi pentru identitatea noastră personală (cum ne simţim cu ceea ce am ales). 

Aşadar, pentru că vrem să ne simţim inteligenţi cu alegerilor noastre avem tendinţa de a supraevalua lucrurile odată ce le deţinem – un fenomen cunoscut sub numele de „efect de dotare“.

Specialistul este de părere că sunt cel puţin cinci forţe care ne influenţează deciziile de achiziţie:

Aşteptările ne modifică experienţa

Aşteptările ne afectează adesea percepţia, iar acesta este motivul pentru care oamenii care iau un placebo în loc de un analgezic real îşi pot diminua disconfortul după ce iau pilula – pentru că se aşteptă să funcţioneze. Această înţelegere se aplică şi modului în care produsele sunt comercializate în general. Cu cât aşteptările sunt mai mari, cu atât experienţa va fi mai bună. Când te aştepţi la puţin, şansele să crezi că ai primit puţin sunt foarte mari. Asta e în mare parte rolul publicităţii, să crească aşteptările pentru a crea în final o experienţă percepută cât mai benefică, explică Eugen Popa.

Totul este relativ

Cei mai mulţi oameni ştiu ce vor doar dacă văd lucrul respectiv într-un context. Nu ştim ce cameră foto nouă ne dorim până nu o vedem la un fotograf celebru pe site. Nu ştim ce ne-am dori în plus la telefonul pe care-l avem până nu găsim unul cu mai multe caracteristici. Totul este relativ şi se bazează pe câteva idei simple, precum: avem tendinţa de a compara lucrurile, suntem înclinaţi să ne concentrăm atenţia asupra unor lucruri uşor de comparat, evităm comparaţiile care ne-ar putea solicita prea mult atenţia.

Oamenii nu sunt siguri de preţul real al unui produs

Specialiştii în marketing ştiu de mult că preţul pe care un consumator este dispus să îl plătească este relativ şi nu reflectă nici pe departe costurile de producţie. Acesta este motivul pentru care cineva ar plăti 30 de lei pentru un hamburger la un restaurant de lux, dar nu ar plăti mai mult de 5 de lei pentru acelaşi burger la un restaurant fast-food. Ceea ce este mai puţin evident este cât de uşor poate fi modificat preţul pe care un consumator îl va plăti. Dacă la un fast-food o modificare de preţ va fi imediat sesizată, în cazul unui restaurant unde preţul hamburgerului este deja mai mare, o creştere minoră de preţ poate trece neobservată.

Spiritul de turmă este slăbiciunea consumatorului obişnuit

Decizia de a cumpăra un obiect sau de a apela la un serviciu depinde într-o mare măsură şi de ceea ce au ales cei dinaintea noastră. Spiritul de turmă se manifestă atunci când presupunem că un anume lucru este bun (sau rău) pe baza comportamentului anterior al altor oameni, iar propriile noastre acţiuni le imită pe ale lor. Un restaurant plin sau o cafenea unde abia mai găseşti un loc liber la bar vor fi întotdeauna mai atractive decât un alt restaurant care poate fi spaţios şi aerisit şi asta doar pentru că presupun întotdeauna că acolo unde au mers cei dinaintea noastră este şi calitate, declară Eugen Popa.

„Gratuit“ este întotdeauna mai scump

Ai cumpărat vreodată două bucăţi dintr-un produs pentru a-l primi şi pe al treilea gratuit? Ai fi cumpărat acelaşi produs în condiţiile în care nu ar fi existat oferta? „Gratuit“ este un buton declanşator al reacţiei emoţionale – o sursă de excitaţie iraţională. Nimic din ceea ce este gratuit nu este de refuzat. Nici măcar articolele care sunt inutile pentru noi sau pe care nu le-am achiziţiona dacă ar trebui să plătim un preţ pentru ele. Şi uite aşa ajungi să cunoşti şi să interacţionezi cu produse care în mod normal nu ar fi fost în aria ta de interes, conchide Eugen Popa.

Mai multe pentru tine:
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate