ANALIZĂ Pe ce „arme“ mizează Pro TV şi Antena 1 în grila de toamnă: „S-ar putea să intrăm într-o epocă mai bună a divertismentului“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Marile posturi generaliste şi eternele rivale Pro TV, Antena 1 şi Kanal D mizează în grila de toamnă pe quiz show-uri, cu vedete sau oameni obişnuiţi, după ce acest format s-a bucurat de succes în trecut.

Principalii jucători de pe piaţa media, Pro TV, Antena 1 şi Kanal D, au pregătit pentru grila de toamnă programe prin care speră să crească cifrele de audienţă. În timp ce Pro TV vrea să îşi consolideze statutul de lider „aruncând“ în lupta pentru rating show-uri şi feţe noi, Antena 1 se bazează pe producţiile deja consacrate, iar Kanal D rămâne fidel reţetei tradiţionale cu seriale turceşti. Totuşi, trio-ul TV are ceva în comun: quiz show-urile. 

„Adevărul“ a stat de vorbă cu analistul media Iulian Comănescu pentru a afla cum se prefigurează toamna la televizor. „Nu prea-mi vine să deschid televizorul din alte motive decât de a fi la curent cu ce se-ntâmplă. Nu există niciun fel de pariu important, cum a fost «Supravieţuitorul» la Pro TV, anul trecut, poate doar cu excepţia «The Wall». E drept că «Supravieţuitorul» nu a mers, ceea ce a accentuat conservatorismul oricum existent în grilele televiziunilor comerciale.“

Conservatorismul se poate vedea clar la Antena 1, ale cărui arme rămân producţiile de forţă – „X Factor“ (8 septembrie), „Te cunosc de undeva“ (9 septembrie), „Chefi la cuţite“ (11 şi 12 septembrie) şi „iUmor“ (17 septembrie). „E vorba de formate verificate în timp, care se dovedesc probabil rentabile şi atunci când realizează locul al doilea. Antena 1 a investit foarte mult în sezoanele trecute în noutăţi, e normal ca la un moment dat să le lase să se aşeze în grilă“, justifică Iulian Comănescu strategia adoptată de postul Intact. 

Andrei Aradits, Andreea Bălan, Ozana Barabancea şi Aurelian Temişan revin cu un nou sezon „Te cunosc de undeva“ FOTO Antena 1

 

„Marele Zid“ al Antenei

Totuşi, Antena 1 vine şi cu o nouă propunere: „The Wall - Marele Zid“ (13 septembrie), o combinaţie între quiz-show, noroc şi strategie. Bazată pe întrebări de cultură generală, emisiunea este filmată într-un decor interactiv din Polonia, iar premiile puse la bătaie sunt de 500.000 de euro pentru fiecare ediţie.

Piaţa românească are o istorie lungă în a rata formatele scumpe şi complexe   Iulian Comănescu, analist media

Întrebarea firească este dacă un astfel de format are şanse „să prindă“ la publicul român: „După talent show-uri, în piaţa globală nu a mai apărut un trend dominant, iar programmerii au încercat să repună în circulaţie familii de formate mai vechi. Interesantă e componenţa de quiz/game-show a «The Wall». Revenirea la aşa ceva merită încercată nu numai fiindcă trendurile locale corespund în linii mari cu cele globale, ci şi fiindcă emisiunile-concurs au o istorie de succes îndelungată în România. Pe vremea lui Ceauşescu, formatele gen «Mai aveţi o întrebare?» erau printre puţinele neideologizate, pentru ca apoi seria «...şi câştigi» de pe Pro TV să funcţioneze foarte bine, fie cu «Ştii», fie cu «Te uiţi», fie cu «Rişti» în faţă. Mai nou, succesul «Ce spun românii», un format foarte «nineties», fără valori de producţie, e şi el un indiciu că «The Wall» ar putea funcţiona. În altă ordine de idei, păstrarea celorlalte show-uri vechi pare să indice că toată investiţia Antenei se concentrează pe «The Wall», ceea ce e de bun augur pentru această televiziune. Piaţa românească are o istorie lungă în a rata formatele scumpe şi complexe.“

„The Wall“ va fi prezentat de Valentin Butnaru, ex-Observator, o încercare a Monei Segall de a crea un nou personaj. „Iar Ştirile sunt o bună pepinieră pentru astfel de oameni: de acolo au venit şi Andreea Marin, şi Mircea Radu. Nu cred că există un prezentator de game show omologat în momentul de faţă, în România. Florin Călinescu e la concurenţă, Mihai Călin ar putea face aşa ceva, dar nu ştiu dacă mai e interesat de mainstreamul TV, Virgil Ianţu nu mi se pare o idee validă. Nu ştiu dacă Butnaru e o alegere inspirată sau nu, dar una logică este“, a explicat Comănescu

Nici Kanal D nu vine cu mari noutăţi, excepţie tot un quizz show cu vedete – „Super Potriveala“ – şi un nou serial turcesc. Va reuşi să se menţină în top şi să depăşească Antena, aşa cum s-a mai întâmplat? 

„Victoriile Kanal D în faţa Antenei 1 au fost mai degrabă punctuale. Kanal D nu are motive să schimbe formula cu access şi late night produse proprii, plus prime-time importat din Turcia, sub formă de serial. E remarcabil că acest post a putut realiza profit, fără a fi parte dintr-un grup care să genereze o cotă comună de audienţă. Politica de programe e dictată de resursele financiare disponibile, iar rentabilitatea Kanal D ca staţie independentă e în sine o performanţă de management“, explică analistul. 

Pro TV schimbă „muniţia“

De cealaltă parte, Pro TV vine cu forţe proaspete – patru producţii noi, reality show-urile „Fort Boyard“ şi „Gospodar fără pereche“, precum şi quiz show-urile cu vedete „Pe bune?“ (11 septembrie) şi „România, jos pălăria!“. 

E oare riscant să ai două quiz show-uri în grilă, asta dacă nu punem la socoteală „Ce spun românii“ din timpul zilei? „Quiz-ul e o direcţie de explorat. Chiar dacă va fi prea mult, Pro TV va avea cel puţin un răspuns la întrebarea «cât de mult e prea mult»“, spune analistul. 

E interesant şi faptul că, exceptând „Gospodar fără pereche“, prezentată de Anamaria Prodan, toate celelalte emisiuni au vedete în rolul concurenţilor, un trend pe care îl observăm accentuat după încercarea eşuată cu „Supravieţuitorul“. O altă explicaţie oferită de Iulian Comănescu este aceea că „ADN-ul brandului Pro“ a fost construit în jurul ideii de vedetă de pe vremea lui Adrian Sârbu. 

Andi Moisescu va prezenta quiz show-ul „Pe bune?!“, în care actorii Costi Diţă şi Cosmin Natanticu sunt căpitani de echipă FOTO Pro TV 

Pro TV şi-a mărit şi familia de vedete, printre numele noi fiind Adrian Despot (Vocea României), Tania Popa şi Cătălin Neamţu („România, jos pălăria“) şi Cosmin Natanticu („Pe bune?!“). „Pro TV a început să-şi primenească garnitura consangvină, fiindcă la un moment dat crea senzaţia că urma să-l aibă pe Bobonete în toate emisiunile de pe post, inclusiv la Ştiri, în concediile Andreei Esca“, spune Comănescu.

Însă analistul atrage atenţia şi asupra unei probleme mari: ce mai înseamnă azi termenul „vedetă“. „Pe de-o parte, această idee a fost demolată în sine de tabloidizarea media, care a creat acel gen de personaj care e «celebru fiindcă e celebru», fără o carieră specifică în spate, şi, pe de alta, de talent show-uri, despre care s-a spus că produc «vedete pe steroizi», adică personaje cu o traiectorie înaltă, dar foarte scurtă, prin opoziţie cu cei care şi-au construit notorietatea în afara competiţiilor, în ani şi decenii“, explică Iulian Comănescu. 

Florin Busuioc, alături de actorii Tania Popa şi Cătălin Neamţu vor spune „România, jos pălăria!“ FOTO Pro TV

Acesta nu salută decizia Pro de a o coopta pe Anamaria Prodan, din cauza trecutului controversat aceasta făcând notă discordantă cu restul echipei. „A testa actori (Natanticu, Popa, Neamţu) pe ecran e o idee generoasă, exact pe dos decât reşaparea gonflatei şi dezumflatei de tabloide Anamaria Prodan. Dacă tot vorbeam de ADN-ul Pro, acest gen de personaj, care s-a tăvălit prin tabloide atât cât a avut chef, n-are legătură cu el. E un fel de Oana Zăvoranu cu capul în jos, fiindcă Zăvoranu a devenit un personaj de scandal după ce n-a mai fost «Querida telenovelelor». Partea proastă e că s-a tot vorbit despre restartul lui Florin Călinescu cu «Chestiunea Zilei» şi în loc de asta avem Prodan. E destul de trist“, subliniază specialistul. 

În ceea ce priveşte înlocuirea lui Marius Moga cu Adrian Despot la „Vocea României“, Comănescu spune că Pro TV a făcut o nouă mişcare curajoasă şi poate câştiga din nou: „Despot vine după şi lângă Chirilă, care e unul din puţinele motive pentru care-ţi vine cu adevărat să te uiţi la «Vocea României». Rămâne de văzut cum vor interacţiona cei doi, fiindcă juraţii de la astfel de formate sunt aleşi cât mai diferit, or aici nu e cazul. Între cei doi se va crea cu siguranţă o tensiune, dar sunt foarte curios ce va rezulta din ea.“

În funcţie de succesul noii grile Pro, s-ar putea să intrăm - sau nu - într-o epocă mai bună a entertainmentului, cu mai puţine formate ieftine sau arhaice   Iulian Comănescu, analist media

Deşi se declară un telespectator pierdut pentru televiziunile din România, preferând serialele de pe Netflix, printre care „Narcos“, pe cele de pe HBO, „Game of Thrones“ şi „The New Pope“, şi emisiunea lui John Oliver, Comănescu întrevede şi o urmă de speranţă în ceea ce priveşte calitatea divertismentului din România în viitor. 

„Aleksandras Cesnavicius, managerul Pro TV, a anunţat creşterea tarifelor pe publicitate, deci toată investiţia în programe noi e dublată de speranţe de leadership pe segmentul respectiv. Problemele financiare ale Pro TV s-au încheiat, iar piaţa de publicitate creşte. În funcţie de succesul noii grile Pro, s-ar putea să intrăm - sau nu - într-o epocă mai bună a entertainmentului, cu mai puţine formate ieftine sau arhaice.“