Moarte la Veneţia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Am văzut mai întâi filmul lui Visconti şi, pentru că mi-a plăcut foarte mult, am citit imediat şi nuvela lui Thomas Mann (desigur, mi-am reprezentat povestea din nuvelă având permanent în minte imaginile din film).

Asta se întâmpla în adolescenţă, iar interpretarea mea era necoaptă şi juvenilă, dar pompoasă. Credeam că în textul lui Mann şi în pelicula lui Visconti este vorba despre fiinţa duală a artistului - creator de frumos, în cazul de faţă compozitorul Aschenbach, şi om, subjugat unei pasiuni pentru un efeb, Tadzio.

Veneţia era oraşul bolnav la propriu şi la figurat, locul plin de mucegaiuri, duhori şi decădere, unde dragostea este maladivă şi se întâlneşte, fireşte, cu moartea. Dragoste în vremea holerei. Eros şi Thanatos. Tadzio, ca agent psihopomp (adică cel care călăuzeşte sufletele morţilor în Hades, scuzaţi cuvântul abracadabrant!...), un fel de Hermes. Şi alte bla-bla-uri din acestea, pe care le regăseşti din belşug în textele care interpretează „Moarte la Veneţia".

La bătrâneţe, am ajuns eu însumi să vizitez Veneţia şi am descoperit că nu e deloc un oraş bolnav, stăpânit de duhori, decăzut sau decadent. Mi s-a părut, dimpotrivă, un loc solar şi plin de vitalitate. Zidurile scorojite de acolo nu m-au dus nicio clipă cu gândul la materie moartă, ci la organe care respiră viaţă prin toţi porii. Este, e-adevărat, un oraş bătrân, dar unul care-şi trăieşte plenar senectutea, cu demnitate şi cu eleganţă.

Pe scurt, Veneţia e, după mine, locul ideal unde să-ţi aştepţi sfârşitul. Ajuns acolo, m-am îndrăgostit eu însumi de Tadzio. Adică de propria mea tinereţe, pe care-o văd incredibil de frumoasă, dar tot mai îndepărtată. Stând pe un şezlong de pe plaja de la Lido, mă uit la Tadzio, care-mi face lejer cu mâna dinspre ţărm. Îl văd din ce în ce mai greu, că e departe, vederea mă lasă, iar strălucirea mării mă orbeşte. Între timp, vopseaua de pe păr a început să-mi curgă încetişor pe la tâmple. Măştile îmi cad discret, dar inexorabil. 

Info

Moarte la Veneţia (Italia-Franţa, 1971)
Regia: Luchino Visconti
Scriitor: Thomas Mann
Cu: Dirk Bogarde, Björn Andrésen, Silvana Mangano, Mark Burns, Carole André, Marisa Berenson, Franco Fabrizi
Unde: TCM, joi (31 martie), ora 2.10

Mai multe pentru tine:
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Povestea Sabinei, tânăra care și-a închis afacerea și a decis să plece din țară: „Nu de bani e problema, am mașină și apartament”
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice