Strategie cu bani rusești: Cum au ajuns reclamele la medicina naturistă să influențeze votul românilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O nouă investigație media arată cum reclamele finanțate de firme rusești au invadat online-ul românesc în ultimii ani, ajungând într-un final să influențeze votul românilor.

Foto: captura Facebook
Călin Georgescu, baie într-un lac. Foto captură

Cel puțin două milioane de euro au fost direcționați în perioada 2016-2024 de AdNow, o companie de advertising digital cu legături la Kremlin, către site-urile unor televiziuni, influenceri conspiraționiști și publicații cu conținut de extremă dreapta, conform documentelor financiare obținute de Snoop. Aceasta este doar suma identificată de Fiscul român, scrie publicația. Pe de altă parte, aceasta precizează că, în pandemie, sute de pagini de Facebook și Instagram asociate cu AdNow au fost închise pentru răspândirea dezinformării despre vaccinuri și afirmații false.

„Unele afirmații se regăsesc azi în discursurile lui Călin Georgescu, candidat pentru funcția de președinte al României, dar și ale partidului POT.

Doar în ultima lună, pe internetul românesc, reclamele lor la tratamente naturiste și escrocherii online au avut peste 440 de milioane de afișări. Influencerii și bloggeri români au continuat să publice, inclusiv texte de propagandă pro-Georgescu.

După ani în care au sădit frica și neîncredrea în oameni, prin site-uri cu conținut conspiraționist și reclame la leacuri băbești, apare figura „salvatorului” – Călin Georgescu, care se prezintă ca un Mesia, singurul ce poate salva o societate în criză”, scriu reporterii de investigație ai publicației.

Aceștia precizează că metoda folosită este un mecanism care a avut succes, pentru că „e ușor să manipulezi schema mentală a religiozității și a neîncrederii, unde nu ai tradiție democratică”, explică Emilian Mihailov, Directorul Centrului de Etică Aplicată.

AdNow s-a născut în aceeași casă din Londra cu o firmă a hackerilor ruși de stat GRU, o firmă a unui văr al lui Vladimir Putin, dar și alte companii cu legături până la Kremlin. 

AdNow, campanie de escrocare în masă a populației

La începutul celui de-al doilea an de pandemie, în februarie 2021, AdNow, o agenție de marketing de proveniență rusească împingea agresiv publicitate în online-ul românesc pentru tratamente alternative menite să vindece o varietate de boli. Reclamele îi încurajau pe oameni să ignore rețetele primite de medici și să apeleze la remedii naturiste fără efect curativ, precum tratarea Covid cu țuică și vitamina C.

Dezinformarea prin publicitatea online este „dezinformarea viitorului”, explică, pentru Snoop, matematicianul Paul-Olivier Dehaye, activist pentru drepturile digitale și protecția datelor, cercetătorul care a descoperit mecanismele din spatele Cambridge Analytica și care a devoalat manipularea votanților Brexit.

În timp ce AdNow rula „o campanie de escrocare în masă a populației” de vârsta a treia, din România, Ministerul Sănătății începea campania de vaccinare. Klaus Iohannis se vaccina pe 15 ianuarie și asigura populația că e o procedură sigură și eficientă. Cu o zi înainte, Călin Georgescu, pe atunci premierul propus de AUR, se filma într-o pădure austriacă sub ninsoare și rostea fraze precum: „Este o pandemie a fricii și a prostiei. Iar peste ea este o pandemie a ipocriziei și manipulării”. Apoi înota într-un lac, în timp ce se uita la cameră și spunea: „Am încredere în sistemul meu imunitar, pentru că am încredere și credință deplină în Creatorul lui. Imunitatea mea ține de suveranitatea ființei mele. Imunitatea mea se întreține și se antrenează doar în natură, (…) nu în laborator”.

Istoric bine documentat de teorii conspiraționiste

Georgescu are un istoric bine documentat de teorii conspiraționiste, de la negarea existenței cancerului până la demonizarea chimioterapiei sau a vaccinurilor. Partenera sa se descrie pe propriul site drept „educator holistic experimentat, specializat în sănătate naturală, nutriție integrativă, detoxifiere și regenerare celulară, iridologie clinică, terapii de echilibrare energetică”.

Cristela Georgescu acoperă astfel larga plajă de medicină alternativă pe care partidul POT, susținător declarat al candidatului Georgescu, care tocmai a intrat în Parlament cu peste 6% din voturi, promite în programul său electoral că-l va legaliza și îl va introduce în serviciile de sănătate publică.

Noii parlamentari POT vor să înființeze comisii naționale pentru terapii alternative și centre de „sănătate holistică” în 50 de spitale de stat din țară (cu doar 50 de milioane de euro).


Ancheta scoate la iveală faptul că, potrivit datelor statistice din platforma AdNow, doar în ultima lună reclamele rușilor care rulează pe site-urile din România au avut 441 milioane de afișări. Un număr care depășește de aproximativ patru-cinci ori traficul mediu lunar al unor site-uri de știri de top (de exemplu, Digi24.ro), fiind comparabil cu cel al unor platforme internaționale, ca CNN sau New York Times. E un indicator și pentru traficul site-urilor conspiraționiste pe care-și plasează AdNow reclamele. Agenția nu a funcționat, însă, doar în România.

Întreaga anchetă poate fi citită pe Snoop.