Guvernul a făcut primul pas împotriva birocraţiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii nu vor mai trebui să plimbe, aiurea, cazierul judiciar şi alte câteva hârtii fiscale de la o instituţie la alta.

Premierul Dacian Cioloş a anunţat primele măsuri antibirocratice, după ce peste 3.000 de români au reclamat, în doar câteva zile, modul greoi în care funcţionează administraţia publică. Foarte multe plângeri vizează cazierul judiciar, un document care se eliberează pentru numai câteva zile, dar care trebuie plimbat de la un ghişeu la altul, la diferite instituţii ale statului. Premierul vrea ca instituţiile să comunice între ele, astfel încât să-i scutească pe oameni de stat la cozi.  „Cred că ar trebui să vedem unde cazierul judiciar nu este neapărat util, necesar, şi el e solicitat aşa, dintr-un reflex, pentru că aşa s-a făcut şi s-a perpetuat această abordare. Acolo unde putem să eliminăm obligativitatea pentru cetăţean de a  lua un document de la un ghişeu pentru a-l duce în altă parte, atunci când, prin anumite modalităţi, putem comunica datele între instituţii, şi aici mă refer în primul rând la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), dar pot să fie şi conectări între MAI şi alte tipuri de instituţii“, a spus Dacian Cioloş.

Ce au cerut angajatorii
Foarte multe propuneri de debirocratizare au venit şi din partea companiilor.  „În ceea ce priveşte solicitările firmelor, probabil că nu o să fie o surpriză pentru cei de la Ministerul de Finanţe sau de la ANAF. Solicitările cele mai mari sunt în ideea simplificării formularului 088, cu înregistrare în scop de TVA, şi modificarea declaraţiei 394 cu livrările şi prestările în România, în sensul scoaterii obligativităţii de completare a CNP-ului clienţilor societăţilor comerciale care depun acest document“, a spus Dacian Cioloş.

În traducere, cele două documente invocate – 088 şi 394 - aduc următoarele încurcături.  Formularul 088, a cărui formă s-a modificat de la 1 ianuarie 2016, trebuie completat şi depus la ANAF de agenţii economici pentru înregistrarea ca plătitor de TVA. Numai că prin acest formular, susţin reprezentanţii mediului de afaceri, li se solicită un volum mare de informaţii şi documente suplimentare, multe dintre ele irelevante. Secretarul de stat în Ministerul Finanţelor, Gabriel Biriş, a anunţat deja că în aproximativ o săptămână formularul va fi finalizat.

Declaraţia 394 privind livrările şi achiziţiile pe teritoriul României de persoanele înregistrate în scopuri de TVA are o nouă formă, valabilă începând cu luna aprilie. Documentul este mai greu de completat decât până acum, el fiind format din nouă pagini, în timp ce vechea variantă conţinea numai două pagini. Printre altele, în declaraţia 394 trebuie completat CNP-ul clienţilor societăţii comerciale care depune documentul, ceea ce îi nemulţumeşte pe agenţii economici.

„E o problemă generală a administraţiei: se depun straturi de la un an la altul, de la o generaţie administrativă la alta, straturi de reflexe la care tot timpul se mai adaugă altele şi dacă nu facem un stop-cadru ca să vedem ce anume este, într-adevăr, indispensabil în funcţionarea noastră, simplificările nu se întâmplă de la sine. Pierdem timpul cu lucruri care sunt inutile, doar ca să avem impresia că lucrăm“, a spus premierul Cioloş.

Numai ca foarte multe dintre aceste hârtii inutile solicitate de stat costă, deci aduc bani la buget. „Înţeleg de la unii dintre dumneavoastră că n-aţi vrea să se elimine anumite documente pentru că ele sunt plătite şi pentru că banii respectivi intră la buget, dar eu cred că trebuie să ne gândim şi invers, nu doar la bugetul statului. Noi am făcut deja, pe unele taxe, câteva evaluări şi sumele colectate nu sunt atât de mari încât să justifice menţinerea lor, întrucât creează birocraţie foarte multă“, le-a transmis Cioloş miniştrilor.

Pierdem timpul cu lucruri care sunt inutile, doar ca să avem impresia că lucrăm. Dacian Cioloş, premier