Tarom a vândut acţiunile la RFS către Air British Petroleum, ca parte a Planului de restructurare
0Tarom a anunţat, marţi, că a atins o nouă ţintă din Planul de restructurare, după ce a finalizat, recent, contractul de vânzare a pachetului de 50% din acţiunile companiei Romanian Fueling Services S.R.L. către Air Brithish Petroleum.
Odată cu decizia de acordare a ajutorului de stat, autoritățile române și-au asumat obligația de a vinde participațiile TAROM din cadrul companiilor în care acesta deține control majoritar (peste 50%) sau control negativ (50%) și care nu fac parte din obiectul principal de activitate al TAROM (operațiuni de transport aerian de pasageri și marfă), astfel încât compania națională de transport aerian să își reducă prezență în piața pentru a nu afecta sau restrânge competiția internă.
Aceste demersuri trebuie finalizate începând cu finalul anului 2024, dar nu mai târziu de finalizarea perioadei de restructurare, respectiv 2026.
„Printre companiile vizate de acest angajament se numără Romanian Fueling Services S.R.L., companie la care TAROM deținea 50% din capitalul social iar Air Brithish Petroleum celelalte parți sociale, în aceeași proporție (50%).
În urma manifestării intenției de vânzare de către TAROM, Air Brithish Petroleum, companie de referință pe piață, co proprietar și deținător al dreptului de preempțiune, și-a arătat interesul pentru preluarea pachetului de 50% din părțile sociale alte RFS”, a informat marți compania aeriană, precizând că, la data de 26 martie 2025 a fost semnat contractul de vânzare cumpărare iar tranzacția s-a finalizat recent în urma avizării finale de către autoritățile competente.
De-al lungul anilor, faptul că am avut drept partener Air BP, unul dintre cei mai mari furnizori mondiali de carburanți pentru aviație, a constituit un factor de echilibru și stabilitate. „Suntem încântați că am reușit finalizarea unei tranzacții importante, alături de ei”, declară Costin Iordache, directorul general al TAROM. În urma acestor demersuri, TAROM a atins o nouă țintă din Planul de restructurare și își urmează parcursul asumat pentru îndeplinirea obiectivelor.
Planul de restructurare
Planul de restructurare al TAROM include măsuri esențiale pentru reducerea pierderilor, plata datoriilor, stabilizarea companiei și aducerea într-o zonă de profitabilitate și sănătate economică, asigurând astfel un viitor sustenabil. Printre aceste măsuri se numără și valorificarea unor active care să contribuie la atingerea indicatorilor de viabilitate economică, precum sloturile de operare de pe Aeroportul Heathrow.
„Decizia de a valorifica sloturile de operare de pe Aeroportul Heathrow a fost luată după o analiză detaliată a condițiilor de operare și a impactului economic al acestora asupra companiei. Măsura a fost luată în contextul în care TAROM trebuie să opereze două curse zilnice, pe tot parcursul anului, indiferent de gradul de ocupare sau sezon, fără posibilitatea de ajustare a frecvenței sau a orarului de zbor.
Această evaluare a ținut cont de contextul în care majoritatea pasagerilor români preferă zborurile low cost operate pe alte aeroporturi londoneze, mai accesibile, timp în care fluxurile de pasageri micșorate nu se mai concentrează doar în capitala Angliei, ci se împart între zboruri ce leagă orașe diverse de la noi cu orase mai mici din Anglia, prin zboruri directe, pe aeroporturi care nu sunt de conexiune, cum e Heathrow, și care au costuri mult mai mici”, susțin reprezentanții commpaniei.
Odată cu tranzacția, TAROM va obține atât un beneficiu operațional, cât și economic.
„Așa cum și-a asumat prin plan cu doi ani în urmă, compania a reușit să vândă sloturile de operare pe singurul aeroport unde tranzacționarea acestora este posibilă, Heathrow, către Qatar Airways. Această recentă tranzacție ne dă posibilitatea să continuăm investițiile și să atingem obiectivele din planulului de revitalizare a Tarom”, spunea anul trecut Costin Iordache în cadrul informării de presă susținută astăzi.
Tarom vrea să obțină profit, „fără intervenții de stat”
Toate sumele obținute în urma tranzacțiilor parte din acțiunile asumate și prevăzute în planul de restructurare au drept obiectiv stabilizarea companiei și intrarea pe profit, odată cu funcționarea acesteia în condiții de piață concurențială, fără intervenții de stat, susțin reprezentanții companiei.
Potrivit acestora, odată cu finalizarea tranzacției de vânzare a sloturilor operate pe aeroportul Heathrow, compania poate continua planul de restructurare, validat de Comisia Europeană, și măsurile menite să optimizeze utilizarea eficientă a resurselor existente.
Unul dintre principalele obiective ale companiei este obținerea de profit operațional, obiectiv pentru s-au făcut deja progrese semnificative. Prin urmare, după o serie neîntreruptă de 20 de ani și de acumulare constantă de datorii, în anul 2023 pierderile companiei au fost reduse considerabil, cu valoarea de 174 milioane lei, ajungînd sub pragul de 100 milioane lei, iar prin Bugetul de Venituri și Cheltuieli aferent 2024, compania estimează un profit operațional de 278.530,87 mii lei, în creștere față de rezultatul brut – pierdere de 99.471,17 mii lei la data de 31.12.2023.
Pe lângă această tranzacție, TAROM și-a asumat și alte măsuri importante pentru anul 2024, precum valorificarea celor patru aeronave AIRBUS 318 și continuarea modernizării flotei prin integrarea noilor aeronave Boeing 737 MAX 8, programate să ajungă în România anul viitor. Aceste acțiuni sunt esențiale pentru crearea unei baze financiare solide și pentru asigurarea unui viitor sustenabil pentru companie.
Fondurile obținute obținute vor fi direcționate către investiții și implementarea unor noi proiecte de digitalizare, care vor crește eficiența operațională a TAROM cu accent pe principalul său domeniu de activitate- zborurile.
Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române - TAROM a fost înfiinţată în anul 1954 şi îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor, fiind membră a Alianţei SkyTeam din 25 iunie 2010.