Reabilitarea termică naşte controverse

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Producătorii de materiale de construcţii folosite la termoizolare au păreri diferite cu privire la şansele proiectului guvernamental de a revitaliza piaţa. Vânzările companiilor de profil au scăzut cu un sfert anul trecut faţă de 2008, iar programul de eficientizare energetică al clădirilor nu a schimbat tendinţa descendentă.

Producătorii de materiale termoizolante au aşteptat cu sufletul la gură mai bine de doi ani ca programul de reabilitare termică al locuinţelor să intre în linie dreaptă, în speranţa că cifrele de afaceri le vor creşte. Numai că lansarea acestui proiect guvernamental nu a schimbat tendinţa descendentă a pieţei de profil.

Aceasta a scăzut cu 25% anul trecut comparativ cu 2008. „În prezent, piaţa de termoizolaţii se ridică la un volum de trei milioane de metri cubi, iar pe parcursul anului o să scadă până la nivelul de la sfârşitul anului 2007, începutul anului 2008", crede Serghei Negulescu, manager Austrotherm, companie producătoare de materiale de construcţii .

Conform celor mai pesimiste estimări ale acestuia,
s-ar putea ajunge la un volum de 2,2 milioane de metri cubi, iar varianta optimistă este de maximum 2,8 milioane de metri cubi. „Persoanele particulare sunt cele care pot face diferenţa, nu programul de reabilitare termică", consideră Negulescu.

Principalii clienţi ai companiei sunt oamenii care-şi finisează locuinţele şi care sunt dispuşi să aleagă calitatea, chiar dacă acest lucru presupune un cost mai crescut. Managerul Austrotherm este convins că piaţa va rămâne în acelaşi trend descendent, în condiţiile în care statul nu are finanţare suficientă pentru a susţine reabilitarea blocurilor, iar lucrările se fac cu materiale de cea mai proastă calitate.

Creştere de 20% pe anumite segmente

O părere complet diferită despre programele guvernamentale o are însă Augustin Russu, directorul general al companiei producătoare de materiale de construcţii Baumix. Acesta crede că certificarea energetică poate contribui la revitalizarea pieţei materialelor de construcţii, chiar dacă nu va atrage şi dinamizarea realizării de construcţii noi.

„Necesitatea existenţei certificatului energetic pentru clădiri va stimula lucrările de reabilitare termică, având astfel un efect benefic asupra acestei pieţe", spune el.

În contextul dinamizării lucrărilor de reabilitare termică, cele mai cerute materiale de construcţii vor fi adezivii de polistiren, tencuielile decorative, accesoriile - elemente ale sistemului de termoizolaţie. Cererea pentru aceste materiale poate înregistra o creştere chiar şi de 20%, conform estimărilor Baumix.

„În funcţie de caracteristicile clădirii şi de investiţii, pierderile de energie pot fi diminuate până la pasivizarea din punct de vedere energetic, fapt ce ar putea contribui la o majorare a preţului caselor vechi cu 5-10%", cred specialiştii companiei.

Preţurile rămân constante

Producătorii sunt de acord însă cu faptul că în piaţă a reapărut în rândul cumpărătorilor tendinţa de a achiziţiona materiale cât mai ieftine, chiar dacă acestea sunt de o calitate îndoielnică.

„Scăderi de preţ ale materialelor termoizolante nu se pot face, atâta vreme cât ele nu sunt făcute după ureche şi respectă standardele internaţionale", consideră Negulescu.

Reprezentanţii producătorilor spun că preţurile cerute de companii nu pot scădea deoarece în această valoare nu sunt incluse doar costurile de producţie, ci şi teste făcute în laboratoare de specialitate şi campanii de marketing şi promovare.

„Dacă acum şapte ani trebuia să învăţăm consumatorul de ce este necesar să termoizoleze, acum trebuie să-l învăţăm că trebuie să folosească produse de calitate, pentru că, la urma urmei, o casă o faci o dată în viaţă", explică Negulescu scopul acestor campanii de marketing.

Mai multe pentru tine:
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova
De ce 2026 va fi un an important pentru familia regală britanică? Evenimentul marcant pe care îl va trăi Prințul George
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Povestea Sabinei, tânăra care și-a închis afacerea și a decis să plece din țară: „Nu de bani e problema, am mașină și apartament”
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice